Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

błąd falownika OU3

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
qerc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 275
Rejestracja: 04 lis 2008, 21:31
Lokalizacja: wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#11

Post napisał: qerc » 14 maja 2021, 21:42

MrWaski pisze:
14 maja 2021, 11:56
ale czasem hamowanie jest niezbędne i trza temat jakoś rozkminiać.
Dokładnie, skoro serwis wymięka :mrgreen:
Może z pomocą innych problem się rozwiąże. Podejrzewam że fabryka dała ciała



Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1360
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#12

Post napisał: Alvar4 » 14 maja 2021, 23:28

Pytanie czy rezystor od hamowania nie jest uszkodzony? Może jak się nagrzeje to przerywa obwód i stąd alarm na falowniku? Tak sobie kminię.
Obrazek


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#13

Post napisał: strikexp » 14 maja 2021, 23:50

Ja bym obstawiał zbyt dużą oporność rezystora hamującego. Jego moc także powinna być konkretna żeby przy hamowaniu nie zmieniał oporności na większą. Najprościej będzie dla testu wymienić rezystor na solidniejszy i z nieco mniejszą opornością.

Nie jestem specem od falowników i w takiej elektronice to różne rzeczy mogą się dziać. Ale skoro jest przepięcie, to oznacza bardzo wysokie napięcie indukowane najprawdopodobniej przez silnik. Problem znany mi chociażby z odłączania silnika lub stycznika.
Aby zapobiec takim przepięciom, stosuje się różne układy. W przypadku prądu przemiennego będą to chyba gasiki i warystory. Wybacz nie pamiętam na pamięć schematu.
Możliwe że w falowniku został uszkodzony ten element. Dokładnie mówiąc uległ trwałemu rozwarciu. Co skutkuje ogromnymi przepięciami podczas zatrzymania wrzeciona/silnika.
Jednak jeśli jest podłączony rezystor hamujący, to powinien pełnić zadanie takiego gasika. I nie powinno tutaj być problemu z jego brakiem.


Daniu
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 831
Rejestracja: 01 lip 2013, 00:27
Lokalizacja: Krk

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#14

Post napisał: Daniu » 15 maja 2021, 00:11

Kwintesencja wiedzy wszelakiej w jednym poście... czyli wypociny z cyklu: „wiem, ze nic nie wiem, ale się wypowiem...”
„Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy, dobre czasy tworzą słabych ludzi, a słabi ludzie tworzą trudne czasy”…


Autor tematu
qerc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 275
Rejestracja: 04 lis 2008, 21:31
Lokalizacja: wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#15

Post napisał: qerc » 15 maja 2021, 09:10

Daniu pisze:
15 maja 2021, 00:11
Kwintesencja wiedzy wszelakiej w jednym poście... czyli wypociny z cyklu: „wiem, ze nic nie wiem, ale się wypowiem...”
No nie tak do końca ja sam zaczynam podejrzewać rezystor tylko że ja jestem zielony z takimi tematami.
A TY oprócz złośliwych komentarzy coś zaproponujesz(tylko proszę nie czepiaj się mojej polszczyzny itp)

Dodane 4 minuty 20 sekundy:
KamelM pisze:
14 maja 2021, 10:24
1. Jeśli i tak wolno przyspiesza hamuje, no to bardziej nie ma co zwalniać. Chyba, że faktycznie duża bezwładność, a mały silnik, to może mieć to sens. Jakie nastawy masz (bodajże P7 i P8)
2. Rezystor dobrze podpięty, nie luźny, między P i PR? Wartość rezystancji się zgadza z tabelką?
rezystory.png
3. Jakie masz nastawy w P30 i P70?
Ciągle liczę na Pana pomoc.
Pytania zadane konkretne i mam nadzieję że moje informacje coś naświetlą. Może jakiś parametr albo kilka zostało źle ustawionych.

Awatar użytkownika

KamelM
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 02 lip 2019, 18:21
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#16

Post napisał: KamelM » 15 maja 2021, 11:39

Hej,
Teoretycznie powinien rozpędzać się i hamować 3s. Faktycznie tak jest?
Można przelecieć z manualem wszystkie ustawienia, czy coś jest nie namieszane. Jest V/f czy coś innego?

Żeby błąd się nie pokazywał można:
- faktycznie jak MrWaski sugeruje zmienić na coast to stop, ale zapewne czas się znacznie wydłuży,
- wydłużyć czas hamowania, 5 może 10s.
Ale nie o to chodzi.

Rezystor może być uszkodzony, może być uszkodzony sam falownik. Jak masz miernik cęgowy, to można zobaczyć czy w ogóle jakis prąd płynie przy hamowaniu przez rezystor.

Rezystancja jest ok. No może lepsza by była 120 Ohm, ale mniejsza już nie powinna być, bo może się coś uszkodzić. A dobór mocy to już w zależności od tego jak często się zatrzymuje i jaka energia w układzie.
Kolega tam niestety z gasikami trochę przesadził. Pokrótce, silnik pracuje jako generator i ładuje kondensatory w układzie DC- który może być rozładowywany poprzez rezystor właśnie. Jeśli rezystor lub układ wewnątrz falownika jest uszkodzony (lub hamuje za szybko), to napięcie rośnie i wywala wspomniany błąd.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#17

Post napisał: strikexp » 15 maja 2021, 14:22

Tak na marginesie gasik to głównie układ rezystor-kondensator ;) Natomiast mi chodziło raczej o jakiś układ zabezpieczający. Ale dobrze radzisz, trzeba sprawdzić rezystor. Wymienić lub zmierzyć miernikiem cęgowym. Wydłużyć czas hamowania żeby zobaczyć co się będzie działo.


Autor tematu
qerc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 275
Rejestracja: 04 lis 2008, 21:31
Lokalizacja: wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#18

Post napisał: qerc » 15 maja 2021, 17:53

Miernika cęgowego nie posiadam niestety ale mam drugi rezystor i mogę przełożyć.
Jest V/f czy coś innego? Nie rozumie pytania, mogę prosić jaśniej.
I jak zmienić czas hamowania który to parametr będzie, podejrzewam że nie jeden bo serwis jak zmieniał to kilka parametrów nie tylko w falowniku ale w sterowniku 808d coś też poprawiał.

Awatar użytkownika

KamelM
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 02 lip 2019, 18:21
Lokalizacja: Wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#19

Post napisał: KamelM » 15 maja 2021, 20:04

O parametry sonduje, ale po prawdzie bym nie zmieniał, żeby się współpraca wrzeciona z osiami nie rozjechała przypadkiem.
Jak mówiłem- teoretycznie powinna się rozpędzać i hamować 3s, bo tak ustawiony jest parametr (P7 i P8). Ale może parametry silnika są źle wpisane lub jakiś inny parametr bruździ (choć w nowej maszynie...). Jeśli jest zadajnik napięciem to może być ew filtrowane i dodatkowo opóźniać, ale to może na później.

Od podłączenia drugiego rezystora można zacząć- ważne żeby miał min. 120 Ohmów. Podłączenie +/P i PR. Miernikiem by było widać czy jakiś prąd płynie i wykluczyć uszkodzony tranzystor w falowniku.


Autor tematu
qerc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 275
Rejestracja: 04 lis 2008, 21:31
Lokalizacja: wrocław

Re: Przepięcie między zaciskiem P a zaciskiem N falownik

#20

Post napisał: qerc » 16 maja 2021, 10:00

Dobrze zacznę od podmiany rezystora. Próbowałem zmienić P7 i P8 ale zmniejszenie ich wartości nie przyniosło zmiany podczas startu i hamowania.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”