Tokarka czeska SN20A

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#141

Post napisał: Masato » 11 sty 2017, 23:54

Nie mogę edytować poprzedniego posta. Także napiszę: okazało się, że pompka ręczna, smaruje tylko i wyłącznie przekładnie Nortona. Pompa działa, w okienku pojawia się olej po kilku pompnięciach.
Przez otwór do wlewu oleju widać jak tryska.

Pompa oleju główna nie podawała oleju na wrzeciennik. Zdemontowałem smok, wyczyściłem zbiornik z olejem, a przyczyną była zabrudzona kulka na końcu smoka. Jest tam zaworek, podnosi kulkę jak pompa zaczyna zasysać. Pompa jest zębata. Pompa jest tak wydajna, że pompuje jak się kręci ręką za koło pasowe silnika.
Jest tak wydajna, że olej wyssa ze zbiornika, a jego nadmiar we wrzecienniku nie zdąży zejść, przez mały otwór(zejście). Muszę popracować nad przelewem.

Muszę wymienić paski na wrzecionie bo są spalone miejscami. I tutaj moje pytanie i gorąca prośba jak się do tego zabrać.
Od przodu patrząc na wrzeciennik mamy, panewkę, łożysko kulkowe, koło pasowe, łożysko kulkowe, łożysko oporowe, łożysko stożkowe, dwie nakrętki na końcu.
Wałek wrzeciona zgodnie z rysunkiem w dtr jest szerszy z przodu, także do tyłu wyjść nie wyjdzie. Trzeba wszystko wypychać do przodu.

Czy muszę popuszczać nakrętki na panewce czy wyjdzie to wszystko bez ich luzowania?
Bardzo proszę o odzew.


Zdjęcie dtr https://plus.google.com/u/0/photos/phot ... 6vYudTvnwE



Tagi:


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#142

Post napisał: Grzegorz53 » 12 sty 2017, 11:52

A czy nie warto założyć paski segmentowe?


Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#143

Post napisał: Masato » 12 sty 2017, 12:36

Kurde nigdy o tym nie słyszałem... wrzeciono na zimno ma luz 0,04. Nie ruszałbym tego, jakbym mógł założyć paski bez kombinacji z wrzecionem.
Podpowiedz mi coś.


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#144

Post napisał: Grzegorz53 » 12 sty 2017, 13:08

Wpisz w google: pasy segmentowe
Szkoda rozbierać wrzeciono tylko z tego powodu.


Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#145

Post napisał: Masato » 12 sty 2017, 13:28

Patrzyłem na ofertę i te pasy segmentowe ceny kosmos, są jeszcze pasy perforowane http://www.eurobelt.pl/index.php?option ... 56&lang=pl
Cena też dwukrotnie wysoka, ale nie wiem jak z trwałością takiego pasa.

U mnie jest 6 pasów segmentowych, razem koszt 1500zł za paski. Paski mają prawie po 2 metry.


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#146

Post napisał: Grzegorz53 » 12 sty 2017, 14:25

W DTR-ce jest opis wymiany pasków w paru zdaniach, ale czy tak łatwo będzie, to sądząc po rysunku wrzeciennika nie byłbym pewien.


Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#147

Post napisał: Masato » 12 sty 2017, 21:52

Wrzeciennik już rozebrałem. Załączę fotki w swoim czasie jak zdjęcia zgram na kompa. Będzie to dokładny opis ze szczegółami jak rozebrać i złożyć.
Wrzeciennik rozbiera się łatwo, widać, że maszyna jest w bardzo dobrym stanie i ktoś o nią dbał.
Wszystko rozbiera się bez problemu i nie jest powybijane.

Wałek wrzeciona ma poniżej pełnego wymiaru 0,025.
Sprawdzając średnicówką, wychodzi na to, że między wałkiem wrzeciona a panewką jest 0,05 luzu. Owalu nie ma. Luz mierzony na zimnej tokarni. Metal ma może z 10 stopni celcjusza.

Na zimnej nie rozgrzanej tokarce po założeniu metrowej rury w uchwyt jest 0,04 luzu.
Dobrze czy za dużo?

Mam natomiast pytania o paski napędu wrzeciona. Jakie paski wybrać? Tu są paski prawie 200cm. Były tam Pirelli oilostatic. Czy mogę założyć np Contitech https://www.google.pl/search?q=pasek+co ... SeMSRXM%3A
Czy może zakupić typowo w Kępnie do obrabiarek jakieś z kosmosu?

Druga sprawa to olej do wrzeciona. Jaki wlać?
Jest w DTR opis, że 2.5 stopnia E/ 50 stopni celcjusza. Olej podobno ma być rzadki jak woda.
Czy np olej syntetyczny przekładniowy stosowany w skrzyniach biegów w ciężarówkach będzie dobry?(Olej bardzo rzadki). Mam takiego oleju dużo.


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 572
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#148

Post napisał: Grzegorz53 » 12 sty 2017, 23:50

Gratuluję udanego demontażu wrzeciona.
Co do oleju, to podobnie jak w tokarce TUB 32, tu była dyskusja:
https://www.cnc.info.pl/topics56/tub-32 ... t78954.htm
Na pewno olej syntetyczny przekładniowy się nie nada, nie ta lepkość.
O luzie na panewce masz w DTR- promieniowy 0,015 do 0,035 mm, osiowy wrzeciona 0,01 mm.
Co do pasów klinowych Co.... to ostatnio kupiłem trzy typu AVX, cena dobra, jakość wizualnie też, ale jeden miał wyraźnie słyszalne bicie powodowane przez odcinek pasa nieco grubszy. Przy 6 pasach to nie powinno mieć znaczenia, ewentualne nierówności powinny się niwelować. Zwróć tylko uwagę, aby profil pasa był taki jak w oryginale (zapewne klasyczny a nie wąskoprofilowy). W pasach AVX podawana jest średnica zewnętrzna a nie podziałowa !
Powodzenia w składaniu, pozdrawiam.


Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#149

Post napisał: Masato » 13 sty 2017, 01:24

Dziękuje. Montaż będzie trudniejszy.

Na tych pasach co są u mnie jest A69 13 x 1752 PL 1785. Jeśli dobrze rozumiem to średnica wewnętrzna i zewnętrzna. Muszę kupić jakiś pasek na przymiar, bo te wymiary czasami się nie zgadzają. Kupie jeden i przymierze. Tu u mnie jest tylko 2cm naciągu na skrzyni.

Co do tego luzu promieniowego i osiowego to jest tak napisane w DTR, ale ten luzik promieniowy bardzo mały. Trochę boję się ściskać tą panewkę, pogorszyć można zawsze, a polepszyć niekiedy nie wychodzi. No, ale najwyżej postaram się to ustawić na powiedzmy 0,030 promieniowo, a osiowy luz to nie problem bo łożysko z tyłu normalne i regulacja prosta.
Ustawić na zimnym wrzecionie? Panewka ma być naoliwiona i tuleja?


Co do oleju to muszę podzwonić, bo na forum były dwa tematy z tymi dziwnymi jednostkami E, i w każdym z tych tematów jest inny przelicznik na ISo.


Masato
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 166
Rejestracja: 12 maja 2013, 22:38
Lokalizacja: Kalisz

#150

Post napisał: Masato » 22 sty 2017, 20:27

Jeśli chodzi o paski to przy tej tokarce na styk wchodzi 13 x 1800 z Contitecha z ząbkami. Cena sztuki to od 35-40zł w zależności kto łatwi i gdzie kupujemy. 240zł za 6 pasków.

Olej zakupiłem Mobil Velocite 10 ISO VG 22. 20L za 350zł. Rzadki jak woda.

Łożyska profilaktycznie kupiłem choć nie wiem po co, bo stare były minimalnie zużyte... ale mówię jak rozbieram to założę. Łożyska zakupiłem firmy Naichi niby japońskie.
30211 i 51111 koszt 135zł.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”