Szlifowanie na tokarce

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#31

Post napisał: BYDGOST » 19 mar 2011, 22:01

Kiedyś u pewnego gościa widziałem dziwne rozwiązanie. Zamiast płaskiego pasa miał szereg pasków okrągłych, ułożonych na całej szerokości kół pasowych. Podejrzewam, że w tamtych czasach nic innego nie zdobył niż oringi o dużej średnicy. Był bardzo zadowolony z tej konstrukcji, bo pracowała bardzo łagodnie i bez drgań.
Ostatnio zmieniony 19 mar 2011, 22:07 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 1 raz.


Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Tagi:


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 20
Posty: 16187
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#32

Post napisał: kamar » 19 mar 2011, 22:06

http://allegro.pl/fortunka-wrzeciono-sz ... 03176.html

Wprawdzie 200 i dośc droga ale jak poszukasz to znajdziesz :)

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#33

Post napisał: BYDGOST » 19 mar 2011, 22:15

Ja mam taką, ale jej nie używam. Jest w niej właśnie takie wrzeciono jak podał powyżej kamar.
Załączniki
Fortunka ELNA.jpg
Fortunka ELNA.jpg (46.62 KiB) Przejrzano 4731 razy
Ostatnio zmieniony 19 mar 2011, 22:25 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 1 raz.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

MarekSCO
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 138
Rejestracja: 06 sty 2009, 21:33
Lokalizacja: Żołynia

#34

Post napisał: MarekSCO » 19 mar 2011, 22:23

Właśnie kupiłem silniczek :)
http://allegro.pl/silnik-wielofazowy-0- ... 69706.html
:arrow: kamar :)
Rozważam zakup jakiejś taniej fortunki ( widziałem takie małe jeszcze w NRD zrobione ) w końcowym etapie prac, ale...
Chciałbym najpierw jak najwięcej poeksperymentować mniejszym kosztem ;)
RomanJ4 pisze: myślę, że tu znajdziesz wszystko co potrzeba
Nie do końca... Bo widzisz... Chodzi o to, jak zwiększyć obroty wrzeciona powyżej 6000 rpm...
Unikając konieczności wyważania wirnika silnika...
Zauważ, że multiplikator to nie tylko wrzeciono, ale jednocześnie przekładnia cierna
bardzo płynnie pracująca...
Oczywiście mam możliwość zasilania silnika szlifierki falownikiem... I w ten sposób mogę zwiększyć prędkość kątową wału silnika...
Ale wtedy będę miał więcej brył o sporej masie obracających się szybciej...
Czyli więcej wyważania :D
A tego chciałbym uniknąć...
Nie wiem, czy jasno to opisuję ?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 18
Posty: 11546
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#35

Post napisał: RomanJ4 » 19 mar 2011, 23:31

Do wyboru, do koloru, http://allegro.pl/listing.php/search?st ... lla-search

"Chodzi o to, jak zwiększyć obroty wrzeciona powyżej 6000 rpm..." no przecież wystarczy przekładnia 3:1 czy 4:1, w postaci kół pasowych, duże na silnik, małe na fortunkę jak tu Obrazek Obrazek
zresztą przełożenie i obroty na wrzecionie fortunki też powinny być tak dobrane do średnicy ściernicy którą będziesz szlifował, aby nie przekroczyć wartości dopuszczalnych.
Ostatnio zmieniony 19 mar 2011, 23:47 przez RomanJ4, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam,
Roman


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 7517
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#36

Post napisał: IMPULS3 » 19 mar 2011, 23:44

MarekSCO pisze: Chodzi o to, jak zwiększyć obroty wrzeciona powyżej 6000 rpm...
Unikając konieczności wyważania wirnika silnika...
U mnie w szlifierce jest kolo na silniku średnicy okolo 200 mm noi oczywiście wrzecionko ma male kolo , a nie bardzo rozumiem z czym masz problem?

Awatar użytkownika

MarekSCO
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 138
Rejestracja: 06 sty 2009, 21:33
Lokalizacja: Żołynia

#37

Post napisał: MarekSCO » 19 mar 2011, 23:52

Właśnie :) Na jednej z aukcji problem widać dość wyraźnie :)
http://allegro.pl/fortunka-przystawka-d ... 40990.html
Obrazek
Ogromne przełożenie na kołach pasowych, przy wrzecionie do otworów...
Uparłem się jednak na mniejsze koła, bo takie są dostępne niedrogo i sądzę, że się
nadadzą... Są lekkie i można je przetoczyć bez trudu...
Niestety wymagało to będzie innego podejścia... Jak zresztą większość aspektów, jeśli
brać pod uwagę, że zespół napędowy szlifierki ma być lekki, modułowy i...
Ma się jeszcze do czegoś nadawać ;)
Nie przewiduję częstego użytkowania, więc w sumie jeden problem odpada...
Mianowicie żywotność tego wrzeciona do otworów, nie musi być jakaś specjalnie duża...
Zastanawiam się nawet nad zastosowaniem przystawki do wiertarki celma - szlifierki prostej...
Która jest w istocie gotowym multiplikatorem :)
Wrzeciono do otworów będzie oczywiście tylko jednym z wrzecion tej szlifierki...
Zacząłem od niego, bo sądzę, że będzie najtrudniejsze w wykonaniu...


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 7517
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#38

Post napisał: IMPULS3 » 20 mar 2011, 00:06

No tak ale wtym przypadku obroty wrzeciona to kilkadziesiąt tysięcy, a jeżeli ty chcesz tylko 6000 to mając silnik 2800 obr/min potrzebujesz przelożenia trochę ponad dwukrotnego czyli niewielkie.

Awatar użytkownika

MarekSCO
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 138
Rejestracja: 06 sty 2009, 21:33
Lokalizacja: Żołynia

#39

Post napisał: MarekSCO » 20 mar 2011, 00:17

:arrow: IMPULS3 :)
Tak racja. Nieścisłość po mojej stronie powstała :oops:
Napisałem "powyżej 6000 rpm" ale tego jak wysoko, nie określiłem :oops:
Chcę po prostu rozważyć możliwość wykonania taniego wrzeciona,
które będąc częścią składową stosunkowo małego zespołu napędowego umożliwi np skuteczne przeszlifowanie
wewnętrznej powierzchni stożka MK3 ( a może i MK2 ) na tokarce klasy nootol...
Stąd mi się ten multiplikator wziął ;)
Ale z powodu roztargnienia zapomniałem rzecz skonkretyzować...
Mam też nadzieję, że takie rozstrząsanie kilku pomysłów pomoże koledze wersonowi
w określeniu wymagań jakie będzie miała spełniać jego szlifierka ;)
Zapomnijmy więc na chwilę o przekładni pasowej...
Albo umówmy się, że przy niewielkich gabarytach i tanich kołach i paskach, nie uda się
skutecznie zrealizować przekładni o przełożeniu większym niż dwukrotne...
I zastanówmy się nad innymi rozwiazaniami...
Co koledzy na to ?
Właśnie znalazłem na ebay takie coś:
Obrazek
Silnik (prawdopodobnie komutatorowy ) i przekładnia zmniejszająca obroty...
Zastosowanie takiego silnika mogło by dać w efekcie mniejsze gabaryty zespołu wrzeciona...
Tylko skąd pozyskać taki napęd ?


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 7517
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#40

Post napisał: IMPULS3 » 20 mar 2011, 00:38

Nie chcę cię martwić ale żeby przeszlifować stożek 2 to obroty powyzej 20000, oczywiście niższe też dadzą radę. :smile:

Natomiast inne przeniesienie napędu-no nie wiem, pasek pracuje cicho i izoluje drgania. Pozostaje przekladnia zębata, cierna, albo lańcuchowa ale to już by byla przesada. :shock: :mrgreen:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”