Rama zamknięta z dwukomorowa

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
nordberaht
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1

Rama zamknięta z dwukomorowa

Post napisał: nordberaht » 29 lis 2019, 18:52

Witajcie,

Szukałem, lecz nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi. Chciałbym się dowiedzieć jaka jest metodyka rozwiązywania ramy jednotarczowej z dwiema podporami - jedną stałą, drugą przesuwną. Jestem studentem politechniki, rozwiązywałem już wiele belek i ram, jednak z taką się nie spotkałem. Wiem, że na zajęciach nie chodzi o przerobienie każdego przykładu a o nauczenie się rozwiązywania jednego i próbować podejść do drugiego w analogiczny sposób. Próbowałem, jednak mi nie idzie, stąd mam kilka pytań.
1. Z tego co się dowiedziałem ramy zamknięte tzn. takie, których geometria ogranicza pewną przestrzeń, rozwiązuje się myślowo je przecinając, a w miejsca przecięć przyjmuje się siły, których rodzaj jest zależny od miejsca cięcia (np. w przegubie będzie to tylko siła normalna i tnąca, w łyżwie siła normalna i moment gnący). W ramie z mojego przypadku nie ma łyżew, a przeguby występują tylko w podporach, chociaż tam cięcia zapewne zrobić nie da rady. W związku z czym, żeby "otworzyć" ramę muszę wykonać dwa cięcia na dwóch prętach co mi daje w sumie dodatkowo 12 niewiadomych sił. Czy nie ma prostszego sposobu?
2. Pytanie może wydać się trywialne, jednak kwestia nie została dostatecznie wytłumaczona na zajęciach, a kiedy naszło mnie pytanie nie mam już okazji go zadać prowadzącemu, a internet nie daje wystarczającej odpowiedzi. Czy w ramach o nieco bardziej skomplikowanej geometrii (z węzła wychodzą 3 pręty) istnieje jakiś określony, optymalny sposób przyjmowania włókien w ramie? Czy w przypadku kiedy przyjęta linia włókien przecina jeden z prętów to ma to jakieś konsekwencje w liczeniu, trzeba coś uwzględnić?