skala na walcu
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 47
- Rejestracja: 04 lis 2004, 20:56
- Lokalizacja: Krosno
skala na walcu
Witam
Problem z którym się borykam może wydawać się trywialny jednak nie dla mnie
Polega na nacięciu na powierzchni walca (pierścienia) o średnicy 30 mm i wysokości 20 mm skala w postaci kresek plus poniżej skali cyfry od 0- 20 .
No i własnie nie wiem jak podejść do tematu, próbowałem na prostokącie narysować skale plus cyfry a potem zawinąć w osi jednak nie otrzymałem pożądanego efektu.
Moze ktoś spotkał się z problemem i tak krok po kroku naprowadzi mnie jak się do tego zabrać. Nie wiem czy może trzeba pier zamodelować pierścień a dopiero potem nanieść na niego napisy ?
Problem z którym się borykam może wydawać się trywialny jednak nie dla mnie
Polega na nacięciu na powierzchni walca (pierścienia) o średnicy 30 mm i wysokości 20 mm skala w postaci kresek plus poniżej skali cyfry od 0- 20 .
No i własnie nie wiem jak podejść do tematu, próbowałem na prostokącie narysować skale plus cyfry a potem zawinąć w osi jednak nie otrzymałem pożądanego efektu.
Moze ktoś spotkał się z problemem i tak krok po kroku naprowadzi mnie jak się do tego zabrać. Nie wiem czy może trzeba pier zamodelować pierścień a dopiero potem nanieść na niego napisy ?
Tagi:
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 47
- Rejestracja: 04 lis 2004, 20:56
- Lokalizacja: Krosno
I dokładnie o to chodzi
załączone zdjecia pomogą przedstawić problem, a więc narysowałem prostokąt na nim cyfry (skala później) zaznaczyłem wektory cyfr wybrałem narzędzia -> wektory->owiń -> zwiń cylindrycznie w osi i efekt "pożal się boże". Może źle rysuje prostokąt, u kolegi widzę układ współrzędnych gdzieś w środku pierścienia.
Drugi problem który mnie czeka to związany z MACH-em, zrobiłem sobie 4 oś a nie mam opcji rozłożenia na 360 stopni tylko jeden obrót w osi A = 1 , no i nie wiem jak "poinformaować " ArtCama ze chcę oby ścieżka byla wygenerowana dla czwartej osi obrotowej a nie jakieś kombinacje z osią Y.
Jeszcze słowo do kolego Slawika , wiem , dysponuje tez podzielnicą numeratorem itd itp ale tu na forum cnc chyba nie o to chodzi , a i tak dziękuję
Drugi problem który mnie czeka to związany z MACH-em, zrobiłem sobie 4 oś a nie mam opcji rozłożenia na 360 stopni tylko jeden obrót w osi A = 1 , no i nie wiem jak "poinformaować " ArtCama ze chcę oby ścieżka byla wygenerowana dla czwartej osi obrotowej a nie jakieś kombinacje z osią Y.
Jeszcze słowo do kolego Slawika , wiem , dysponuje tez podzielnicą numeratorem itd itp ale tu na forum cnc chyba nie o to chodzi , a i tak dziękuję
- Załączniki
-
- skala_II.jpg (13.9 KiB) Przejrzano 5109 razy
-
- skala_.jpg (40.93 KiB) Przejrzano 5109 razy
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1614
- Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
- Lokalizacja: Ziębice
@Yacek
Nie udaje Ci się, bo zawinięcie wokół pierścienia nie dotyczy wektorów, a reliefu.
Przecież jak wybierasz tę operację, czyli "Utwórz pierścień" to wybierasz z menu "Relief".
No ale do rzeczy:
Rysujesz okrąg o średnicy 30mm.
Teraz prawoklik na niego i wybierasz "Właściwości" i w otwartym oknie, w sekcji "Informacje kształtu" masz podaną informację o długości okręgu, która akurat w tym wypadku wynosi 94.261mm
Teraz zapamiętujesz lub gdzieś notujesz tę długość i z menu "Plik" wybierasz "Nowy".
W oknie "rozmiar dla nowego modelu", w polu "Wysokość" wpisujesz 20, a w polu "Szerokość" wpisujesz zapamiętaną lu zapisaną wartość, czyli 94.261
Suwakiem "Rozdzielczość" ustawiasz rozdzielczość. Im wyższa, tym przyszły relief dokładniejszy, ale i program generuje wszystko wolniej.
Po wykonaniu powyższego powstaje nowy model o polu roboczym z wymiarami jak wyżej.
Cały ten model (pole robocze) to właśnie jakby rozwinięcie tego pierścienia o wymiarze 30mm średnica i wysokości 20mm
Teraz wystarczy narysować skalę.
Najlepiej w postaci pojedynczych kresek które grupujemy i w z menu "Edycja wektorów" wybieramy "Offsetuj wektory" w którym to menu wybieramy
Dystans offsetu --> tu eksperymwntuj, ale jeśli chcesz żeby to wyglądał tak jak np. na moim screenie, to wpisujesz wartość 0.05
Kierunek offsetu --> obie strony
Naroża offsetu --> zaokrąglone (lub inne jeśli chcesz) i zaznaczamy pozycję "usuń oryginalne wektory"
Klikamy na przycisk "Offset" i "Zamknij" .
Właśnie powstała skala z której można utworzyć relief.
Teraz zaznaczamy wszystko, czyli skalę i cyfry (najlepiej to zgrupować) i dwa razy klikamy na to lewą myszą co uruchomi "Edytor kształtu", a tam już wybierasz rodzaj kształtu według własnego widzimisię i klikasz"Dodaj" lub "Odejmij" w zależności czy chcesz uzyskać relief wklęsły czy wypukły.
Dopiero teraz z menu "Reliefy" wybierasz "Utwórz pierścień", wskazujesz kierunek "Nawiń w X", klikasz na "OK" i masz gotowy pierścień taki jak na screenie który zamieściłem.
Teraz pozostaje tylko wygenerować ścieżkę obróbki i to wszystko.
Natomiast to, że układ współrzędnych wychodzi dokładnie w środku pierścienia, to właśnie tak ma być.
Nie udaje Ci się, bo zawinięcie wokół pierścienia nie dotyczy wektorów, a reliefu.
Przecież jak wybierasz tę operację, czyli "Utwórz pierścień" to wybierasz z menu "Relief".
No ale do rzeczy:
Rysujesz okrąg o średnicy 30mm.
Teraz prawoklik na niego i wybierasz "Właściwości" i w otwartym oknie, w sekcji "Informacje kształtu" masz podaną informację o długości okręgu, która akurat w tym wypadku wynosi 94.261mm
Teraz zapamiętujesz lub gdzieś notujesz tę długość i z menu "Plik" wybierasz "Nowy".
W oknie "rozmiar dla nowego modelu", w polu "Wysokość" wpisujesz 20, a w polu "Szerokość" wpisujesz zapamiętaną lu zapisaną wartość, czyli 94.261
Suwakiem "Rozdzielczość" ustawiasz rozdzielczość. Im wyższa, tym przyszły relief dokładniejszy, ale i program generuje wszystko wolniej.
Po wykonaniu powyższego powstaje nowy model o polu roboczym z wymiarami jak wyżej.
Cały ten model (pole robocze) to właśnie jakby rozwinięcie tego pierścienia o wymiarze 30mm średnica i wysokości 20mm
Teraz wystarczy narysować skalę.
Najlepiej w postaci pojedynczych kresek które grupujemy i w z menu "Edycja wektorów" wybieramy "Offsetuj wektory" w którym to menu wybieramy
Dystans offsetu --> tu eksperymwntuj, ale jeśli chcesz żeby to wyglądał tak jak np. na moim screenie, to wpisujesz wartość 0.05
Kierunek offsetu --> obie strony
Naroża offsetu --> zaokrąglone (lub inne jeśli chcesz) i zaznaczamy pozycję "usuń oryginalne wektory"
Klikamy na przycisk "Offset" i "Zamknij" .
Właśnie powstała skala z której można utworzyć relief.
Teraz zaznaczamy wszystko, czyli skalę i cyfry (najlepiej to zgrupować) i dwa razy klikamy na to lewą myszą co uruchomi "Edytor kształtu", a tam już wybierasz rodzaj kształtu według własnego widzimisię i klikasz"Dodaj" lub "Odejmij" w zależności czy chcesz uzyskać relief wklęsły czy wypukły.
Dopiero teraz z menu "Reliefy" wybierasz "Utwórz pierścień", wskazujesz kierunek "Nawiń w X", klikasz na "OK" i masz gotowy pierścień taki jak na screenie który zamieściłem.
Teraz pozostaje tylko wygenerować ścieżkę obróbki i to wszystko.
Natomiast to, że układ współrzędnych wychodzi dokładnie w środku pierścienia, to właśnie tak ma być.