Samochód elektryczny

Ogólne dyskusje o naszym hobby.

strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 45
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Samochód elektryczny

#121

Post napisał: strikexp » 18 gru 2019, 20:06

O to to, tramwaj i pociąg to jest przyszłość! A może raczej nowoczesne, sterowane komputerowo trolejbusy? W Chinach mocno to rozwijają, nie ma problemu że wypadnie z trasy a pojedzie i po piachu.
atlc pisze:
18 gru 2019, 08:53
Jedna z ciekawszych, chociaż mniejszych instalacji które robiłem to Kiruna na kole podbiegunowym.
Instalacja ON Grid, montowana bez dotacji tylko ze względu na korzystne rozliczenie z zakładem energetycznym 1kWh za 1kWh. Produkowali latem (dzień polarny), zużywali zimą (noc polarna). Na co? Elektryczne ogrzewanie domu.
I nic dziwnego jak tam nawet latem trzeba grzać. A panele słoneczne to idealne narzędzie do pompowania energii do ocieplonego budynku. Przez cienki przewód praktycznie żadnych strat :wink:
Ile tam mieli energii na m2? Czy przypadkiem nie podobne jak w Polsce dzięki małej zawartości wody w powietrzu?




jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 112
Posty: 5317
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Samochód elektryczny

#122

Post napisał: jasiu... » 18 gru 2019, 20:40

strikexp pisze:
18 gru 2019, 20:06
A panele słoneczne to idealne narzędzie do pompowania energii do ocieplonego budynku. Przez cienki przewód praktycznie żadnych strat :wink:
No tak, tylko że wykorzystanie w dzień kolektorów słonecznych jest chyba bardziej opłacalne. Bo strat niby nie ma, ale...

Baterie słoneczne z ogniw fotowoltaicznych polikrystalicznych mają sprawność dochodzącą do 14%
Baterie słoneczne z ogniw fotowoltaicznych monokrystalicznych są o dwa procenty lepsze.
Solary z ogniw zbudowanych z krzemu amorficznego mają 6-10 procent sprawności, ale są tańsze.
Baterie fotowoltaiczne z ogniw CIGS, tzw. cienkowarstwowe, to również sprawność w granicach 12-14 procent.
Solary z ogniw CdTe (czerwone) mają sprawność na poziomie max 12 procent.

Za to sprawność kolektora słonecznego to około 60 procent. Czyli wykorzystanie kolektorów, mimo że wymaga trochę pośredników, jest zdecydowanie korzystniejsze, niż wykorzystywanie baterii. Przecież można z ciepła wyprodukować prąd w bardziej ekonomiczny sposób, niż w panelach. To czemu nie obstawi się góry lusterkami, które skupiają swoje odbicia na jakimś kotle, połączonym z turbiną?

I tu jest odpowiedź, bo mają zarobić producenci baterii słonecznych, a nie producenci lusterek i turbin.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 45
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Samochód elektryczny

#123

Post napisał: strikexp » 18 gru 2019, 20:49

Są takie zwierciadła paraboliczne z silnikami sterlinga ;) Zwykłe silniki cieplne mają za małą sprawność na takie zabawy.

A z tymi kolektorami to się mylisz. Przy małym nasłonecznieniu to one się ledwo nagrzewają a transport cieczy powoduje straty i wymaga pompki. Kolektory się nagrzewają ponieważ są jak termos-próżniowe. Ale rura doprowadzająca ma duże straty.
Natomiast prąd zawsze poleci do odbiornika prawie bez strat.

No i jeszcze jeden szczegół, w dzień można nagrzać akumulator ciepła (np 3 tony piasku/wody). A w nocy będzie grzało...


nanab
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 31
Posty: 330
Rejestracja: 01 paź 2018, 22:34

Re: Samochód elektryczny

#124

Post napisał: nanab » 20 gru 2019, 17:34

jasiu... pisze: To czemu nie obstawi się góry lusterkami, które skupiają swoje odbicia na jakimś kotle, połączonym z turbiną?

https://en.wikipedia.org/wiki/PS10_solar_power_plant


estera55
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 03 sty 2020, 12:03
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Samochód elektryczny

#125

Post napisał: estera55 » 05 sty 2020, 13:28

Korzystał ktoś w Polsce? Ostatnio miałem okazję jeździć Teslą przez ~2 tygodnie, jako że nie robiłem dużo km (maks 100 dziennie + dłuższe trasy) i brak ładowarek specjalnie nie uwierał, jak się trochę poprawi to chyba bym nie miał obaw przed zakupem.

Awatar użytkownika

noconnell
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 2
Rejestracja: 12 lut 2020, 15:37
Lokalizacja: Poznań

Re: Samochód elektryczny

#126

Post napisał: noconnell » 12 lut 2020, 16:08

Trzeba się będzie w najbliższej przyszłości na to przerzucić

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 722
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Samochód elektryczny

#127

Post napisał: Butler » 12 lut 2020, 16:26

estera55 pisze:brak ładowarek specjalnie nie uwierał
Robimy mechanikę (kooperacja) ładowarek do aut elektrycznych. O ile w zeszłym roku to były dziesiątki miesięcznie, tak teraz setki, a będzie jeszcze więcej. Także o rozwój infrastruktury można być spokojnym. Wszystkie liczące się koncerny samochodowe i paliwowo-energetyczne się angażują.

26 sekunda
https://youtu.be/QfV-_3G8RVY?t=26

27 sekunda
https://youtu.be/NUbGRM5NNTw?t=27

Obrazek


morgal
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 99
Rejestracja: 26 mar 2018, 23:12
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Samochód elektryczny

#128

Post napisał: morgal » 12 lut 2020, 16:47

Trzeba wziąć pod uwagę częstą wymianę wszystkich akumulatorow, nie pamiętam ale co dwa bądź trzy lata i już koszt eksploatacji rośnie.
Akumulatory żelowe nie są za dobrym rozwiązaniem napewno lepszym jak olowiowe ale nie są przystosowane do użytku w wysokich temp. chyba optymalna to około 20*C, w upalne lato po prostu wysychają i szybko z zasięgu np. 150km zrobi się połowa.
Poza tym ostatnio coś mi się o uszy obiło że na stacjach gdzie można ładować sporo podnieśli koszt ładowania.


zlp
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 29
Posty: 117
Rejestracja: 19 sty 2008, 18:42
Lokalizacja: Stare Sioło
Kontakt:

Re: Samochód elektryczny

#129

Post napisał: zlp » 12 lut 2020, 21:55

Bierzesz pod uwagę, że dzisiejsze samochody elektryczne to nieco inna technologia niż Melex?
O wymianie akumulatorów zapominasz. Żywotność jest ogromna, tesla ma spadek pojemności około 20% w ciągu 10 lat. A taki akumulator nawet o pojemności 50% jest nie lada gratką dla chętnych na domowy magazyn energii.
zlp.com.pl


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 45
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Samochód elektryczny

#130

Post napisał: strikexp » 14 lut 2020, 07:43

A w tych autach to przypadkiem nie używają akumulatorów litowych??? Akumulator ołowiowy/żelowy to ma tylko tę zaletę że jest tani. Trzeba go ładować bodajże 8h żeby nie ulegał szybkiej degradacji. Ładowałem i w 20 minut, ale tylko na testach laboratoryjnych gdzie był wymieniany w razie potrzeby co kilkadziesiąt/kilkaset cykli.

Tak naprawdę samochody elektryczne są dobre dla ludzi którzy przebywają nimi małe odległości w ciągu roku. No i np u mnie w garażu podziemnym nie ma przewidzianego przydziału mocy i instalacji do ładowania auta elektrycznego :D A jest to nowiutki budynek w podwyższonym standardzie.
Więc ludziom już mina zrzedła jak się o tym dowiedzieli :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne Dyskusje o Hobby”