Operacje reliefu > obrót > problem

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro
Awatar użytkownika

Autor tematu
oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 546
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Operacje reliefu > obrót > problem

#1

Post napisał: oskaeg » 26 mar 2013, 20:59

Witam, co tu dużo pisać potrzebuje wykonać element w artcamie taki jak na rysunku poniżej wychodzi mi wszystko tylko nie to, czego potrzebuje, siedzę już nad tym kilka godzin i nic, proszę o pomoc.
Załączniki
001a.jpg
001a.jpg (75.4 KiB) Przejrzano 947 razy
forum cnc.jpg
forum cnc.jpg (102.21 KiB) Przejrzano 839 razy



Tagi:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#2

Post napisał: lajosz » 27 mar 2013, 00:32

To ma wyglądać tak ?

Obrazek


Wyższa bryła zrobiona na podstawie tego:

Obrazek


Natomiast dla niższej wzorem było to:

Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 546
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

#3

Post napisał: oskaeg » 27 mar 2013, 13:39

Witam Kolegę, tą bryłę niebieską zrobiłem w 3ds maxie za pomocą opcji „lathe” po wyeksportowaniu tych samych wektorów. Mnie też wychodzi ta niższa część tak jak koledze, ustawiałem wektor we wszystkie strony, ale za każdym razem jest to samo. Wzorem będzie ten wektor, wyobrażamy sobie ze punkt zielony i czarny to oś wrzeciona tokarki po włączeniu powstanie takie ucięte z dwóch stron jajko, czyli tam ma iść po prostu oś obrotu a ona idzie w programie prostopadle, dlatego wychodzi nie jajko a taki jakby łeb nita.

Dodaje rysunek, 3ds max musiał troszkę zmienić kształt z pierwotnego wektora.
Załączniki
max3d.JPG
max3d.JPG (14.82 KiB) Przejrzano 1712 razy


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#4

Post napisał: lajosz » 27 mar 2013, 16:02

Witam ponownie.

Namotałeś trochę w tym swoim opisie i dlatego nie za bardzo rozumiem o co chodzi, ale z tego co (chyba) zrozumiałem, to chodzi Ci o coś takiego ?


Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 546
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

#5

Post napisał: oskaeg » 27 mar 2013, 16:25

Witam, bardzo dobrze kolega zrozumiał właśnie dokładnie o taką bryłę mi chodzi, jak to zrobić ? :wink:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#6

Post napisał: lajosz » 27 mar 2013, 17:47

Witam ponownie.

Cały "problem" polega na tm, że Artcam nieco inaczej niż np. AutoCAD, Inventor, czy 3DS, generuje bryłę poprzez obrót wektora.

Ja też swego czasu nie mogłem załapać o co temu Artcamowi chodzi. Przecież wszystko jest jak trzeba :))

I Ty całkiem słusznie próbujesz zrobić tę bryłę w sposób taki sam jak w innych modellerach bo taki sposób postępowania wydaje się logiczny.

Otóż w Artcame narzędzie do tworzenia bryły poprzez obrót działa tak a nie inaczej dlatego, że przy jego pomocy, możemy wykonać bryłę z wykorzystaniem aż trzech wektorów, a nie tylko jednego.
Pierwszy wektor tworzy początek profilu i jeśli chcemy, żeby bryła wyszła regularna (taka jakiej akurat teraz potrzebujesz) , to nic więcej nie robimy, tylko w kolejnych krokach przyciskamy przycisk "Dalej" aż skończymy.
Wyjdzie takie coś jak na screenach które pokazałem w moim ostatnim poście.
Natomiast w/w narzędziem, można zrobić bryłę nieregularną gdzie jeden wektor (półkole) określa kształt bryły na jej początku, a drugi (trójkąt) jej koniec i może to wyglądać np. tak:


Obrazek

Albo, jeśli do w/w wektorów dodamy jeszcze trzeci który określi tzw. Z-modulację, czyli że podczas tworzenia bryły ma być jeszcze ona kształtowana wzdłuż całego wyciągnięcia, a ten kształt (wysokość Z) określa właśnie ten trzeci wektor, to może to wyglądać np. tak:

Obrazek

Właśnie dlatego to narzędzie nieco odmiennie od innych modellerów, ale za to jest bardziej uniwersalne i (jak na Artcama przystało) twórcze.

Jednak zapewne zamiast powyższej pisaniny oczekiwałeś podpowiedzi jak zrobić konkretnie to o co prosisz, więc poniżej rysunek mam nadzieję wyjaśniający wszystko.

Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 546
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

#7

Post napisał: oskaeg » 27 mar 2013, 21:03

Witam kolegę. Dziękuje za odpowiedź, każda informacja jest na wagę złota. W końcu udało mi się uzyskać zamierzony efekt jeszcze raz dzięki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”