Budowa układu do tworzenia charakterystyk silników krokowych
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
myślę że masz zamiar obciążać znanym momentem .
wcale to nie takie proste - trzeba by jakoś ustalić charakterystykę tego " sztucznego " obciążenia .
robiliśmy swojego czasu hamownię do silników modelarskich i jako obciążenie występował silnik dc ( jako prądnica ) i odpowiednie rezystory .
tu to się raczej by nie sprawdziło - obroty .
prawdę powiedziawszy to przychodzi mi do głowy tylko hydrauliczna pompa zębata i regulowany dławik .
posiadając silnik o znanej charakterystyce można dojść co i jak .
albo zrobić jakiś elektromagnetyczna obciążenie - ale to sprawa nie taka prosta .
oczywiście zostaje szpulka i sznurek z ciężarkiem - ale to trochę " fajans "
pozdrawiam .
myślę że masz zamiar obciążać znanym momentem .
wcale to nie takie proste - trzeba by jakoś ustalić charakterystykę tego " sztucznego " obciążenia .
robiliśmy swojego czasu hamownię do silników modelarskich i jako obciążenie występował silnik dc ( jako prądnica ) i odpowiednie rezystory .
tu to się raczej by nie sprawdziło - obroty .
prawdę powiedziawszy to przychodzi mi do głowy tylko hydrauliczna pompa zębata i regulowany dławik .
posiadając silnik o znanej charakterystyce można dojść co i jak .
albo zrobić jakiś elektromagnetyczna obciążenie - ale to sprawa nie taka prosta .
oczywiście zostaje szpulka i sznurek z ciężarkiem - ale to trochę " fajans "
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 330
- Rejestracja: 03 wrz 2006, 13:50
- Lokalizacja: polska
A może hamulec elektromagnetyczny ??? Pojawiają się czasem na allegro za niewielką kasę - można zmieniać moment hamowania regulując napięcie zasilania....No i koszty duużo mniejsze niż np. hydrauliczna pompa, itp..
np. ten:
http://allegro.pl/hamulec-elektromagnet ... 65104.html
24V, 1,4Nm, 11W
50zł
np. ten:
http://allegro.pl/hamulec-elektromagnet ... 65104.html
24V, 1,4Nm, 11W
50zł
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
tylko że hamulec magnetyczny może mieć problem - albo jedziemy - albo stoimy .
takie ma zadanie w silnikach elektrycznych .
są oczywiście sprzęgła elektromagnetyczne .
czy cena pompy itp jest taka wielka ?
chyba nie - pompa od malucha ze szrotu , parę rurek , manometr i zawór .
o puszce i 1l oleju nie ma co wspominać .
w zamian otrzymujemy możliwość dokładnego " dozowania " obciążenia i odczyt ma manometrze ( odpowiednio wyskalowanym ) momentu obciążającego .
myslę że powinno zadziałać .
inną sprawą jest kwestia mocy pobieranej - przy zasilaniu " czoperem " wcale nie jest prosto zmierzyć prą pobierany - wbrew pozorom .
pozdrawiam .
tylko że hamulec magnetyczny może mieć problem - albo jedziemy - albo stoimy .
takie ma zadanie w silnikach elektrycznych .
są oczywiście sprzęgła elektromagnetyczne .
czy cena pompy itp jest taka wielka ?
chyba nie - pompa od malucha ze szrotu , parę rurek , manometr i zawór .
o puszce i 1l oleju nie ma co wspominać .
w zamian otrzymujemy możliwość dokładnego " dozowania " obciążenia i odczyt ma manometrze ( odpowiednio wyskalowanym ) momentu obciążającego .
myslę że powinno zadziałać .
inną sprawą jest kwestia mocy pobieranej - przy zasilaniu " czoperem " wcale nie jest prosto zmierzyć prą pobierany - wbrew pozorom .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Trochę było na ten temat w wątku
https://www.cnc.info.pl/topics65/czy-op ... isterezowy
Szukałem w Polsce użytkownika testera firmy Magtrol ale niestety najbliższy w Niemczech.
https://www.cnc.info.pl/topics65/czy-op ... isterezowy
Szukałem w Polsce użytkownika testera firmy Magtrol ale niestety najbliższy w Niemczech.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
z pewnością istnieją metody " nieco " doskonalsze niż amatorskie
tym nie mniej - raczej musimy się poruszać w zakresie możliwości i technicznych i finansowych .
chyba że nie musimy .
obciążenia cierne mają zaletę - prostotę i wadę - musimy dokładnie znać parametry cierne .
ale ich nie znamy .
pompa załatwia wszystko - jest za to nieporęczna .
pozdrawiam .
z pewnością istnieją metody " nieco " doskonalsze niż amatorskie

tym nie mniej - raczej musimy się poruszać w zakresie możliwości i technicznych i finansowych .
chyba że nie musimy .
obciążenia cierne mają zaletę - prostotę i wadę - musimy dokładnie znać parametry cierne .
ale ich nie znamy .
pompa załatwia wszystko - jest za to nieporęczna .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 638
- Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
- Lokalizacja: Lublin
U mnie na uczelni jest takie urządzenie<czyjaś praca dyplomowa). Moment jest mierzony w ten sposób, że do wału jest przykręcony jeden koniec podłużnej cienkiej blaszki. Drugi koniec jest na stałe umocowany do obudowy. Na blaszce jest przyklejony tensometr. Gdy silnik działa momentem to blaszka jest wyginana razem z tym tensometrem i dokonywany jest pomiar. Nie wiem jak to cechowali ale coś tam pokazuje. Być może policzyli zależność ugięcia tego od momentu i się zgadzało mniej więcej. Raczej chodziło o dydaktyczne pokazanie charakterystyki silnika niż precyzyjny pomiar ale nie twierdze że to nie może być dokładne. Silniczek jest podpięty jeden malutki na stałe a wyniki w mNm. Wyniki mają dosyć spory rozrzut ale po dodaniu linii trendu w excelu to nawet przypominało charakterystykę silnika krokowego.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Natomiast ja radzę użyć zwykłego silnika prądu stałego z regulatorem obrotów. W zależności od wielkości badanego silnika, może nawet wystarczyć dwukierunkowy napęd od wiertarki akumulatorowej. Użycie drogiego, tensometrycznego czujnika momentu obrotowego (z możliwością podłączenia do PC) ma uzasadnienie przy dużej liczbie pomiarów. Tak na szybko można zrobić siłomierz skrętny z prostego odcinka drutu sprężynowego o dobranej średnicy (np. 2mm). Jeden koniec drutu kotwiczymy do platformy pomiarowej, na drugim końcu mocujemy wskazówkę i oś silnika obciążającego. Drugą stronę osi silnika obciążającego łączymy z badanym silnikiem i w zasadzie to wszystko.
Siła hamowania będzie zależała od wielkości prądu płynącego w przeciwnym kierunku, którą będziemy regulować potencjometrem.
Wskazówkę dobrze będzie wyposażyć w układ pamiętający jej maksymalne wskazanie. Wystarczy prosty układ cierny, jak w miernikach grubości lakieru.
Siła hamowania będzie zależała od wielkości prądu płynącego w przeciwnym kierunku, którą będziemy regulować potencjometrem.
Wskazówkę dobrze będzie wyposażyć w układ pamiętający jej maksymalne wskazanie. Wystarczy prosty układ cierny, jak w miernikach grubości lakieru.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3
- Rejestracja: 18 lis 2009, 14:56
- Lokalizacja: Rypin
Dziękuje bardzo za wszystkie odpowiedzi. Są bardzo przydatne. Orientujecie się może gdzie można kupić tani czujnik momentu podobny do tego: http://www.wobit.com.pl/produkty/czujni ... omentu.php (silnik ma 0,5N). Tutaj ten czujnik kosztuje 700 euro
Dokładność może być mała byleby zasada działania była podobna (żebym mógł go zamontować pomiędzy obciążeniem a silnikiem krokowym).
