Takie same śruby, a różne

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1760
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#11

Post napisał: drzasiek90 » 20 sie 2020, 11:20

Tom01 pisze:
20 sie 2020, 10:54
Przesunięcie jest w osi śruby. Poprzecznie jest wszystko równolegle jak trzeba.
To nie rozumiem.
Tom01 pisze:
20 sie 2020, 00:10
przy pozycji Y0 otwory na śruby mocowania i obudowy nakrętki się pokrywają, ale przy Y1250 jest przesunięcie o dobre kilka mm.
Co oznacza w takim razie przesunięcie otworów (nakrętki i obudowy)? Czyli nie są przesunięte ale po prostu nie przylegają do siebie tak?
Tom01 pisze:
20 sie 2020, 10:54
Silniki nie gubią kroków, bo mają enkodery
Enkoder Ci gwarantuje, że nie zgubisz kroku który dotarł do sterownika (w postaci ilości sygnałów). Natomiast jeśli krok (impuls) ginie gdzieś pomiędzy komputerem a sterownikiem napędu, np z powodu słabej jakości przewodu, słabego połączenia, zakłóceń itd. to sterownik już o tym nie wie więc nic ci nie zgłosi a sam silnik wykona mniej kroków niż zostało do niego zadane z komputera.



Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#12

Post napisał: TOP67 » 20 sie 2020, 12:00

Gubienie kroków można łatwo stwierdzić wykonując kilka przejazdów, najlepiej z różnymi prędkościami. Jeśli za każdym razem przesunięcie będzie jednakowe, to raczej nie przez gubienie kroków.

Dodane 7 minuty 59 sekundy:
Tom01 pisze:
20 sie 2020, 10:54
Jednakże faktycznie, najpierw zamienię śruby miejscami, będzie na milion procent pewne. Dam znać za kilka godzin.
Zmierz wcześniej równoległość ruchu wózków (na poluzowanej śrubie).

Dokładnie w osi każdej śruby zamocuj na ramie punkty odniesienia. Podjedź wózkiem jak najbliżej i ustaw na nim punkty pomiarowe w tej samej odległości. Wystarczy kawałek płaskownika jako wzorzec.
Odjedź teraz na drugi koniec stołu i drugim wzorcem porównaj odległości między punktami. Weź liniał czy kawałek płaskownika i po prostu podjedź jedną osią na styk. Potem sprawdź w drugiej osi.

To samo możesz zrobić pomiędzy punktem odniesienia a wystającą śrubą od łapy.


atlc
Posty w temacie: 5

Re: Takie same śruby, a różne

#13

Post napisał: atlc » 20 sie 2020, 12:17

Odlicz na śrubie 10 czy 20 zwojów i zmierz ich długość suwmiarką. Przy takiej różnicy jak twierdzisz bez problemu da się to zmierzyć. Przy takich różnicach jak podaje dla śrub katalog, tj naście mikronów na 300mm, nie wychwycisz tej różnicy. Szybko się przekonasz czy to rzeczywiście wina śrub.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Tom01
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 9
Posty: 88
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

Re: Takie same śruby, a różne

#14

Post napisał: Tom01 » 21 sie 2020, 10:22

Sprawa wyjaśniona, to nie jest wina śrub. Zamieniłem je miejscami, na dowód zdjęcie, że rzeczywiście je przewaliłem i przesunięcie nadal się robi. Zamieniłem sterowniki silników i nadal jest, dokładnie takie samo. Czyli winnym jest silnik. Czy to możliwe, że jeden ma inny kąt kroku niż drugi? Próbowałem ze zmianą mikrokoku na sterownikach, bez skutku. Docelowo podłączyłem po prostu oba pod osobne kanały kontrolera i wyskalowałem aby szły równo. Także sytuacja naprawiona, choć również nie jest prosta i frustrująca. Wszak jakim cudem silnik może mieć inny kąt kroku?

W tym momencie na obu kanałach jest inna ilość mikrokroków na jednostkę, dobrana tak, aby obie nakrętki szły równo. Ustawiłem pomoc naukową w postaci suwmiarki przymocowanej do stołu i przesuwałem ją wrzecionem przy różnych prędkościach i w zarówno przy lewej i prawej łapie śruby. Testowałem odcinki 150mm i 500mm, bo tyle mogę zmierzyć, za każdym razem w punkt, w obie strony. Głupi jestem. Wydawało mi się, że jak silnik ma 200 kroków + mikrokrok, to zawsze na obrót tyle samo.

Obrazek
Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#15

Post napisał: TOP67 » 21 sie 2020, 10:34

Tom01 pisze:
21 sie 2020, 10:22
Czyli winnym jest silnik.
A zamieniłeś silniki, żeby to potwierdzić?

Zrób jeszcze inny eksperyment.

Ustaw się w pozycji 0 i postaw na obu śrubach kreski. Teraz przejedź na dowolną odległość i sprawdź czy kreski są w fazie. Skoro śruby są identyczne, to powinny się obracać identycznie. Testy zrób przy poprzednich ustawieniach (jednakowe sygnały na obydwa silniki). Jeśli silnik gubi kroki lub obraca się o inny kąt, to kreski się rozjadą.


drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1760
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#16

Post napisał: drzasiek90 » 21 sie 2020, 10:46

Tom01 pisze:
21 sie 2020, 10:22
Głupi jestem. Wydawało mi się, że jak silnik ma 200 kroków + mikrokrok, to zawsze na obrót tyle samo.
Bo tak jest.
Nie rozwiązałeś problemu ale go zamaskowałeś.
Puść program w pętli aby jeździła brama w tą i spowrotem kilka minut i sprawdź czy dalej zatrzymują się w punkt po obu stronach. (wątpię).

Zazwyczaj silnik ma 200 kroków na obrót. Tu nie ma żadnej filozofii, to urządzenie w dużej mierze mechaniczne. Nie ma możliwości, żeby z fabryki w chinach wyszedł silnik który ma 199 kroków lub 201.

Ja obstawiam uszkodzony sterownik lub enkoder (ewentualnie jakieś kłopoty na linii enkoder-sterownik), z tego co wnioskuję masz servo hybrydowe. Najprościej, zamień sterowniki miejscami będziesz miał odpowiedź.


Seb.Maz.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 116
Rejestracja: 08 lis 2016, 01:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Takie same śruby, a różne

#17

Post napisał: Seb.Maz. » 21 sie 2020, 10:53

Czekamy dalej na wyjasnienie zagadki :)

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#18

Post napisał: TOP67 » 21 sie 2020, 10:55

Ostatecznie można ręcznie obrócić obie śruby o taką samą liczbę obrotów i sprawdzić


atlc
Posty w temacie: 5

Re: Takie same śruby, a różne

#19

Post napisał: atlc » 21 sie 2020, 11:25

drzasiek90 pisze:Zazwyczaj silnik ma 200 kroków na obrót. Tu nie ma żadnej filozofii, to urządzenie w dużej mierze mechaniczne. Nie ma możliwości, żeby z fabryki w chinach wyszedł silnik który ma 199 kroków lub 201.

Otóż to, a autor dopiero problem tworzy, robiąc jakieś skalowania i inne cuda.


drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1760
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: Takie same śruby, a różne

#20

Post napisał: drzasiek90 » 21 sie 2020, 11:27

TOP67 pisze:
21 sie 2020, 10:55
Ostatecznie można ręcznie obrócić obie śruby o taką samą liczbę obrotów i sprawdzić
Śruby są ok. Tak samo jak same silniki.
Przecież tego nie składa bogdan w garażu tylko na liniach produkcyjnych leci w milionach sztuk.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”