Tworzenie bryły z powierzchni

NX CAM/Unigraphics

Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

Tworzenie bryły z powierzchni

#1

Post napisał: gwd » 11 sie 2012, 01:13

Witam

Wiem że może pytanie nie bezpośrednio związane z CNC ale szukam odpowiedzi na różnych forach. Problem w tym że specjalistów pracujących w NX nie znalazłem tylu co na tym forum stąd postanowiłem poprosić o pomoc w znalezieniu odpowiedzi na dwa pytania.

1. Mam pytanie dotyczące budowania modeli z powierzchni.
Czy da się i w jaki sposób stworzyć bryłę z powierzchni ?

2. Kolejna rzecz to modelowanie w sposób jak na poniższym filmie:

Czy jest sposób, aby odpowiednio wyskalować w NX bitmaby, na podstawie których potem buduje się model ?

Z góry serdeczne dzięki za pomoc


Pozdr.MZ

Tagi:


zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1279
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

#2

Post napisał: zibi » 13 sie 2012, 08:47

Jeśli chodzi o przekształcenie powierzchni w bryłę to użyj "SEW" -z szyj powierzchnie. Oczywiście nie może być żadnych szpar między krawędziami większych niż tolerancja zszywana. Jeśli obiekt nie zostanie zszyty do "SOLID BODY" powstanie "SHEET BODY"- obiekt powierzchniowy i nx zaznaczy ci miejsca, krawędzie gdzie są szpary.

Ad2 Po co skalować bitmapy przed modelowaniem? Posługujesz się takimi jakie masz w posiadanej rozdzielczości. Po wymodelowaniu możesz wyskalować cały obiekt.


Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: gwd » 13 sie 2012, 10:54

Dziękuję za odpowiedź. Chyba faktycznie zostaje tylko przeskalowanie stworzonego obiektu po narysowaniu

Mam nadal problem z tym zszyciem - potrzebuję przekształcić element powierzchniowy w bryłowy, aby móc potem zmierzyć masę. "Sew" działa, ale potem i tak nie tworzy się "body" bo polecenie Analisis/MeasureBodies nie widzi zszytego obiektu. Masz może jakiś pomysł na osiągnięcie celu jakim jest późniejszy pomiar masy stworzonego obiektu ?

p.s. załączam przykładowy "zszyty" element
Załączniki
Testowy.rar
(91.36 KiB) Pobrany 280 razy
Pozdr.MZ


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1255
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#4

Post napisał: Majster70 » 13 sie 2012, 12:22

gwd pisze:Sew" działa, ale potem i tak nie tworzy się "body" bo polecenie Analisis/MeasureBodies nie widzi zszytego obiektu.
Odpowiedź dlaczego tak się dzieje udzieloną miałeś wcześniej:
zibi pisze: Oczywiście nie może być żadnych szpar między krawędziami większych niż tolerancja zszywana. Jeśli obiekt nie zostanie zszyty do "SOLID BODY" powstanie "SHEET BODY"- obiekt powierzchniowy i nx zaznaczy ci miejsca, krawędzie gdzie są szpary.
Czasami przeszkadzają jakieś "ponadplanowe" powierzchnie, wystające poza krawędzie, trzeba je podocinać. Jeżeli masz jakieś szczeliny, przed zszyciem musisz albo zwiększyć tolerancję, albo podorabiać jakieś kawałki powierzchni i pozatykać "szpary". Bywa to upierdliwe. :wink:


Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: gwd » 13 sie 2012, 13:05

Majster70 pisze:
gwd pisze:Sew" działa, ale potem i tak nie tworzy się "body" bo polecenie Analisis/MeasureBodies nie widzi zszytego obiektu.
Odpowiedź dlaczego tak się dzieje udzieloną miałeś wcześniej:
zibi pisze: Oczywiście nie może być żadnych szpar między krawędziami większych niż tolerancja zszywana. Jeśli obiekt nie zostanie zszyty do "SOLID BODY" powstanie "SHEET BODY"- obiekt powierzchniowy i nx zaznaczy ci miejsca, krawędzie gdzie są szpary.
Czasami przeszkadzają jakieś "ponadplanowe" powierzchnie, wystające poza krawędzie, trzeba je podocinać. Jeżeli masz jakieś szczeliny, przed zszyciem musisz albo zwiększyć tolerancję, albo podorabiać jakieś kawałki powierzchni i pozatykać "szpary". Bywa to upierdliwe. :wink:
Problem mój polega na tym, że podczas tworzenia obiektu z użyciem "Sew" nie miałem żadnych podświetlonych obszarów, o których piszecie obaj i mam sheet body a nie solid.
Załączyłem też rysunek - może wasze oczy dostrzegą coś na co po prostu nie zwróciłem uwagi...
Przepraszam za dociekliwość, ale wcześniej jakoś nie miałem potrzeby modelowania powierzchniami bo solidamy wystarczały że ho ho i temat trochę wyparował a teraz jest mi to silnie potrzebne.
Pozdr.MZ


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1255
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#6

Post napisał: Majster70 » 13 sie 2012, 14:28

gwd pisze:Problem mój polega na tym, że podczas tworzenia obiektu z użyciem "Sew" nie miałem żadnych podświetlonych obszarów, o których piszecie obaj i mam sheet body a nie solid.
Nie sprawdziłem twojego rysunku, bo używam NX2, w tej wersji musisz przy zszywaniu użyć aply zamiast ok i dokładnie obejrzeć bryłę po nieudanej próbie zszywania. Krawędzie , których NX nie mógł pozszywać podkreślane są na czerwono. Zdaje się, że w nowszych wersjach NX-a masz więcej opcji i specjalne narzędzie do tego przeznaczone ale tu ci już nie pomogę...


Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

#7

Post napisał: gwd » 13 sie 2012, 19:21

Po weekendowych bojach moje poczynania z surfaces mogę podsumować to w ten sposób.

Przy projektowaniu odwrotnym, w którym do zbudowania modelu używamy bitmap, zdjęć lub tym podobnych osobiście uważam, że najwygodniej jest użyć Acada do obrysowania poszczególnych rzutów, następnie wyskalowania i stworzenia pliku dxf zawierającego rzuty w skali 1:1.Następnie taki rysunek dxf z rzutami /bez bitmap/ importuję do NX-a, a dalej proces tworzenia pokazuje np. poniższy tutorial:
http://www.scribd.com/doc/27590639/Free ... e-Modeling

Nadal szukam opcji, która pozwoli utworzyć bryłę z połączonych powierzchni /"Saw" u mnie nie powoduje takiego efektu, ale może robię coś niewłaściwie - próbowałem zastosować się do porad, lecz efekt bez zmian/.

Mam nadzieję, że przyda się komuś :)
Pozdr.MZ


Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

#8

Post napisał: gwd » 16 sie 2012, 20:05

He he a jednak - okazało się że to polecenie Sew faktycznie działa tylko mój błąd polegał na tym że zwiększyłem wartość tolerancji o zbyt małą wartość.
Moja rada jeśli komuś nie działa - zwiększajcie tą wartość dotąd aż się wszystko zszyje i powstanie bryła - bo powstanie.
Ważenie działa - wszystko pięknie.
Ogromne dzięki za naprowadzenie na właściwą ścieżkę - nie działało przez w sumie moje lenistwo :))
Pozdr.MZ


zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1279
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

#9

Post napisał: zibi » 17 sie 2012, 12:49

Zwiększanie tolerancji ma pewne wady. Przebieg krawędzi zostaje zmieniony i po rozszyciu (extract geometry) krawędzie są w innym miejscu niż na oryginalnym body. Jeśli modelujesz coś w tolerancji 0.001 a potem zszywasz z tolerancją 0.1 to są problemy. Ale to takie moje spostrzeżenia.


Autor tematu
gwd
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 11 sie 2012, 00:48
Lokalizacja: mazowieckie

#10

Post napisał: gwd » 17 sie 2012, 12:52

Zgadzam się. Natomiast do "zważenia" obiektu - zakładam co najmniej kilka kg - takie uproszczenie nie ma większego znaczenia.
Pozdr.MZ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „NX CAM/Unigraphics”