Regulacja klina prowadnicy w Maho 400E 1988

Dyskusje o frezarkach typu Deckel

IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Regulacja klina prowadnicy w Maho 400E 1988

#11

Post napisał: IMPULS3 » 06 maja 2021, 22:17

blablinsky pisze:Raz na jakiś czas sprawdzać i jak jest za duży luz to wyregulować :).

I wszystko jasne. :P Nie napisalem wcześniej to napiszę teraz. Najlepiej wszelkie luzy widać jak pracuje się wytaczadłem na wolnych obrotach pracując na większym przybraniu. . Jesli jest luz na prowadnicach to szybko zobaczysz jak się ruszają i ile tego luzu masz więc czy coś regulować czy nie.




Autor tematu
blablinsky
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 5
Posty: 20
Rejestracja: 05 maja 2021, 12:20

Re: Regulacja klina prowadnicy w Maho 400E 1988

#12

Post napisał: blablinsky » 08 maja 2021, 22:05

Dobra, przetarłem i zrobiłem parę zdjęć.
To ten sam klin jaskółki X:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Klin prowadnicy Y jest w zasadzie identyko, za to Z jest sporo gorszy, choć jak na 33 lata to chyba nie ma o czym mówić:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Okazuje się, że w mojej instrukcji jest podobnie napisane co w tej do 1000C, jakoś wcześniej na to nie wpadłem (tłumaczenie deepl.com plus moja korekta):
"Luz prowadnicy w osiach X, Y i Z jest fabrycznie ustawiony na 0,003 - 0,005 mm.
Jeżeli po odpowiednim okresie docierania zostanie stwierdzony znaczny wzrost tej wartości, należy przeprowadzić ponowną regulację.

Regulacja i ponowna regulacja luzu na szynach prowadzących odbywa się za pomocą listew klinowych o nachyleniu 1 : 130,5. Skrócenie tulei regulacyjnej o 0,13 mm powoduje zmianę luzu o 0,001 mm.
Nie wolno zbyt mocno ustawiać klinów. Po regulacji musi być możliwe płynne i bez szarpnięć przesuwanie wspornika poprzecznego, pionowego stołu mocującego i wrzeciennika."

Także tak, chyba już mniej więcej wiem, pewnie niedługo zacznę to skręcać, zaraz po myciu.
O mycie też mam pytanie, czym myć i konserwować precyzyjne elementy i odlewy, to chyba osobny temat? Na razie używam benzyny ekstrakcyjnej (na świeżym powietrzu), pucuję dokładnie, wycieram do sucha, smaruję olejem silnikowym, żeby rdza nie złapała i przecieram szmatką. Jednak benzynka nie bierze zbyt dobrze zastrupiałych narostów i przebarwień.
Są na to jakieś standardowe patenty?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarki Deckel, Maho, Aciera, Abene ”