BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

Tu można porozmawiać na dowolny temat nie koniecznie związany z tematyką maszyn i CNC

Autor tematu
drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1738
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#1

Post napisał: drzasiek90 » 28 lut 2021, 16:57

Z pewnością na tym forum jest wielu użytkowników produkujących maszyny i urządzenia więc muszą (a przynajmniej powinni) być zarejestrowani w BDO jako wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Może ktoś zechce podpowiedzieć bo jak pytam na grupach FB typowo BDO to tam najpierw przelew a dopiero potem może ktoś przeczyta pytanie i nie gwarantuje czy pomoże :/
No więc jako wprowadzający sprzęt, do 15 marca muszę wypełnić Sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi
Ponieważ kwalifikowałem się na pomoc de minimis to złożyłem wniosek, otrzymałem zaświadczenie o udzielonej pomocy.
Wypełniam sprawozdanie:
Dział V
Sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Tabela 1. wszystko jasne, wprowadzam masę sprzętu z poszczególnych grup
Tabela 2 i 3 dla mnie jasne bo mnie nie dotyczy (przynajmniej mi się tak wydaje)
Tabela 4. Jasne, wprowadzam osiągnięte poziomy zbierania itd
Problem zaczyna się w tabeli 5.
A. Wysokość należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania
Tu mam problem, jakie są minimalne poziomy zbierania bo znajduję sprzeczne informacje. Mam sprzęt z grupy 4 oraz 5. Cytat z ustawy:
Art.20.1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zuży-tego sprzętu, które wynoszą:1)oddnia1stycznia2018r.dodnia31grudnia2020r.–niemniejniż40%średniorocznejmasysprzętuwprowadzo-negodoobrotu,awprzypadkusprzętunależącegodogrupysprzętunr3określonejwzałącznikunr1doustawy–niemniejniż50%średniorocznejmasysprzętuwprowadzonegodoobrotu
Więc wychodzi mi, że za rok 2020 dla grupy 4 oraz 5 mam minimum 40%.
Jednak w inym miejscu w internecie i z odpowiedzi na grupie FB piszą ludzie, że 60%.

Jeśli policzę 60%, wartość 1,8 zł za kilogram to wychodzi mi kwota należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania dokładnie taka jaka została wyliczona przez urzędnika na zaświadczeniu o udzieleniu pomocy de minimis.

No ale jest problem, bo Dział V Tabela 5. zawiera jeszcze część B czyli:
Wysokość należnej opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu

Noi tutaj z kolei inne poziomu, znowu cytat z ustawy:
Art.21.1.Wprowadzającysprzętjestobowiązanydoosiągnięciawposzczególnychlatachokreślonychpoziomówodzyskuorazprzygotowaniadoponownegoużyciairecyklinguzużytegosprzętu.2.Należy osiągnąć następujące poziomy odzysku oraz przygotowania do ponownego użyciairecyklingu zużytego sprzętu:1)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grup sprzętunr1 i4określonychwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–85%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–80%masyzużytegosprzętu;2)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętunr2określonejwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–80%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–70%masyzużytegosprzętu;3)dlazużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grup sprzętunr5i6określonychwzałącznikunr1do ustawy:a)odzysku–75%masyzużytegosprzętuorazb)przygotowaniadoponownegoużyciairecyklingu–55%masyzużytegosprzętu;4)dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętunr3określonejwzałącznikunr1do ustawy –recyklingu–wwysokości80%masytegozużytegosprzętu.
Więc wychodzi mi że dla:
-grupa 4 odzysku–85%, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu–80%
-grupa 5 odzysku–75%, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu–55%
No więc jeśli tutaj powpisuję te wartości to wychodzi mi Suma należnej opłaty produktowej z części A i B ok 4 razy wyższa niż wartość udzielonej pomocy de minimis

Na stronie jakiegoś samorządu województwa wyczytałem:
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu zbierania.
Czyli mam rozumieć, że opłatę za nieosiągnięcie wymaganego minimalnego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu nie podlega zwolnieniu i należy ją w jakiś sposób uiścić?

Dodane 14 minuty 23 sekundy:
Art.76.1. Wprowadzającego sprzęt, który wprowadza do obrotu:1)małogabarytowysprzęt,któregożadenzzewnętrznychwymiarównieprzekracza50cm,ołącznejśredniorocznejmasiesprzętunieprzekraczającej100kg,2)wielkogabarytowysprzęt, którego którykolwiekzzewnętrznych wymiarów przekracza 50cm,ołącznej średniorocz-nej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000kg–zwalniasięzopłatyproduktowej.2.Zwolnienie,októrym mowawust.1, ma zastosowanie, jeżeli:1)wprowadzający sprzęt złoży marszałkowi województwa,wterminie do dnia 15marca każdego roku:a)zaświadczenialuboświadczenieopomocydeminimiswzakresie,októrymmowawart.37ustawyzdnia30kwietnia2004r.opostępowaniuwsprawachdotyczącychpomocypublicznej,b)informacje,którychzakreszostałokreślonywprzepisachwydanychnapodstawieart.37ust.2austawy,októrejmowawlit.a;2)wodniesieniudowprowadzającegosprzętsąspełnionewarunkidopuszczalnościpomocydeminimisokreślonewobowiązującychprzepisachprawaUniiEuropejskiejwzakresiepomocydeminimisipomocydeminimiswrol-nictwie.3.Wartośćpomocydeminimisodpowiadawartościzwolnieniazopłatyproduktowejzanieosiągnięciewymaganegopoziomuzbierania.
Wygląda na to, że jeśli spełni się warunki to zwalnia się z opłaty produktowej. Nie rozumiem tylko zapisu:
3.Wartośćpomocydeminimisodpowiadawartościzwolnieniazopłatyproduktowejzanieosiągnięciewymaganegopoziomuzbierania.




Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#2

Post napisał: Avalyah » 28 lut 2021, 17:05

Nie masz umowy z firmą, która się tym zajmuje? W jaki sposób radzisz sobie z tym wymogiem prowadzenia kampanii społecznych na rzecz recyklingu itd?


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#3

Post napisał: FTW » 28 lut 2021, 17:07

To samo chciałem zasugerować, identyczna sytuacja jest z opakowaniami.


Autor tematu
drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1738
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#4

Post napisał: drzasiek90 » 28 lut 2021, 17:18

Wprowadziłem urządzenia o małej masie, zgodnie z ustawą nie przekroczyłem progów i mogę zostać zwolniony z opłaty produktowej oraz z prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. Wydawało mi się, że będzie to do ogarnięcia samodzielnie. Złożyłem wniosek i dostałem zaświadczenie o zwolnieniu. Zostało tylko wypełnić sprawozdanie i tutaj mam problem z urzędniczym podejściem gdyż jest wiele niejasności.

Dodane 2 minuty 22 sekundy:
Jak macie to rozwiązane? Podpisujecie umowę z firmą która ogarnia całe BDO i nic was nie obchodzi oprócz poprowadzenia własnej ewidencji i podania firmie masy i rodzaju wprowadzonego sprzętu?


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 708
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#5

Post napisał: FTW » 28 lut 2021, 17:30

Przy BDO masz podane mnóstwo numerów telefonu, do ludzi którzy się tym zajmują w urzędach, pomagają, doradzają itd. Zapisy są jakie są, oni są od tego, żeby wytłumaczyć, nikt Ci łaski nie robi. Nawet da się dodzwonić.

Jak czegoś nie wiem to dzwonię w stosowne miejsce, a nie szukam na forach albo nie daj boże na FB, gdzie nigdy nie wiesz czy ktoś kto Ci doradza się zna, czy to zwykły leszcz, któremu się coś tam wydaje.


Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#6

Post napisał: Avalyah » 28 lut 2021, 17:41

drzasiek90 pisze:Jak macie to rozwiązane? Podpisujecie umowę z firmą która ogarnia całe BDO i nic was nie obchodzi oprócz poprowadzenia własnej ewidencji i podania firmie masy i rodzaju wprowadzonego sprzętu?

Ja mam dwie umowy. O opakowania jest de minimis i mi przygotowują raz do roku co mam wysłać, podpisuję tylko, wysyłam i do widzenia. Ano, jeszcze muszę uzupełnić deklarację ile wprowadziłem i im wysłać mailem. Na sprzęt elektryczny/elektroniczny nie mam de minimis, dwa razy do roku uzupełniam im tabelkę, do której link mi wysyłają i tyle mnie widzieli :P Resztą zajmują się już oni. W sumie kosztuje mnie to 700zł rocznie. Zawsze trochę szkoda, jeśli można to zrobić samemu, ale przynajmniej nie muszę mieć jeszcze jednej rzeczy na głowie.

Dodane 3 minuty 38 sekundy:
FTW pisze:a nie szukam na forach

Czasami warto zapytać na forum, gdzie jest szansa na uzyskanie odpowiedzi na to pytanie, żeby potem wiedzieć, oo co pytać dzwoniąc do urzędu :p


IIS
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 104
Rejestracja: 24 sie 2019, 22:19
Lokalizacja: Banino
Kontakt:

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#7

Post napisał: IIS » 28 lut 2021, 17:42

Jaka jest minimalna masa przy której trzeba coś zebrać /zapłacić ? Sprzedaje własne wyroby których czas życia to 10 lat .. i faktycznie tak jest nie mam co zbierać z doświadczenia 4 letniego.


Autor tematu
drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1738
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#8

Post napisał: drzasiek90 » 28 lut 2021, 17:59

Avalyah pisze:
28 lut 2021, 17:41
drzasiek90 pisze:Jak macie to rozwiązane? Podpisujecie umowę z firmą która ogarnia całe BDO i nic was nie obchodzi oprócz poprowadzenia własnej ewidencji i podania firmie masy i rodzaju wprowadzonego sprzętu?

Ja mam dwie umowy. O opakowania jest de minimis i mi przygotowują raz do roku co mam wysłać, podpisuję tylko, wysyłam i do widzenia. Ano, jeszcze muszę uzupełnić deklarację ile wprowadziłem i im wysłać mailem. Na sprzęt elektryczny/elektroniczny nie mam de minimis, dwa razy do roku uzupełniam im tabelkę, do której link mi wysyłają i tyle mnie widzieli :P Resztą zajmują się już oni. W sumie kosztuje mnie to 700zł rocznie. Zawsze trochę szkoda, jeśli można to zrobić samemu, ale przynajmniej nie muszę mieć jeszcze jednej rzeczy na głowie.
Ja z charakteru jestem z rodzaju "ja siama" i nie przeszkadza mi to, że mam jeszcze jedna rzecz na głowie pod warunkiem że jestem w stanie znaleźć informację jak to zrobić. Natomiast jeśli chodzi o BDO mam wrażenie że jest wokół tego zrobiona jakaś sztuczna otoczka tylko po to, aby stworzyć grono ludzi którzy się tym zajmują zawodowo i mają na tym zarabiać. Generalnie uważam, że BDO też jestem w stanie sam ogarnąć natomiast zniechęca mnie to, że aby to zrobić muszę poświęcić na to bardzo dużo czasu aby odszukać jak to zrobić prawidłowo. Pytam na FB ale mam wrażenie że odpowiadają tylko Ci którym się wydaje że wiedzą a Ci którzy naprawdę wiedzą nie przeczytają nawet pytania dopóki nie wpłacisz im kasy.
Ja to oczywiście rozumiem, że to jest ich praca. Natomiast dziwi mnie to, że to środowisko jest tak szczelne.
A może mi się tylko zdaje.
Generalnie nie poświęciłem na to zbyt wiele czasu a wydaje mi się, że wiem jak to zrobić oprócz kilku szczegółów które mnie wnerwiają. I w sumie mógłbym zadzwonić i zapytać ale sytuacja będzie się powtarzać co roku.

Wydaje mi się, że wypełniając dziś ten wniosek doszedłem do pewnego poziomu flustracji, że zdecyduję się na na zakupienie obsługi BDO w firmie która się tym zajmuje. Jeśli to ma kosztować 700 zł rocznie i mam mieć święty spokój i pewność że jest to zrobione prawidłowo to myślę że jest to dobra cena.
Czy mógłbyś podać jakiś namiar na firmę? Masz z nimi umowę czy po prostu kupujesz usługę?
Czy w tych 700 zł masz również usługę zbierania i recyklingu czy osobno podpisujesz umowę z firmą która ogarnia BDO w systemie a osobno z firmą która dokonuje za Ciebie zbierania i recyklingu?


Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#9

Post napisał: Avalyah » 28 lut 2021, 18:09

drzasiek90 pisze:Czy w tych 700 zł masz również usługę zbierania i recyklingu czy osobno podpisujesz umowę z firmą która ogarnia BDO w systemie a osobno z firmą która dokonuje za Ciebie zbierania i recyklingu?

Jedna umowa, 300zł netto rocznie to umowa na opakowania. Raz w roku wysyłają mi do uzupełnienia, podpisania i wysłania karteczkę, gdzie wypisuję ile tych kg opakowań z papieru, drewna, plastiku itd. Odsyłam skan i tyle. Potem dostaję dokumenty (formularz oraz oświadczenie, że w ciągu ostatnich 2 lat dostałem pomoc de minimis na kwotę xxx), które drukuję, podpisuję, wysyłam do UM.

Druga umowa, 400zł netto to ten sprzęt elektroniczny i oni zajmują się wszystkim, dwa razy do roku dostaję linka, gdzie uzupełniam 2 pola w tabelce, klikam ok i zrobione. Całą resztę, łącznie z wysłaniem dokumentów, robi dla mnie firma - udostępniłem im swój klucz API od BDO i dzięki temu ja nie muszę się w ogóle w to angażować. Oni tam spełniają za mnie te wszystkie obowiązki, ja się niczym więcej nie interesuję.

W sumie zapytam, czy by się i z tymi opakowaniami tak nie dało też zrobić, chociaż w przypadku de minimis może nie ma takiej możliwości.

Jeśli chcesz, to mogę Ci podać kontakt do tych firm, zadzwonić zawsze możesz i jeśli działasz w podobnym zakresie, co ja (czyli nie jesteś jakimś producentem telewizorów i nie wprowadzasz w tonach tego wszystkiego) to pewnie dostaniesz podobne warunki.


Autor tematu
drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1738
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: BDO - wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny

#10

Post napisał: drzasiek90 » 28 lut 2021, 18:26

Daj kontakt.
Wprowadzam sprzęt elektryczny i elektroniczny z grupy 4 i 5 oraz produkuje i sprzedaje ozdoby i dekoracje z papieru i drewna.
Więc nic specjalnego.
Sprzęt i opakowania do ogarnięcia.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Na luzie”