Problem z wysterowaniem UHU

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Kowal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 361
Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Problem z wysterowaniem UHU

#1

Post napisał: Kowal » 07 sie 2010, 21:57

Witam
Uruchamiam sterownik UHU w następujący sposób:
Do pinu step podłączam generatorek impulsów TTL
włączam zasilanie logiki potem silnika
po włączeniu zasilania silnik 180WAT przez chwile się kręci i staje - zapala się dioda błędu na sterowniku ta bliżej środka płytki i wszystko stoi.
Jak podłącze silnik o mocy 90wat wszystko chodzi.
Próbowałem zmienić parametry przez port COM ale to nic nie daje - Jak je ustawić ? jaki jest tryb postępowania.
Zrobiłem jeszcze jedno doświadczenie: zasilanie podłączyłem do tego silnika którego nie mogę uruchomić 180 WAT a enkoder do tego małego 90WAT. Jak wszystko włączę to silnik mało nie spadnie ze stołu- pokręcam wałem silnika z enkoderem 90wat a ten drugi reaguje bez problemu - zmienia kierunek i predkość. jak zamienię silniki czyli podłącze zasilanie do tego małego a enkoder do tego dużego jest tak samo wszystko hula!
Co sprawdzić i zmienić ( ustawić) aby silnik 180WAT pracował poprawnie. regulowałem też potencjometrem wieloobrotowym umieszczonum na sterowniku ale bez efektów.


Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych

Tagi:


Leszek_Z
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 153
Rejestracja: 23 lis 2005, 15:19
Lokalizacja: sam nie wim

#2

Post napisał: Leszek_Z » 07 sie 2010, 22:07

Może zamień bieguny zasilania na silniku
Oko za oko,ząb za ząb,a du** za pieniądze..

Awatar użytkownika

Autor tematu
Kowal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 361
Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#3

Post napisał: Kowal » 07 sie 2010, 22:18

wtedy silnik wpada w drgania - to nie to!
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#4

Post napisał: Leoo » 07 sie 2010, 22:30

Kowal pisze:wtedy silnik wpada w drgania - to nie to!
Drgania czy oscylacje?
Oscylacje mogą być powodem niewłaściwych ustawień PID, które akurat pasują do mniejszego silnika. Na początek zwiększaj stałą czasową członu D aż do ustania oscylacji.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Kowal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 361
Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#5

Post napisał: Kowal » 07 sie 2010, 22:40

nazwał bym to drgania czyli silnik lata po stole jak opętany po zmianie biegunów drgania ustają

czyli ustawic silnik tak zeby drgał a potem zmieniac parametr D ? a co dokładnie daje regulacja tego parametru?
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#6

Post napisał: Leoo » 07 sie 2010, 23:36

Jest to człon różniczkujący. Efektem zwiększania jego stałej czasowej jest wzrost tłumienia dla ewentualnych wzbudzeń układu.
Zachęcam do lektury technik strojenia. Jest z czego wybierać.

Przyczyną problemów może też być zakłócanie sygnału enkodera przez komutator silnika.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Kowal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 361
Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#7

Post napisał: Kowal » 08 sie 2010, 09:40

Leoo pisze:Jest to człon różniczkujący. Efektem zwiększania jego stałej czasowej jest wzrost tłumienia dla ewentualnych wzbudzeń układu.
Zachęcam do lektury technik strojenia. Jest z czego wybierać.

Przyczyną problemów może też być zakłócanie sygnału enkodera przez komutator silnika.
Tylko że jakiś czas temu uruchamiałem cały układ i wszystko było ok. Teraz jest tylko taka różnica że rzeczywiście kabel enkodera jest teraz długosci ok 4m a próby robiłem na 20centymetrowym kawałku. tylko zastanawiam sie dlaczego wszystko pracuje jak zamienie enkodery i zaloze kabel na drugi silnik- wtedy tez nie powinno pracowac a jednak działa.
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 919
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#8

Post napisał: rockykon » 08 sie 2010, 21:02

Napisz na początek parametry obu silników i z jakiego źródła je zasilasz.
Możesz wyjaśnić jak przekładasz te enkodery ? ile impulsów maja obydwa ? (każdy z osobna na nie w sumie) :-)

Awatar użytkownika

Autor tematu
Kowal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 361
Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#9

Post napisał: Kowal » 08 sie 2010, 23:38

rockykon pisze:Napisz na początek parametry obu silników i z jakiego źródła je zasilasz.
Możesz wyjaśnić jak przekładasz te enkodery ? ile impulsów maja obydwa ? (każdy z osobna na nie w sumie) :-)

silniki:
1) 90WAT 120VOLT
2) 190WAT 120VOLT
Zasilacz : transformator toroidalny + mostek + kondensatory o dużej pojemności nie pamiętam jakiej - co w sumie daje 128 VOLT napięcia stałego.

enkodery HEDS 5505 A13 co według katalogu daje 500 impulsów na obrót

co do przekładania enkoderów to ich nie przekładam ich tylko zamieniam kable -
wyjaśnię to tak:
na stole leżą sterownik i dwa silniki z których każdy posiada zamontowany na osi enkoder, i teraz tak- zasilanie podłączam do jednego silnika a przewód enkodera do drugiego i uruchamiam wszystko ot i cała filozofia. ruszając osią silnika na którym jest enkoder wpływam na prace silnika zasilanego ze sterownika który próbuje ustalić położenie - ponieważ nie może tego zrobić to kreci się jak oszalały do momentu gdy nie zacznie obracać osi w drugą stronę do punktu przyjętego jako zero przez sterownik, poniweaż jest 500 impulsów na obrót to wiadomo ze nie ustawie tego w zero wiec silnik zmienia kierunek a ja znowu do zera i tak w koło, praktycznie nie da się ustalić punktu tak aby zatrzymać silniki który kręci się albo w lewo albo w prawo. może zrobię jakiś filmik to będzie wszystko jasne.

A tak przy okazji:
jak wlutować diodę zenera kiedy na obudowie nie ma paska oznaczającego biegunowość a dioda przy pomiarze miernikiem w obydwie strony wskazuje przerwę. diody np. prostownice w jedną stronę mają mniejszą oporność i w ten sposób rozpoznaje anodę i katodę. chodzi mi np o diodę zenera w UHU o symbolu P6KE12LCA ???????
jak to ustalić?
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 09 sie 2010, 08:12

Kowal pisze:jak wlutować diodę zenera kiedy na obudowie nie ma paska oznaczającego biegunowość a dioda przy pomiarze miernikiem w obydwie strony wskazuje przerwę. diody np. prostownice w jedną stronę mają mniejszą oporność i w ten sposób rozpoznaje anodę i katodę. chodzi mi np o diodę zenera w UHU o symbolu P6KE12LCA
Dowolnie. Ta dioda jest podwójna więc polaryzacja nie ma znaczenia. P6KE12A jest pojedyńcza i w jej wypadku kierunek ma znaczenie.

Jeśli chodzi o enkodery, to oczywiście silniki podczas takiego testu są odsunięte i dlatego zakłócenia nie przenikają od sąsiedniego komutatora. Kable trzeba skrócić do minimum a te z enkodera zaekranować.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”