Pomoc w rozszyfrowaniu oznaczeń rysunku podnośnika

Dyskusje dotyczące spraw związanych z rysunkiem technicznym

Autor tematu
t0mmy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 19
Rejestracja: 18 sty 2010, 08:26
Lokalizacja: polska

Pomoc w rozszyfrowaniu oznaczeń rysunku podnośnika

#1

Post napisał: t0mmy » 27 cze 2010, 17:35

Witam ponownie
Pozwoliłem sobie założyć ten wątek z racji tego, że jestem w trakcie wykonywania projektu( rysunek złożeniowy). Obiektem pracy jest podnośnik śrubowy. Będę na bieżąco zamieszczał tu informacje, ale również prośby o wskazówki w sprawach, które będą dla mnie niejasne.

Obrazek

A zatem kto mi powie co oznaczają pkt 1,2,3,4

1. Co to może być - nie wieżę żeby tam były 2 śrubki
2. ...........
3 Jest podkładka (jaka), śruba sześciokątna oraz "to małe po lewej" :) ale co to ?
4 Co to są te zaczernienia. ?

Pomogliście mi przy poprzednim projekcie za co jestem Wam niezmiernie wdzięczny i liczę na Was i tym razem. Ja zabieram się do rysowania.

Powiedzcie mi tak przy okazji : To ma być rysunek złożeniowy w Cadzie/ AutoCadzie. Mnie wydaje się, że mam zrobić 1 główny rysunek podnośnika w przekroju (jak na rysunku + ewentualnie jakieś wyrwanie lub kład).Poszczególne elementy zaznaczyć na rysunku i kolejno wypunktowane do tabelki. Tak było przynajmniej jak przeglądałem podnośniki w książce "Projektowanie węzłów i części maszyn" Leonid Kurmaz

Czy może śruba, gałka do kręcenia ma być osobno ? Ja w to wątpię bo raczej na moim rysunku tak nie trzeba wystarczy go zwymiarować na 1 rys + tak jak mówiłem jakieś wyrwanie.

Ale może się myle. Zatem do roboty. Czekam na pierwsze wskazówki......

Pozdro wszystkim



Tagi:


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1679
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Pomoc w rozszyfrowaniu oznaczeń rysunku podnośnika

#2

Post napisał: CFA » 27 cze 2010, 19:19

t0mmy pisze: jestem w trakcie wykonywania projektu( rysunek złożeniowy).
Czekam na pierwsze wskazówki......
Te pytania to na serio?
Ten projekt to jakieś hobby czy na zaliczenie? Jak hobby, to podziwiam samozaparcie,
jak na zaliczenie, to chybaodpuściłeś sporo materiału :-)
1. Tak, to dwie śrubki.
2. Wkręt gwintowany ustalający - wszystko pokazane
3. Śruba, podkładka okrągła, kołek ustalający podkładkę
4. Spoiny

Ale zanim zaczniesz projekt poczytaj jakiś podręcznik do rysunku - Dobrzański czy Rydzanicz


Autor tematu
t0mmy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 19
Rejestracja: 18 sty 2010, 08:26
Lokalizacja: polska

#3

Post napisał: t0mmy » 27 cze 2010, 21:10

Nie śmiej się ze mnie. :)
Książki mam i czytam, także niedługo...... niedługo może i coś z tego będzie

Odnośnie nr.1 to jaki rodzaj tych śrubek tam jest mógłbyś powiedzieć.
Aha i czy jest tam podkładka czy jest zespolona z tymi śrubkami.

Wiem, że moje pytanie mogą być czasami banalne, nawet głupie - ale odpowiedź na nie dużo mi pomoże, także CFA zrozum to :wink:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#4

Post napisał: BYDGOST » 27 cze 2010, 21:51

Zajrzyj do Kurmaz L. "Podstawy konstrukcji maszyn. Projektowanie" - tam masz wszystko rozrysowane i obliczone.

[ Dodano: 2010-06-27, 21:55 ]
t0mmy pisze:czy jest tam podkładka czy jest zespolona z tymi śrubkami.
No jak śruby moga być zespolone z podkładką? Odlane razem? Podkładka ma otwory, przez które wkręca się te śruby, a raczej wkręty z łbem płaskim ( wg. rysunku ), w śrubę podnośnika. Oczywiście śruba podnośnika musi mieć wykonane dwa otwory gwintowane pod te dwa wkręty. Przy wymiarowaniu tej śruby trzeba podać wymiar tych gwintów, głębokość i rozstaw na czole śruby.
Przy okazji - przypomniało mi się jak profesor na PKM zadawał pytanie: czy można odlać cały tramwaj?
Pewien zdesperowany student zapytał: a czy razem z tramwajarzem?
Tak rozbawił profesora, że zdał.
Ostatnio zmieniony 28 cze 2010, 16:53 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 3 razy.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1679
Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: CFA » 27 cze 2010, 22:04

t0mmy pisze:Nie śmiej się ze mnie.
Nie śmieję się, tylko się dziwię. Ale nie odpowiedziałeś czy ten projekt to Twoja pasja,
którą będziesz rozwijał czy jakiś obowiązek?
t0mmy pisze: Odnośnie nr.1 to jaki rodzaj tych śrubek tam jest mógłbyś powiedzieć.
Aha i czy jest tam podkładka czy jest zespolona z tymi śrubkami.
Ja tam widzę śruby z łbem walcowym płaskim. Pewnie gdzieś w tabelce lub zestawieniu podano wg jakiej są normy te śrubki i tam też sprawdzisz (w tym zestawieniu) czy jest podkładka czy jej nie ma.
Może nawet przy tym stopniu uproszczenia pominięto ją na rysunku a jest w zestawieniu.


Autor tematu
t0mmy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 19
Rejestracja: 18 sty 2010, 08:26
Lokalizacja: polska

#6

Post napisał: t0mmy » 28 cze 2010, 09:06

CFA a zgadnij czy to projekt czy zacząłem rozwijać swoje pasje w tym kierunku.
A tak na serio. Kolejne pytanko dt. drążka

Czy drążki są normowne (długości średnice) ?
Powiedzcie mi jeszcze o tych jego końcówkach okrągłych. Widać na tym rysunku że sa tam jakieś niewidoczne krawędzie ? Czy jest tam jakieś wgłębienie, które będę musiał zaznaczyć wymiarując ?

Zauważyłem jeszcze jedno na dole śruby jest taka duża podkładka okrągła dokładna. Czy ona ma tak wystawać specjalnie(poza obrys śruby), żeby ograniczyć wysunięcie się całej śruby z podnośnika przy podnoszeniu.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#7

Post napisał: BYDGOST » 28 cze 2010, 16:44

t0mmy pisze:Czy drążki są normowne (długości średnice) ?
Długość to sobie wyliczysz a średnice dobierz z katalogu produkcji prętów ciągnionych.

[ Dodano: 2010-06-28, 16:49 ]
t0mmy pisze:Widać na tym rysunku że sa tam jakieś niewidoczne krawędzie ? Czy jest tam jakieś wgłębienie, które będę musiał zaznaczyć wymiarując ?
To wgłębienie to po protu faza na otworze przelotowym. Koniec pręta trzeba stoczyć do średnicy tego otworu, luźne pasowanie a w trakcie montażu zaklepać krążki. Zwymiarować trzeba wszystko: otwór, wielkość fazy, średnicę i długość zatoczenia dźwigni. Pomyśl jak dobrać długość zatoczenia.

[ Dodano: 2010-06-28, 16:51 ]
t0mmy pisze:na dole śruby jest taka duża podkładka okrągła dokładna. Czy ona ma tak wystawać specjalnie(poza obrys śruby), żeby ograniczyć wysunięcie się całej śruby z podnośnika przy podnoszeniu.
Dokładnie tak. Pomyśl jeszcze po co, jest tam, obok mniejszej śruby, wbity kołek.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
t0mmy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 19
Rejestracja: 18 sty 2010, 08:26
Lokalizacja: polska

#8

Post napisał: t0mmy » 28 cze 2010, 20:34

kołek zapewne ustawi podkładke żeby się nie ruszała.

Jak myslicie moge cały rysunek zrobić na 1 arkuszu.
Chodzi mi o to że zrobię 1 tabelkę i tam wypunktuje wszystkie elementy.
A przy wymiarowaniu drobnych elementów wykorzystam wyrwania i powiększenie.
Uda mi się . Jakieś bystre oko niech to oceni czy wszytko się fajnie zmieści :wink:

[ Dodano: 2010-06-28, 20:44 ]
Czy zrobić tak :
W AutoCadzie jak wczesniej.

1. Rysunek złożeniowy i tam wypunktowane elementy z najważniejszymi wymiarami(wys, szerokośc )

2.Korona
3.Śruba
4.Korpus

Każde na z osobnym arkuszu z tabelką i wymirowaniami. Może jeszcze coś. 2,3,4 powinny być osobno bo nie sa znormalizowane, wymiary sam dobierałem.

Pytam, bo W książce Kurmaza jest właśnie tak jak teraz 1 rysunek złożeniowy + kilka wykonawczych

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#9

Post napisał: BYDGOST » 29 cze 2010, 00:12

kołek zapewne ustawi podkładke żeby się nie ruszała
Dokładnie to po to, żeby śruba ją mocująca się nie odkręciła pod wpływem sił tarcia gdy śrubę podnośnika wykręci się maksymalnie do góry.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
t0mmy
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 19
Rejestracja: 18 sty 2010, 08:26
Lokalizacja: polska

#10

Post napisał: t0mmy » 29 cze 2010, 08:40

Czekam na odpowiedź na poprzednie pytanie a jednocześnie :

Jak wymiaruję np. koronę czy śrubę, to czy mam umieścić na rysunku wykonawczym ją razem ze śrubkami/podkładkami ? I je też zwymiarować ?


Czy na rysunku wykonawczym danego elementu je ominąć, a rysunek ma być tak zwymiarowany żeby tokarz wiedział jakie otwory pod śruby wtwiercić. Same otwory, fazki narysować i zaznaczyć.

A całośc z śrubkami i podkładkami tylkona rysunku złożeniowym.

Jestem w 90 % pewien drugiej wersji z samymi otworami, fazami elementów.

Potwierdźcie mi to

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rysunek techniczny”