Mam pytanie
Planuję wykonać elementy środkowe do skręcanej felgi. W różnych miejscach piszą o wykonaniu tego z 6061T6 (to chyba PA45) ale materiał w formie blachy jest ciężko dostępny. Czy pod względem właściwości mechanicznych można to zastąpić PA6 albo PA9?
Dzięki za sygestie
6061 vs 2017A
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 66
- Rejestracja: 18 sty 2017, 13:17
- Lokalizacja: Puławy
Re: 6061 vs 2017A
Pa6 i Pa9 są wytrzymalsze od PA45, zwłaszcza PA9. Wadą ich jest większa podatność na korozję i wyższa cena. Ogólnie PA45 jest takim kompromisem pomiędzy wytrzymałością a odpornością na korozję pośrednim pomiędzy PA11 a PA6. Jeżeli dobrze pamiętam to karoseria Audi A8 jest wykonana z pa45, podobnie wahacze. Natomiast elementy nośne samolotów robi się z PA7, PA9.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 477
- Rejestracja: 02 lut 2008, 23:29
- Lokalizacja: Wroclaw
Re: 6061 vs 2017A
Dzięki za solidną odpowiedź
Czyli PA45 odpada
Czy Twoim zdaniem te rotory do felg lepiej z PA6 czy PA9? Będzie to miało kontakt z tym co na jezdni, ale tylko latem 
Czyli PA45 odpada


-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 66
- Rejestracja: 18 sty 2017, 13:17
- Lokalizacja: Puławy
Re: 6061 vs 2017A
IMHO Pa9 o ile cena nie przerazi. Jest znacznie wytrzymalsze. Ma Re coś ok 400-450MPa podczas gdy Pa45 ok 250. No i oczywiście o ile nie potrzebujesz tego spawać. Pa6 da się jeszcze spawać, ale 9 już niezbyt. . Już PA6 skrawa się świetnie, wyraźnie lepiej niż 45 które lubi się trochę kleić do freza/noża. 9 nie miałem okazji obrabiać ale sądząc po parametrach powinno się frezować i polerować pięknie. Przed korozją można to zabezpieczyć przez anodowanie, ale o to zapytaj galwanizernię jakąś. Do anodowania dekoracyjnego na różne kolory ono się nie nadaje, ale jako zabezpieczające przed korozją raczej tak.