Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

Rozmowy dotyczące budowy, działania i naprawy urządzeń automatyki przemysłowej
Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#11

Post napisał: ONATOS » 28 lut 2016, 19:44

Do 24V trzeba każdemu MOS-owi mocy zabezpieczyć bramki zenerkami 18V ( dać między GS ). 4905 trzeba dodać między bramkę a dren BS170 po oporku 390Ω ( diody z bramek 3205 muszą iść do drenów 170 ). Bez tych R padną albo te zenerki albo BS.
Układ działa tak:
- gdy na A, B i PWM jest L wtedy przewodzą oba 3205 ( hamują )
Jeżeli nie chcesz hamulca wystarczy na PWM dać H. Chcesz hamulec regulowany, na we PWM zamiast stałego H trzeba dawać impulsy PWM.
Ujmę to inaczej:
silnik stoi zahamowany - L na wszystkich we.
silnik stoi bez hamulca - L na A i B, na PWM H

Start silnika:
- najpierw trzeba go odhamować tj. podać na H na PWM
- np. na A podać H. Lewy koniec silnika zostanie podłączony do +Uz a dioda w drenie BS170 zablokuje lewego 3205
- na we. PWM podawać impulsy. Silnik będzie się kręcił w lewo. Kluczowany będzie tylko prawy 3205.
- jeżeli na PWM podamy L to silnik będzie się kręcił na full.

Kręcenie w drugą stronę jest lustrzane.

Kluczowane są tylko mocniejsze 3205. Słabsze 4905 są włączone na stałe, robią za kawałek drutu i nie są "podgrzewane" zboczami.
Hamować można też 4905 dając H na A i B. Ale radzę hamować dolnymi 3205.
Z drenów 3205 do bramek stosownych 170 idą diody. One zapobiegają ew. nieporządanemu włączeniu 4905 znajdującego się "nad" przewodzącym w danym momencie 3205. To wyklucza możliwość destrukcyjnego zwarcia Uz od zakłóceń czy błędnego posterowania.

Xweldog autor na elektroda
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1372405.html
Obrazek



Tagi:


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#12

Post napisał: mc2kwacz » 29 lut 2016, 15:35

NIE ISTNIEJE możliwość trzymania silnika w postoju bez dodatkowego sygnału kąta.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#13

Post napisał: ONATOS » 29 lut 2016, 17:46

mc2kwacz pisze:NIE ISTNIEJE możliwość trzymania silnika w postoju bez dodatkowego sygnału kąta.
Czyli gra nie warta świeczki :cry:

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#14

Post napisał: pioterek » 01 mar 2016, 11:31

No a jak są takie rolety sterowane elektrycznie to jak one robią, że same nie opadają bez prądu?

Obrazek

Obrazek


steff.k
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 529
Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
Lokalizacja: Kraków/Kraśnik

#15

Post napisał: steff.k » 01 mar 2016, 16:06

pioterek pisze:No a jak są takie rolety sterowane elektrycznie to jak one robią, że same nie opadają bez prądu?



Na rysunku masz: "Elektromagnetyczny hamulec"
Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów :D

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#16

Post napisał: pioterek » 01 mar 2016, 16:46

Tylko, że jak to działa, bo to, że jest to widać przecież.
http://www.przymierze.pl/index.php?pid=74&idp=37
Może na tej zasadzie.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#17

Post napisał: Andrzej 40 » 08 mar 2016, 21:03

Ciekawe jaka siła jest potrzebna do poruszenia silnika przez potrójną przekładnię planetarną? Bo to system prawie samohamowny. Może te żaluzje są bardzo ciężkie.
Chyba to co tam jest to nie hamulec elektromagnetyczny skoro działa po wyłączeniu zasilania.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#18

Post napisał: pioterek » 08 mar 2016, 21:51

Dowiadywałem się w pewnej firmie od okien, to powiedzieli, że hamulec na wyłączonym silniku trzyma i nie pozwala mu się obrócić a po włączeniu silnika płynący przez niego prąd poluzowuje siłę hamującą. Zresztą kamulec i silnik stanowi jeden wspólny element.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#19

Post napisał: Andrzej 40 » 16 mar 2016, 13:39

To będzie hamowanie mechaniczne jakąś zapadką odciąganą przez elektromagnes w momencie podania zasilania. Nie można tego nazywać hamowaniem elektromagnetycznym.

Awatar użytkownika

Autor tematu
ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#20

Post napisał: ONATOS » 16 mar 2016, 18:14

Tak też właśnie zrobiłem. Kupiłem silnik z hamulcem elektromagnetycznym i tak rozwiązałem problem. Wrzucając ten temat, miałem nadzieję iż, ktoś zna sposób ( względnie wspólnymi siłami ) aby przy pomocy elektroniki hamować silnikiem.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Automatyka przemysłowa”