Witam, 3 lata temu zbudowałem frezarkę CNC. Sterownik ZELRP + 3 silniki krokowe SH05603030 1.8* 3A 3Nm. Problem polega na tym, że po 3 latach oś x gubi kroki. Czym dłuższy czas frezowania (np 2h) oś x jest przesunięta np. o 1 cm. wady mechaniczne odpadają ponieważ jest to frez 0,8 mm, prędzej by się połamał niż blokował silnik. Zauważyłem że silniki są strasznie gorące. Przy krótkim frezowaniu frezem 6mm nie ma problemów z dokładnością.
Gdzie leży problem? silnik do wymiany? Czy może coś innego?
Pozdrawiam
Silniki się grzeją, oś x gubi kroki
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 528
- Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
- Lokalizacja: Łódź
Re: Silniki się grzeją, oś x gubi kroki
Frez frezem ale coś więcej o maszynie ? Jakie podzespoły pracują przy przesuwie osi ? Zwykły brak smarowania śruby może silnik zatrzymywać tym bardziej 3Nm...
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 28
- Rejestracja: 23 lis 2014, 00:08
- Lokalizacja: Sląsk
Re: Silniki się grzeją, oś x gubi kroki
Maszyna zbudowana ze sklejki. Śruby kulowe 16mm na wałkach podpartych. Śrubą można lekko kręcić. Dlaczego czym dłużej frezuje tym bardziej przesuwa się w osi x
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Re: Silniki się grzeją, oś x gubi kroki
Jeżeli silnik zaczął się grzać i gubić kroki po 3 latach pracy , może to świadczyć o zwarciu części uzwojenia.
Najprościej to sprawdzić usiłując obrócić wirnik po odłączeniu silnika od sterownika.
W sprawnym silniku wirnik obraca się dość łatwo , a w zawartym opory mogą być dużo większe.
Drugim sposobem jest pomiar prądu pobieranego przez sterownik do którego jest podłączony silnik.
Przy sprawnym silniku prąd będzie ok 0,2A a przy zwartym 3-4 razy większy, miernik włączamy pomiędzy sterownik i zasilacz.
Mając w maszynie trzy jednakowe silniki , bardzo łatwo znależć wadliwy.
Najprościej to sprawdzić usiłując obrócić wirnik po odłączeniu silnika od sterownika.
W sprawnym silniku wirnik obraca się dość łatwo , a w zawartym opory mogą być dużo większe.
Drugim sposobem jest pomiar prądu pobieranego przez sterownik do którego jest podłączony silnik.
Przy sprawnym silniku prąd będzie ok 0,2A a przy zwartym 3-4 razy większy, miernik włączamy pomiędzy sterownik i zasilacz.
Mając w maszynie trzy jednakowe silniki , bardzo łatwo znależć wadliwy.