Stal 42CrMo4+Qt

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 451
Rejestracja: 02 maja 2014, 03:04
Lokalizacja: Wrocław

#21

Post napisał: Armstec » 08 cze 2017, 14:49

No jak bym miał wałek z 40HM to też bym go ulepszał dopiero po obróbce skoro musiał bym to robić samemu tak czy siak, prowadzący ma troche racji w tym przypadku bo po obrobce mogłbyc do sobie ulepszyć i nie odpuszczac aż tak bardzo osiągając np. 45HRC przy powieszchni z miekszym ale elastycznym rdzeniem

(30-35HRC) to wciąż jest mało, dobrego sworznia z tego nie będzie
Ostatnio zmieniony 08 cze 2017, 17:01 przez Armstec, łącznie zmieniany 2 razy.



Tagi:


Autor tematu
Robercik280214
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 165
Rejestracja: 08 sie 2015, 12:36
Lokalizacja: Opole

#22

Post napisał: Robercik280214 » 08 cze 2017, 16:54

Taa ale twardość wymagana to 30HRC + powierchnie pod łożyska, wiec jeżeli by ulepszał po zgrubnej to by musiał wałek dwa razy mocować na maszynie a tak to tylko raz. Ponieważ powierzchnie pod łożyska toczył a nie szlifował.


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 451
Rejestracja: 02 maja 2014, 03:04
Lokalizacja: Wrocław

#23

Post napisał: Armstec » 08 cze 2017, 17:06

No to po to własnie taki materiał jest
Jak 30 jest w pelniu wystarczająco to taki materiał ulepszony jest idealny, bo nie trzeba nic więcej z nim robić, praktycznie od razu po toczeniu jest gotowy do użycia i dużo lepiej się toczy (jakość powierzchni lepsza po skrawaniu błyszcząca szklista , z tęczą )

mam na mysli taki finish

Obrazek

z zwykła 40HM o wiele trudniej taki finisz osiągnąć (o ile sie w ogole da) mi wychodzi matowa jak bym nie robił
Ostatnio zmieniony 08 cze 2017, 17:27 przez Armstec, łącznie zmieniany 2 razy.


Autor tematu
Robercik280214
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 12
Posty: 165
Rejestracja: 08 sie 2015, 12:36
Lokalizacja: Opole

#24

Post napisał: Robercik280214 » 08 cze 2017, 17:21

Dokładnie widzę, że mamy te same zdania na ten temat. Ale wykładowcy uważają, że ulepszać po obróbce zgrubnej. I stąd te moje pytania ;)


dap0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 0
Rejestracja: 16 lis 2017, 09:52

Re: Stal 42CrMo4+Qt

#25

Post napisał: dap0 » 16 lis 2017, 10:11

Koszt stali 42CrMo4 + QT nie jest wyższy niż stali 42CrMo4. Gdyby wykładowca miał troszkę praktyki w obróbce tej stali (ok. 30 HRC), lub gdyby musiał ponieść dodatkowe (niemałe) koszty (rozgrzewania pieca, energii elektrycznej potrzebnej do nagrzania i wygrzania detalu i później to samo z odpuszczaniem, koszty dodatkowych materiałów potrzebnych do obróbki cieplnej) z własnej kieszeni, zmienił by szybko zdanie. Rozwój skrawających narzędzi nastąpił w ostatnim okresie tak szybko, że mając w miarę sztywną obrabiarkę i odpowiednie narzędzia z węglikami spiekanymi można skrawać z powodzeniem stal o twardości nawet powyżej 60 HRC (i nie w ślimaczym tempie). Gdyby ten wykładowca miał obrobić stal HARDOX 500, która przed obróbką cieplną jest bardzo twarda, to pewnie przed wykładem by się ugryzł w język.


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1195
Rejestracja: 28 wrz 2009, 10:00
Lokalizacja: Wrocław

Re:

#26

Post napisał: CFA » 16 lis 2017, 23:40

Robercik280214 pisze:
08 cze 2017, 17:21
Dokładnie widzę, że mamy te same zdania na ten temat. Ale wykładowcy uważają, że ulepszać po obróbce zgrubnej. I stąd te moje pytania ;)
Problem w tym, że wykładowcy myślą po staremu: obróbka zgrubna, potem ulepszanie i na końcu obróbka na gotowo. Czasem ma to jakieś uzasadnienie - częściej przy frezowaniu niż toczeniu (np jakiś nieciekawy zarys czy kształt trudny do uzyskania przy 30HRC) ale w dobie narzędzi węglikowych czy zwykłych proszków i dostępności matriałów już ulepszonych kłania się ekonomia- jak pisze dac0 a nie stare zasady :-)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”