Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

Jak zaprojektować stempel dla prostopadle krawędzi cięcia.

Prasy, gilotyny, krawędziówki, tłoczniki i wykrojniki, etc...

Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 46
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#1

Post napisał: bambus1121 » 13 gru 2021, 23:45

Witam. Zostałem zmuszony siła i pod groźbą śmierci w meczarniach do zrobienia stempla pod blachę stalową 2mm o kształcie zbliżonym do koła ale z jednym zastrzeżeniem. Krawędź cięcia ma być bez zaokrąglen. Ewentualne drobne rysy na krawędzi są dopuszczalne, i tak detale idą potem w gradownice wibracyjną.
I tutaj moje pytanie od czego zależy jakość cięcia, czy od samego pasowania stempla w matrycy? Czy specjalnie się profiluje jakoś krawędź Stella czy ma być idealnie prostopadła do osi? Czy może do uzyskania takiego efektu będzie potrzebny np od spodu w matrycy umieszczony drugi stempel oporowy na sprezynie?
Nie chcę tracić czasu i pieniędzy na eksperymenty gdy może któryś z kolegów będzie znał odpowiedź i poratuje jak to powinno wyglądać oraz jakie powinny być pasowania stempla do matrycy. Nie jest wymagana super szybką praca tych narzędzi. Wszystko ma być napędzane przez stary polski uniwersalny wykrojnik, taki jak nieraz można spotkać na składach materiałów stalowych do cięcia kształtowniki itp. Mimosrodowa prasa o nacisku około 40t z tego co pamiętam z jednej strony tnie a z drugiej ma adaptery do wykrawanie otworów.
Będę wdzięczny za rady




grzegorz_sg
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 29
Rejestracja: 10 gru 2004, 12:29
Lokalizacja: Zd. Wola

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#2

Post napisał: grzegorz_sg » 14 gru 2021, 06:52

Największe znaczenie ma luz czyli jak napisałeś pasowanie ogólnie wykrojniki wymagają dość precyzyjnego podejścia, ale z blachą 2mm nie powinieneś mieć problemów , problemy zaczynają się z cięciem cienkich blaszek a jak jeszcze są ulepszane to dopiero jest ciekawie :)

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7359
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#3

Post napisał: WZÓR » 14 gru 2021, 07:37

bambus1121 pisze:
13 gru 2021, 23:45
Witam. Zostałem zmuszony siła i pod groźbą śmierci w meczarniach do zrobienia stempla pod blachę stalową 2mm o kształcie zbliżonym do koła ale z jednym zastrzeżeniem. Krawędź cięcia ma być bez zaokrąglen. Ewentualne drobne rysy na krawędzi są dopuszczalne, i tak detale idą potem w gradownice wibracyjną....
Wieki temu robiłem takie rzeczy.
Od kiedy wymyślili cięcie laserem i wodą mój ,,pierwszy'' zawód zginął śmiercią naturalną. :mrgreen:
..... , dlaczego nie dajecie tego elementu na Fibera?
... Czy może do uzyskania takiego efektu będzie potrzebny np od spodu w matrycy umieszczony drugi stempel oporowy na sprezynie? ....
To nie jest stempel , tylko wyrzutnik.
Jak go zastosujesz , to detale będą idealne , proste.
Ekonomiczną wadą takiego przyrządu jest to , że musisz go zrobić na słupach prowadzących.

... Nie chcę tracić czasu i pieniędzy na eksperymenty gdy może któryś z kolegów będzie znał odpowiedź i poratuje jak to powinno wyglądać oraz jakie powinny być pasowania stempla do matrycy. Nie jest wymagana super szybką praca tych narzędzi. Wszystko ma być napędzane przez stary polski uniwersalny wykrojnik, taki jak nieraz można spotkać na składach materiałów stalowych do cięcia kształtowniki itp. Mimosrodowa prasa o nacisku około 40t z tego co pamiętam z jednej strony tnie a z drugiej ma adaptery do wykrawanie otworów.
Będę wdzięczny za rady
Życzę powodzenia. :wink:

Jak napisał mój przedmówca - największe znaczenie ma luz , ale i cała konstrukcja wykrojnika.
Chcesz wycinać detale z pasa , czy z gotowych formatek?
grzegorz_sg pisze:
14 gru 2021, 06:52
... ale z blachą 2mm nie powinieneś mieć problemów , problemy zaczynają się ....
..... , z blachą nie , ale z wykonaniem całości będą schody.
Z opisu wynika , że bambus1121 nigdy jeszcze nie robił wykrojnika.

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 46
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#4

Post napisał: bambus1121 » 14 gru 2021, 15:40

Tak jak przedmówcą napisał. Takich wykrojnik ów nie robiłem nigdy. Osprzęt do gilotyna się zdarzało, jakieś proste dziurkacze również ale tak dokładnego jeszcze nigdy. Za to pracowałem na wytlaczarce do sit ale 12lat temu. 😉
Cięcie odpada, to jakiś drogi materiał i chcą wykorzystywać jako meterial wykrawki z plazmy. L


Adi123
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 272
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#5

Post napisał: Adi123 » 14 gru 2021, 17:20

Pracowałem z prasami do wykrawania precyzyjnego, i tak:
jak mówią koledzy wyżej, luz między stemplem a matryca ma być jak najmniejszy, przy wykrawaniu precyzyjnym, dla blachy myślę, że w Twoim przypadku, to tak 0,015-0,03mm/ stronę powinno być ok Edit- dla stali stopowych, lub o zwiększonej wytrzymałości te dystanse powinny być jeszcze mniejsze

Dodatkowo jak chcesz mieć równą powierzchnię, i nie pofalowany detal, to wyrzutnik musi podpierać cały czas detal, a blacha powinna być przytrzymywana od góry przez kolejny element dociskający ją (nawet sama matryca ma bardzo często próg w kształcie odwróconej litery V, aby przytrzymać materiał).

Jeśli chodzi o sam stempel to tak, musi być on płaski, ale do tego stempel nie powinien być z zasady fazowany na krawędzi tnącej, za to matryce tak- mówimy tutaj o fazce rzędu 0,05mm (może trochę więcej)- nie pamiętam już, musiałbym w mądrych książkach lub zapiskach poszukać. Przy czym to na pewno kąt musi być mniejszy niż 45 stopni- ile nie pamiętam już niestety.

No i do uzyskania odpowiedniej trwałości stempla i matrycy oczywiście trzeba było stosować powłoki


kuba1im
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 223
Rejestracja: 27 lut 2011, 15:48
Lokalizacja: Tychy/Bieruń

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#6

Post napisał: kuba1im » 11 sty 2022, 18:40

W automotiv dla wykrojników i okrojników w przybliżeniu możemy powiedzieć, że przyjmuje się 10% grubości blachy. W sumie od 6 do 12% w zależności od gatunku i twardości. Z tymi wartościami powyżej to chyba kolega trochę popłyną. Dla 2mm grubości blachy 0.2 a nie 0.02mm.
Noże okrawające lub większe stemple ukosujemy, żeby zrobić "cięcie nożycowe". Zmniejsza to siły i hałas. Staramy się ukosować 2mm na długości 200mm.


gold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 50
Rejestracja: 16 mar 2017, 20:24
Lokalizacja: warszawa

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#7

Post napisał: gold » 11 sty 2022, 21:48

Wykonałem ok 50 różnych wykrojników do blachy od 0,2 do 5mm.
Wszystkie bezluzowe.Wiem jaki powinien być luz.
Znam zasady.Były ku temu powody.
Wszystkie dobrze wycinały po kilka tysięcy detali.
Warunek dobre smarowanie wykrojnika i sztywna prasa.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7359
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#8

Post napisał: WZÓR » 13 sty 2022, 07:42

gold pisze:
11 sty 2022, 21:48
Wykonałem ok 50 różnych wykrojników do blachy od 0,2 do 5mm.
Wszystkie bezluzowe.Wiem jaki powinien być luz.
Znam zasady.Były ku temu powody.
Wszystkie dobrze wycinały po kilka tysięcy detali.
Warunek dobre smarowanie wykrojnika i sztywna prasa.
Ja nie liczyłem ile ich wykonałem , ale przerobiłem na nich kilka lat .
Wysnułeś niezłą teorię ,, wykrojniki bezluzowe".
..... , robiłem taki - do blachy alu 0.2 mm.

Generalnie obowiązują pewne zasady :

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9lo7WlRUVt

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


gold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 50
Rejestracja: 16 mar 2017, 20:24
Lokalizacja: warszawa

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#9

Post napisał: gold » 13 sty 2022, 14:38

Mariusz masz rację.
Napisałem że znam zasady jaki powinien być luz.
Nikogo nie namawiam do naśladowania.
Przedstawiłem tylko jak ja robiłem.
Jednym z powodów był czas wykonania.
Posiadając słabą drutówkę spinałem wszystkie płyty wykrojnika i wycinałem z jednego programu.
Wieczorem włączałem wycinanie a rano płyty był gotowe.
Innym powodem wycinania bezluzowego było uzyskanie prostych i dokładnych wymiarów detali.
Być może głoszę nową teorię wycinania ale tak robiłem.
Detale wychodziły eleganckie,matryce nie pękały nawet przy blasze 5 mm.
Nie było powodu żeby coś zmieniać.


Adi123
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 272
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Stempel do wykrawanie. Od czego zależy krawędź cięcia.

#10

Post napisał: Adi123 » 13 sty 2022, 23:02

kuba1im pisze:Z tymi wartościami powyżej to chyba kolega trochę popłyną


Przy luzie rzędu 10% grubości blachy (mówię o luzie już po nałożeniu ewentualnych powłok) niestety, ale można przyjąć, że strefa wyrwania materiału będzie dość duża- z własnej obserwacji, tak z 50% grubości nawet. Oczywiście wszystko ma swoje plusy i minusy- im mniejszy luz tym mniejsza strefa wyrwania, ale i zdecydowanie mniejsza żywotność narzędzi, konieczność stosowania lepszych olejów i powłok

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka plastyczna”