Stały obrót 4 osi.

Dyskusje dotyczące najpopularniejszego programu sterującego maszynami CNC

kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 16242
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Stały obrót 4 osi.

#41

Post napisał: kamar » 04 mar 2023, 07:35

tuxcnc pisze:
03 mar 2023, 23:23
Tylko pamiętaj, że to programy na Linuxcnc,
Tyle, że kręci osią, toczyć się na tym nie da. Ew. frezować skokowo po obwodzie.





qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Stały obrót 4 osi.

#42

Post napisał: qqaz » 04 mar 2023, 08:29

relaxxis pisze:
03 mar 2023, 19:34
qqaz
Gratulacje za tak wnikliwą znajomość Mach3....
Ps może łatwiej jest "zablokować" klawisz z poziomu kompa... popytam na innym forum i dam znać.
Szanowny Kolego. Urok tego forum polega na wpisach dotyczących odniesień do spraw zaległych znanych piszącemu i adresatowi który doskonale wyłapuje niuanse w zamieszczonym tekście. Taka wzajemna komunikacja podprogowa. Oraz proste przepychanki z Tuskiem dla którego każdy żyd w literę jest robiony. Czysty Fredro.

Potrzebujesz kręcić. Proszę bardzo
Trzeci panel menu u góry Function Cfg ma wiersz formulas. Otwórz
U góry okienka ustaw aktywnść przeliczania- ptaszek w okienku.
W polu osi A wpisz 360*x jeżeli chcesz posuw 1mm/obrót
OK
Okienko się zamyka i już

Teraz w ruchach recznych jest jak było - ustawisz frezik tam gdzie trzeba, właczysz wrzeciono.
A w MDI wpisz G01x-20 albo G00x-20 czy cokolwiek z ruchu z osią X
I masz tokarkę na osi A z zadanym posuwem
Strona 5 w instrukcji obsługi której dla Macha nie znalazłem
Gdy niepotrzebne odptaszcz tablicę aby procek nie musiał przeliczać wszystkiego za każdym razem mimo ze formuła jest pusta. Po to jest ptaszek.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 22
Posty: 7874
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Stały obrót 4 osi.

#43

Post napisał: tuxcnc » 04 mar 2023, 10:48

qqaz pisze:
04 mar 2023, 08:29
A w MDI wpisz G01x-20 albo G00x-20 czy cokolwiek z ruchu z osią X
I masz tokarkę na osi A z zadanym posuwem
Rozumiem że w MDI, ale mam pytanie, czy jak puścisz ten sam kod jako program, to czy efekt będzie taki sam?

Dodane 3 minuty 35 sekundy:
kamar pisze:
04 mar 2023, 07:35
Przestań już spamować.
Mam u siebie bardzo podobne rozwiązanie, tylko przełączane kodami M, więc na mnie wrażenia nie zrobisz.
A innych może to w ogóle nie interesować, bo jesteśmy w dziale Mach i tu się liczą tylko ptaszki i okienka...


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 16242
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Stały obrót 4 osi.

#44

Post napisał: kamar » 04 mar 2023, 11:15

tuxcnc pisze:
04 mar 2023, 10:48
Mam u siebie bardzo podobne rozwiązanie, tylko przełączane kodami M, więc na mnie wrażenia nie zrobisz.
Jak podobnie g. warte to gratuluje.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Stały obrót 4 osi.

#45

Post napisał: qqaz » 04 mar 2023, 11:33

To program dla debili
Dla nich MDI to jest jedna linijka Gkodu wiec jest tak samo.
Ale debil wie że jak postawi sobie ptaszka to pamieta że ma patyk w tyłku i nie siada.
Chyba że ptaszka schowa, albo patyk wyjmie.

Ale dla normalnych
W treści Gkodu żaden problem wywołać jakieś funkcyjne makro które wpisze setVar( :wink: ,1) oraz formułę np sin(90*x) z odpowiednim współczynnikiem skalujacym w odpowiednie okienko dla Y jako stringa w parametrze. (VB sam rozróżnia czy liczba czy tekst i czy w ogóle to zmienna. A gdy brak deklaracji to sobie sam założy - tyle żewtedy dużo pamięci blokuje.)
I dalszy ruch np w X100 Y100 bedzie poprawiony o falistość w "Y"
Albo gdy "rama frezarki " sie skyrzwi i nie ma kąta α to formuła x+tg( α ) naprawia trajektorię podczas Gkodu. Można gdy się chce, nie mi oceniać stosowność.
Ale debil pamieta - bo mu kazali - że to tylko Gkodem bo palcami na strzałkach nie działa

Niestety Mach slabo radzi sobie z funcjami trygonometrycznymi - trochę więcej i się wykłada.
Nie nadązaliczyć na stosie, albo przepełnia się licznik i wtedy odłożone rozkazy potrafi zgubić tak jakby brał od nowa tylko z wierzchu.
Dlatego gdzie można (Kol Lepi - uwaga -to własnie tutaj a nie że "łatwe") to trzeba go sztucznie hamować sleep albo while is...... i takie inne
ten manewr z sinusem w Z czasem działął jako pulsacyjna zmiana posuwu przy toczeniu aby wyeliminować drgania.
Ale czasem i nigdy nie było wiadomo czy dzisiaj zasoby wystarczą czy jest już za dużo i kicha.
Sukcesywne dodawanie i odejmowanie wielkości liniowo procentowej realizowane przez mózg daje zmianę trójkątną ale lepsza taka stabilna niż płynna przypadkowa

Dodane 9 minuty 23 sekundy:
o się nie wpisało
powinno być x+x*tg( α ).
Ale jak pisałe że trygonoemtria mu nie wychodzi to znacznie lesza formułka jast
x+0,00001
gdzie te 0,0001 ma mieć właściwą wartość.
Wtedy chodzi bez pudła ( ale tylkopod Gkodem - żeby lamentów nie było że ustawił -bo ręcznie-a wyszło krzywo)

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 22
Posty: 7874
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Stały obrót 4 osi.

#46

Post napisał: tuxcnc » 04 mar 2023, 11:50

qqaz pisze:
04 mar 2023, 11:24
Albo gdy "rama frezarki " sie skyrzwi i nie ma kąta α to formuła x+tg( α ) naprawia trajektorię podczas Gkodu.
W Linuxcnc są "kinematyki", czyli formuły matematyczne do przeliczania obrotów silników na posuwy. Czyli da się zrobić to samo, albo nawet i więcej (delta, SCARA i inne cuda...).
Tylko jest zasadnicza różnica.
Otóż jak sobie skompilujesz własną kinematykę i napiszesz do tego pliki konfiguracyjne, to dostajesz nową maszynę o specyficznych, ale ściśle określonych, właściwościach.
Mówiąc inaczej, gdy sobie przykładowo stworzysz konfigurację "kopnięta geometria", to po każdym uruchomieniu tej konfiguracji maszyna będzie się zachowywać tak samo, czyli przewidywalnie.
Nie mogę natomiast zaakceptować sytuacji, gdy takie zmiany są dokonywane kliknięciem ptaszka...
Nikt nie ma pamięci absolutnej, każdy wcześniej czy później zapomni co klikał, nagle coś przestanie działać (albo zacznie działać choć nie powinno) i nawet Św. Antoni nie znajdzie przyczyny...
Po prostu Mach3 uczy partactwa, druciarstwa i bałaganiarstwa, co wcześniej czy później musi się zemścić...

Natomiast co do prędkości, to sprawa jest dość prosta.
To są obliczenia zmiennoprzecinkowe, czyli czasochłonne. Co prawda nowoczesne procesory są szybkie, ale kiedy mamy do dyspozycji jeden rdzeń i trzeba coś policzyć tysiąc razy na sekundę, to może się zrobić problem. Dlatego w Linuxcnc kinematyki pisze się w C i kompiluje do postaci kodu maszynowego, co może przyspieszyć wykonanie o rzędy wielkości względem interpretowanych skryptów...


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 19
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Stały obrót 4 osi.

#47

Post napisał: qqaz » 04 mar 2023, 12:04

wreszcie mówisz jak człowiek.
Ale ja też nie uznaję poprawiania ram. Mają mieć dokładność i ją trzymać całe swoje życie.
A dorywcze ptaszki są dorywcze.
Ech, kompilacja to fajna sprawa, tutaj VB jest podstawową przyczyną uzasadnionych lamentów że coś nie chodzi.
Takie rzeczy trzeba wiedzieć i umieć zauważyć.
A gdy coś jest wolno to trzeba wyjść wcześniej, też zdążysz.
A mi się nie spieszy.

Dodane 4 minuty 22 sekundy:
tuxcnc pisze:gdy takie zmiany są dokonywane kliknięciem ptaszka...
zawsze w inicjacji możesz trwale zablokować zmianę.
Możeswz Macha wywoływać w skonfigurowanej wersji
Możesz zahasłować (sam przed sobą?), zablokować parametryczni, możesz... No wiel wersji tegomożesz
U siebie jak postawisz konfigurację to dla nowej musisz czyścić dysk? Bo jeżeli nie to znowu róznica jest tylko w kolorach klawiszy

Dodane 44 minuty 21 sekundy:
tuxcnc pisze:
04 mar 2023, 11:50
Nikt nie ma pamięci absolutnej, każdy wcześniej czy później zapomni co klikał, nagle coś przestanie działać (albo zacznie działać choć nie powinno)
no żeś wykrakał Jonaszu.
Właśnie sobie ponadpisywałem głupoty w pisanym makro bo zapomniałem o ptaszku w tablicy postawionym dla sprawdzenia tych rewelacji dla forum.
Dużą część od nowa...


Autor tematu
relaxxis
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 279
Rejestracja: 25 lis 2008, 22:44
Lokalizacja: GDANSK

Re: Stały obrót 4 osi.

#48

Post napisał: relaxxis » 04 mar 2023, 16:56

qqaz
"Potrzebujesz kręcić. Proszę bardzo
Trzeci panel menu u góry Function Cfg ma wiersz formulas. Otwórz
U góry okienka ustaw aktywnść przeliczania- ptaszek w okienku.
W polu osi A wpisz 360*x jeżeli chcesz posuw 1mm/obrót
OK
Okienko się zamyka i już"

Rzeczywiście A obraca się non stop po HOME, a dzięki Velocity 20000 całkiem szybko.
Niestety Mach 3 zaczął wariować...
Po Home pierwsza ruszała oś A... i w przeciwnym kierunku.... zatrzymując bazowaania HOME
Przy próbie ustawianiu Z na materiale pojawił się pisk i nie przesunęło osi .
Też inne dziwne reakcje, które trudno opisać..

Zresetowałem kompa i wróciłem do swojej metody.
Lepiej nie eksperymentujcie ww. temacie, bo kto wie, jakie będą konsekwencje.

Więc przetoczyłem tak jak opisałem ,ręcznie poprzez klawisz przesuwam X co 2 mm, a potem +A i jeden obrót.
Oś Y mam od razu ustawiony na żądaną głębokość -0,6 mm .


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 16242
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: Stały obrót 4 osi.

#49

Post napisał: kamar » 04 mar 2023, 17:17

relaxxis pisze:
04 mar 2023, 16:56
Lepiej nie eksperymentujcie ww. temacie, bo kto wie, jakie będą konsekwencje.
E tam. Koledzy nie eksperymentują, oni tylko snują teorie lub piszą programy co to mają działać.
A potem nawet nie rozpoznają ich w działaniu :)
Do rad na forum trzeba zawsze podchodzić ostrożnie, rzadko kto robił to co radzi,
większość tylko wie jak to trzeba zrobić. I przekonałeś się , że to nie zawsze to samo.


tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1236
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Stały obrót 4 osi.

#50

Post napisał: tomcat65 » 04 mar 2023, 17:22

Jak widać dyskusja gigantów do niczego nie prowadzi, poza przepychankami.
Kol relaxxis - odpowiedz na moje wcześniejsze pytanie, a jeśli możesz to zrobić, opiszę jak zrobić oś A jako wrzeciono, bez kombinacji z zewnętrznym sterowaniem. Coś co działa u mnie - sprawdzone.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mach 2 / 3 / 4 (ArtSoft software)”