Buduję frezareczkę CNC i tak się ostatnio zastawiałem co się stanie w przypadku awarii softu albo zasilania, kiedy element maszyny dojedzie do końca zakresu ruchu i nakrętka przydzwoni w blok łożyskowy śruby.
Doszedłem do wniosku że może opłacało by się dać jakąś amortyzację żeby w takiej sytuacji nie uszkodzić dość kosztownego elementu jakim jest śruba toczna.
I teraz tak: zakładam że śruba i mocowania bloków spokojnie wytrzymują ciężar napędzanej nimi bramy/osi (i siły wywartej przez moment bezwładności obracającej się śruby), czyli ograniczenie przyspieszenia (zwalniania) przy zderzeniu do 10m/s2 powinno uchronić śrubę.
Więc jeśli moja maszyna ma szybkość dojazdów na poziomie 100mm/s, to minimalny czas zwalniania wynosi (100mm/s)/(10m/s^2)=0,01s
A dystans wyniesie około 100mm/s*0,5*0,01s=0,5mm
Czyli w sumie np. gumowe oringi albo odbojniczki o grubość 2mm pomiędzy nakrętką a blokami, powinien załatwić sprawę amortyzacji.
Jakie rozwiązania stosuje się w praktyce i czy powyższy tok rozumowania jest poprawny?
Amortyzacja twardego stopu
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1280
- Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
- Lokalizacja: podkarpackie
Re: Amortyzacja twardego stopu
To nie stop tylko kolizja. Nie masz krańcówek wyłączających sterowanie na osiach? Dajesz je z zapasem kilku milimetrów aby po najechaniu na krańcówkę z maksymalną prędkością i zadziałaniu krańcówki mechanika mogła się samoistnie zatrzymać bez kolizji. Jeżeli oś nie jest samohamowna np oś Z z powodu dużej masy trzeba stosować kompensatory wagi mechaniczne.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7
- Rejestracja: 27 gru 2010, 13:10
- Lokalizacja: wrocław
Re: Amortyzacja twardego stopu
Tu chodzi o sytuację awarii zasilania, albo wbicia e-stopu.zibi pisze: ↑09 sty 2019, 12:04To nie stop tylko kolizja. Nie masz krańcówek wyłączających sterowanie na osiach? Dajesz je z zapasem kilku milimetrów aby po najechaniu na krańcówkę z maksymalną prędkością i zadziałaniu krańcówki mechanika mogła się samoistnie zatrzymać bez kolizji. Jeżeli oś nie jest samohamowna np oś Z z powodu dużej masy trzeba stosować kompensatory wagi mechaniczne.
Wtedy serwa nie mają momentu do zatrzymania osi i całość jedzie siłą bezwładności, na kilku milimetrach może się nie zatrzymać bo opory wyłączonego serwa są dosyć małe w porównaniu z bezwładnością osi i śrub.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2437
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Amortyzacja twardego stopu
To może krańcówki na twardo spięte z zasilaniem umieszczone za tymi "zwykłymi", które w przypadku najechania na nie fizycznie odetną zasilanie i jakiś marginesik bezpieczeństwa kosztem pola roboczego?
EDIT: Chyba nie zrozumiałem do końca problemu, ale że posta nie da się już usunąć to niech zostanie.
EDIT: Chyba nie zrozumiałem do końca problemu, ale że posta nie da się już usunąć to niech zostanie.