L298 mi się pali i nie wiem dlaczego
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 38
- Rejestracja: 10 lut 2005, 21:25
- Lokalizacja: Skoki k/Poznania
L298 mi się pali i nie wiem dlaczego
Witam, sytuacja wygląda tak. posiadam sterowniki zakupione z forum CNC L297/298, podaje zasilanie 35V i 12V wszystko jest ok, po jakieś godzinie pracy któryś z sterowników pada (chłodzenie ma dobre 24stopni na radiatorze) a objawia się tym że słychać jakby silnik sie obracał ale stoi w miejscu i trzyma moment czyli cewki są załączone. A gdy odłącze silnik i podam napięcie to po prostu układ L297 się pali. Już trzy układy wymieniłem i nic. Sterownik jest zamontowqany pod maszyną i może przenoszone drgania na układ scalony go niszczą, gdyby było by coś złego w połączeniach to układ od razu by się spalił, ale to dzieje się po jakieś godzinie pracy. Co mam zrobić dalej z.....???
Tagi:
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 44
- Rejestracja: 16 wrz 2004, 21:55
- Lokalizacja: Pszczyna
trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi co jest powodem niszczenia układu , proponuje sprawdzić wartość napięcia zasilającego może bez obiążenia jest one zbyt duże i dlatego po odłączeniu silników powoduje spalenie układu , sprawdził bym również wszystkie diody , dokonaj pomiarów napięcia i prądów w czasie pracy i postoju , osobiście stawiam na zbyt duże napięcie zasilające
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 863
- Rejestracja: 02 lip 2004, 23:38
- Lokalizacja: --
trzeba uwazac jak ktos ma 2 zrodla zasilania 5V i 30V( silniki ), ja mialem kiedys tak, 2 transformatory, bardzo zadko ale zdarzalo sie ze ten 30V`owy szybciej sie wlaczyl i palił caly sterownik, sprawa oczywiscie nie ma nic wspolnego jak ktos ma jeden transpormator.
a co to znaczy ? odlaczasz fizycznie cewki i wlaczasz zasilanie ? ? ?A gdy odłącze silnik i podam napięcie to po prostu układ L297 się pali.
PiteR
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 346
- Rejestracja: 07 cze 2004, 13:11
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Patrząc na Twoją galerie nie widzę radiatora na L7805 (ale może to wina zięcia). Jeśli nawet jest to i tak warto przyjrzeć się mu bliżej, może on również być winny. L78xx posiadają wbudowane zabezpieczenia termiczne i przeciw przeciążeniowe. Działanie zabezpieczenia polega na wyłączaniu chwilowym L78xx, czyli na pewien czas nie mamy 5V. Według producenta L298, sytuacja kiedy układ ma zasilanie dla silników bez zasilania logiki (+5V) praktycznie oznacza jego śmierć (mostki działają w zwarciu). Można by przynajmniej spróbować dołożyć szybkie bezpieczniki 4A (zależnie od silników), istnieje wtedy przynajmniej szansa, że bezpiecznik w momencie braku 5V zdąży się spalić przed L298 

Pozdrawiam Andrzej
http://www.ottop.republika.pl/
http://www.ottop.republika.pl/