Spawanie TYTANU

Spawalnictwo i obróbka cieplna
Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#11

Post napisał: chomikaaa » 02 kwie 2010, 11:31

Stal owszem po hartowaniu bedzie sie nadawac ale bedzie miala wyzsza wage wiec komponent nie jest juz taki atrakcyjny z punktu widzenia kolarza wiadomo czlowiek stara sie miec sprzet jak najzejszy. Stad producent uzyl tytanu a siodlo to zostalo opracowane 1990 wiec ma ta konstrukcja juz 20 lat i jest nadal produkowana ze wzgeldu na jej wygode i wlasciwosci bo nie kazde siodlo pasuje dla kazdych 4 liter teraz tylko uzywaja wanoxu aczkolwiek wersja tytanowa Ti316 jest nadal produkowana bo rynek ja wchlania.

Co do wagi to posiadam wage elektroniczna do 5kg z tolerancja +-1gr wiec waga pierwszego pomiaru jest obarczona bledem dokladnosci jak i drugi pomiar wiec rozrzut moze byc 1-4gr Blad ten wynika z ze sposobu przetwazania i zliczania impulsow generatora w przetworniku ktory to wynosi zawsze +-1 czyli w zaleznosci od pokazanego wskazania oraz dokladnosci urzadzenia stanu naladowania baterii - jego najmniejszego mozliwego wskazania odczytu wiec dla tego rozrzutu 2gr moze blad wyniec do 50% jakbym mial dokladnosci 0,1 gr blad wynioslby ok 5%. Wiec tak moge wytlumaczyc ta roznice wagi.

Kazdy pret dzwignie kolarza widzialem tez rurki alu w stelazu ale jak slusznej postury kolarz wjedzie w dziure lub korzen siedzac nan moze je w skrajnym przypadku skrzywic lub zlamac ale tylko poczas ekstremalnego uzywania. Tak bylo w moim przypadku, dla przykladu moge sie pochwalic saltem w przod na rowerze przy predkosci 61km/h ktore to przezylem, kask pekl w wyniku tego na pol nie mogl sie rozpasc ze wzgledu na konstrukcje i paski go oplatajace, na szczescie mialem tylko wstrzas mozgu nic sobie nie lamiac. Predkosc ta byla mierzona a licznik kasowny poniewaz celowo zjezdzalem z kumplami kto szybciej z pewnej gorki w lodzi po dosc nierownym tereni i nikt z nas nie mogl przekroczyc 60tki, mnie sie udalo.

Moje siodlo oberwalo wlasnie podczas uzytkowania trenowalem kolarstwo gorskie i scigalem sie w zawodach mtb przez 3 lata na licencji zawodniczej majac lat 16-18 robilem rocznie ok 9tys km trenujac wiec sidlo obrywalo bo w sporcie nie chucha sie na sprzet.

Wiec nie sztuka jest wykonac wytrzymaly stelarz ale musi tez ob byc lekki. Nie bede tu tlumaczyc producenta z uzytego materialu mozesz poszukac informacji w sieci jak ludzie odchudzaja rowery np stosujac i wymieniajac wysztkie elementy stalowe na tytanowe ktore oczywiscie sie da oraz zamieniajac element alu na karbonowe ale wraz ze zmniejszeniem wagi wrasta niepropocjonalnie wysoko cena. Dla przykladu podam ci informacje o kolach szosowych najdrozszych jakie znalalzem w sieci, kola przyzwoite waza komplet przod i tyl ok1350gr(koszt od ok 2500 do 4000zl) zwykle ok 2kg(mozna za ok 300-400zl) a te o ktorych mowa 700gr(oba) i sa robione na zamowienie w calosci z wlokna weglowego nawet szprychy (cena jaka widzialem w polskim sklepie internetowym to 40 000zł) wiec jest to kompnent ktory mozna porownac do Rolls-Royce wsrod aut sam z krzesla spadlem znajdujac to w takiej cenie. http://www.wrower.pl/wiadomosci/?news=404 tu mozesz je zobaczyc.

Dodam ze szosa jezdzaca np w tour de france nie moze byc lzejsza nic 6,5kg ogrniczenie UCI taki rower ogladalem sobie z bliska marki Fondriest na targach w wawie w tym roku kosztowal jedyne 9500euro wiec tyle taki rower z peletonu moze kosztowac lub i wiecej, ten akurat mial najwyzsza grupe szosowa shimano Dura Ace Di2 sa to przerzutki sterowane elektronicznie nie ma linek tylko male serwa zabudowane w obu przerzutkach na youtube jest sporo filmikow wiec mozsze zobaczyc na wlasne oczy.

Co do stali uzywanej w konstrukcjach betownowych to wydaje mi sie ze ma ciut inne parametry i sklad niz np stosowana w przemysle rowerowym np stali Hi-ten wysokoweglowa czy stal cro-mo czyli chromomolibdernowa i tez kosztuje inne pieniadze, a napewno nie jest uzywana jako zbrojenie do betonu.

Piszac o tolerancji dla gestosci stopu nie wiem z jakimi wartosciami mialbym doczynienia ale i tak rozrzut w wyniku obliczenia tej gestosci bylby wiekszy nic np toleracji dla danego ze stopow porownychanych, dlatego ze nie mam tego czym dokladnie zmierzyc i zwazyc ale o tym pisalem wczesniej wage mam kuchenna mialobyto sens gdybym po zwazeniu mial wartosc ok polowy jej zakresu ale nie zaraz na poczatku skali. Bo kazda waga osiaga najlepsza dokladnosci gdy odczyt mamy w koncu jej zakresu pomiarowego, tzn blad wtedy jest najnizszy bo gdy wazysz cos co ma 3 gramy na wadze z podialka 1gr a gdy wazysz np 4,5 kg przy dzialce 1gr a zakresie np 5kg najdokladniejszy pomiar z najmniejszym bledem bedzie dla przypadku nr 2 tu sie chyba zgodzisz.

Troche sie rozpisalem nie na temat wiec sorki za oftopa :wink:



Tagi:


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 420
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#12

Post napisał: vv3k70r » 04 kwie 2010, 11:51

Wlasnie widze ze to bardzo wysrubowana technologia.
Cos jak jachty do plywania a jachty do plywania szybciej :)

Widzialem kiedys takie rowery. No ale i zastosowanie ekstremalne, skoro ktos za to placi-widac mu taki potrzebny.
I rzeczywiscie, lekkie.

To moj, jak wazy 22kg i ma koszyki na zakupy to juz niby spaslak :)


Do zbrojenia betonu uzywa sie nawet wlokien aramidowych, jak i calego zestawu kosztownych stopow. Bo ten beton nie na domy, on na jachty. Tez temat rzeka. Jak te rowery.


"nie mam tego czym dokladnie zmierzyc i zwazyc"
Tak na oko, pret aluminowy, stalowy i woframowy po wzieciu do reki mozna rozroznic.
Tytan bedzie lezal miedzy aluminium a stala.

Co do samego materialu... W produkcji masowej na pewno taniej wyjdzie domieszkowany pret stal + tytan, chrom.
Ale ze siedze w przemysle i widze co odwalaja producenci... To akurat bym sie nie zdziwil gdyby deklaracje producenta byly rozne od stanu faktycznego.
Skoro falszowane sa nawet stopy na opancerzenie pojazdow, a producent w piersi sie bije ze norme trzymaja. Albo zbiorniki sa z dwukrotnie cienszego materialu niz powinny. W nic nie wierze jak sam nie sprawdze.

Bo przeciez jednak ten pret pekl.

Materialo-czarnamagia. Tez temat rzeka, kolejna po twierdzeniu Koperniki, ze gorszy material wypiera lepszy :)
bumeluję

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#13

Post napisał: chomikaaa » 04 kwie 2010, 12:59

Pret pekł bo go w imadle prostowalem stosujac duza sile w miejscu zgiecia ok130stopni zagiecia bylo i prostujac nieco ten kat pewnie przekroczylem wytrzymalosc i pekl.

Pret ma ok 462mm fi 7mm wage 80gr po zmierzeniu. Stop to najprawdopodobniej Ti316 wiec jak mozesz sprawdz w swoich tabelach czemu ten material jest najblizszy.

Bede wdzieczny za ta informacje bo sam jestem ciekaw natomiast nie dysponuje odp tabelami z parametrami stopow i nie bardzo wiem gdzie je znalezc. Wiec jesli laska bedzie wdzieczny.

Awatar użytkownika

MarekM1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 142
Rejestracja: 15 sie 2008, 15:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#14

Post napisał: MarekM1 » 04 kwie 2010, 13:55

Tyle, że 316Ti - to nie jest tytan, a "zwykła" nierdzewka - jedynie o nieco podwyższone odporności temperaturowej i wytrzymałości.
Jest w niej tytanu max 0.7%.
Odpowiedniki to wg EN - 1.4571, lub "stare" polskie H18N10MT
Marek
"Diabeł jest mądry nie dlatego, że jest diabłem, tylko dlatego, że jest stary"

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#15

Post napisał: chomikaaa » 04 kwie 2010, 19:39

MarekM1, Jaka ma ten stop gestosc?

Awatar użytkownika

MarekM1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 142
Rejestracja: 15 sie 2008, 15:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#16

Post napisał: MarekM1 » 04 kwie 2010, 20:20

8.00 g/cm3 w 22 st. C

Poza tym:
- skład: chrom 16-18%, molibden 2-3%, nikiel 10-14%, mangan 2%, fosfor 0.045%, siarka 0,030%, krzem 0.75%, węgiel 0.08%, azot 0.10%, tytan od 5 x (C+N) do 0.7% (procenty wagowe)
- temp. topnienia 1345-1440 st C.
- przew. cieplna w 100 st C - 14,6 W/m K
- rozszerzalność cieplna (20-500 st C) - 18.2 um/m/st C
- j.w (20-1000 st C) - 19.5 um/m/st C
- twardość - 76 HRB
Ogólnie jest najłatwiej spawalna ze wszystkich stali nierdzewnych. Po spawaniu wskazane (głównie ze względów parametrów antykorozyjnych) wyżarzanie w temp. 845-900 st C z chłodzeniem w powietrzu.

inne oznaczenie: UNS S31635
Marek
"Diabeł jest mądry nie dlatego, że jest diabłem, tylko dlatego, że jest stary"


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#17

Post napisał: lukadyop » 04 kwie 2010, 20:58

Dokładnie jast tak jak Kol. MarekM1 pisze to zwykła stal kwasoodporna i ze spawalnością jest w niej kiepsko. najlepsza do spawania z tego gatunku jest 316L.

Awatar użytkownika

Autor tematu
chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 12
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#18

Post napisał: chomikaaa » 04 kwie 2010, 21:27

Zakładajac ze pomiary wykonalem prawidlowo:

objetosc preta to PI*0,35^2 [cm^2] * 46,2 [cm] = 17,18 [cm^3] przy masie 80 [gr]

daje to ok 4,5 [gr/cm^3] wiec jakby polowe dla gestosci podanej przez MarekM1, dla stopu Ti316.

Zwazywszy na spora rozbieznosci od wartosci z tabeli nasuwa sie wniosek ze to jednak inny stop lub parametr podany przez kolege jest blednie podany w zrodle. Byc moze to inny stop, jak pisalem wczesniej moze to byc rowniez Ti-6Al-v4 prosze o podanie gestosci dla tego stopu.

Dzieki za rzetelna informacje.


vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 420
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#19

Post napisał: vv3k70r » 04 kwie 2010, 21:49

Jak dalo Ci 4.5gr/cm^3 to to jest aluminium z tytanem. I nie daloby sie pospawac tak jak jest pospawane.
bumeluję

Awatar użytkownika

MarekM1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 142
Rejestracja: 15 sie 2008, 15:17
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#20

Post napisał: MarekM1 » 04 kwie 2010, 23:41

Ti-6Al-v4 - gęstość 4.43 g/cm3, temp topnienia 1649 st C (+/- 15)
Marek
"Diabeł jest mądry nie dlatego, że jest diabłem, tylko dlatego, że jest stary"

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”