Może ktoś zechce podpowiedzieć bo jak pytam na grupach FB typowo BDO to tam najpierw przelew a dopiero potem może ktoś przeczyta pytanie i nie gwarantuje czy pomoże :/
No więc jako wprowadzający sprzęt, do 15 marca muszę wypełnić Sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi
Ponieważ kwalifikowałem się na pomoc de minimis to złożyłem wniosek, otrzymałem zaświadczenie o udzielonej pomocy.
Wypełniam sprawozdanie:
Dział V
Sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Tabela 1. wszystko jasne, wprowadzam masę sprzętu z poszczególnych grup
Tabela 2 i 3 dla mnie jasne bo mnie nie dotyczy (przynajmniej mi się tak wydaje)
Tabela 4. Jasne, wprowadzam osiągnięte poziomy zbierania itd
Problem zaczyna się w tabeli 5.
A. Wysokość należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania
Tu mam problem, jakie są minimalne poziomy zbierania bo znajduję sprzeczne informacje. Mam sprzęt z grupy 4 oraz 5. Cytat z ustawy:
Więc wychodzi mi, że za rok 2020 dla grupy 4 oraz 5 mam minimum 40%.Art.20.1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zuży-tego sprzętu, które wynoszą:1)oddnia1stycznia2018r.dodnia31grudnia2020r.–niemniejniż40%średniorocznejmasysprzętuwprowadzo-negodoobrotu,awprzypadkusprzętunależącegodogrupysprzętunr3określonejwzałącznikunr1doustawy–niemniejniż50%średniorocznejmasysprzętuwprowadzonegodoobrotu
Jednak w inym miejscu w internecie i z odpowiedzi na grupie FB piszą ludzie, że 60%.
Jeśli policzę 60%, wartość 1,8 zł za kilogram to wychodzi mi kwota należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania dokładnie taka jaka została wyliczona przez urzędnika na zaświadczeniu o udzieleniu pomocy de minimis.
No ale jest problem, bo Dział V Tabela 5. zawiera jeszcze część B czyli:
Wysokość należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu
Noi tutaj z kolei inne poziomu, znowu cytat z ustawy:
Więc wychodzi mi że dla:Art.21.1.Wprowadzającysprzętjestobowiązanydoosiągnięciawposzczególnychlatachokreślonychpoziomówodzyskuorazprzygotowaniadoponownegoużyciairecyklinguzużytegosprzętu.2.Należy osiągnąć następujące poziomy odzysku oraz przygotowania do ponownego użyciairecyklingu zużytego sprzętu:1)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grup sprzętunr1 i4określonychwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–85%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–80%masyzużytegosprzętu;2)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętunr2określonejwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–80%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–70%masyzużytegosprzętu;3)dlazużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grup sprzętunr5i6określonychwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–75%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–55%masyzużytegosprzętu;4)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętunr3określonejwzałącznikunr1do ustawy –recyklingu–wwysokości80%masytegozużytegosprzętu.
-grupa 4 odzysku–85%, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu–80%
-grupa 5 odzysku–75%, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu–55%
No więc jeśli tutaj powpisuję te wartości to wychodzi mi Suma należnej opłaty produktowej z części A i B ok 4 razy wyższa niż wartość udzielonej pomocy de minimis
Na stronie jakiegoś samorządu województwa wyczytałem:
Czyli mam rozumieć, że opłatę za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu nie podlega zwolnieniu i należy ją w jakiś sposób uiścić?Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu zbierania.
Dodane 14 minuty 23 sekundy:
Art.76.1. Wprowadzającego sprzęt, który wprowadza do obrotu:1)małogabarytowysprzęt,któregożadenzzewnętrznychwymiarównieprzekracza50cm,ołącznejśredniorocznejmasiesprzętunieprzekraczającej100kg,2)wielkogabarytowysprzęt, którego którykolwiekzzewnętrznych wymiarów przekracza 50cm,ołącznej średniorocz-nej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000kg–zwalniasięzopłatyproduktowej.2.Zwolnienie,októrym mowawust.1, ma zastosowanie, jeżeli:1)wprowadzający sprzęt złoży marszałkowi województwa,wterminie do dnia 15marca każdego roku:a)zaświadczenialuboświadczenieopomocydeminimiswzakresie,októrymmowawart.37ustawyzdnia30kwietnia2004r.opostępowaniuwsprawachdotyczącychpomocypublicznej,b)informacje,którychzakreszostałokreślonywprzepisachwydanychnapodstawieart.37ust.2austawy,októrejmowawlit.a;2)wodniesieniudowprowadzającegosprzętsąspełnionewarunkidopuszczalnościpomocydeminimisokreślonewobowiązującychprzepisachprawaUniiEuropejskiejwzakresiepomocydeminimisipomocydeminimiswrol-nictwie.3.Wartośćpomocydeminimisodpowiadawartościzwolnieniazopłatyproduktowejzanieosiągnięciewymaganegopoziomuzbierania.
Wygląda na to, że jeśli spełni się warunki to zwalnia się z opłaty produktowej. Nie rozumiem tylko zapisu:
3.Wartośćpomocydeminimisodpowiadawartościzwolnieniazopłatyproduktowejzanieosiągnięciewymaganegopoziomuzbierania.