Projektowanie duuużej frezarki - sugestie?

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Krzysiek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 30
Rejestracja: 18 kwie 2006, 11:44
Lokalizacja: Warszawa

#11

Post napisał: Krzysiek » 14 cze 2006, 01:11

hej takie kasowanie luzu między listwą zębatą a kołem widziałem w komputerowym napędzie DVD. wyglądało to tak: były dwa koła zębate (jednakowe) na wspólnej osi dosunięte do siebie(jak dwie monety leżące jedna na drugiej) koła mogły się względem siebie obracać i były napięte sprężyną która wymuszała obrót jednego koła względem drugiego. oba koła współpracowały z listwą. w ten sposób był wykasowany luz w plastikowej przekładni z DVD

pozdrawiam[/scroll]



Tagi:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#12

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 14 cze 2006, 01:17

teraz to mnie zaskoczyles. wiec i to nie jest taka glupota :wink: . juz ktos to wczesniej przerabial jak widac.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#13

Post napisał: triera » 14 cze 2006, 08:30

takie kasowanie luzów działa tam, gdzie nie ma obciążeń.
Maedler sprzedaje odpowiednie koła i listwy zębate z zębami skośnymi.
Tanie to one jednak nie są.


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#14

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 14 cze 2006, 18:26

ciekawe jak beda sie mialy ceny przekladni zebatej do sruby kulkowej 2m dlugosci. czy skorka warta wyprawki czy nie.

napewno kasowanie luzow za pomoca sprezyny to nadaje sie do malych obciazen, ja myslalem o zablokowaniu na sztywno kol zebatych po uprzednim ich ustawieniu.
POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#15

Post napisał: chomikaaa » 14 cze 2006, 21:23

nie znam sie ale w tym konkretnym przypadku blokowac chyba nie mozna gdyz sprezyna ma nie tylko zadanie kasowania luzu ale wydaje mi sie ze pracuje w momentach zazebiania sie poszczegolnych zebow kol

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#16

Post napisał: bartuss1 » 15 cze 2006, 13:13

a może inaczej - 2 nakrętki w obudowie dla sruby trapezowej, miedzy nimi pierscien spręzysty, obie wcisniete w obudowe i zabezpieczone segerami, mozna wyregulowac poprzez rozpręzanie pierscienia np.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1542
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#17

Post napisał: upadły_mnich » 15 cze 2006, 17:42

tak jak ktoś wyżej napisał:
przy przełożeniu koło zębate-zębatka nie ma stałego przełożenia bo średnica podziałowa jest wielkością tylko teoretyczną (przełożenie praktycznie oscyluje) - zazębiają się:
raz dno wrębów zębatki z wierzchołkami zębów koła
a raz wierzchołki zębów zębatki z wrębami koła
Nie ma to kompletnie znaczenia przy dokładności 2 mm jak w temacie postu wspomnę o tym bo koledzy zeszli już na luzy. Dla przypomnienia
https://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=962


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#18

Post napisał: anoda » 16 cze 2006, 10:55

Ale przecież można zastosować listwy o uzębienu skośnym i nie ma wtedy problemu ze stałością przełożenia - koła zębate też. Oczywiście cenowo mogą być droższe. W takim wariancie można wymyśleć kilka sposobów na kasowanie luzi międzyzębnego. Ocywiście zabawa w mechanikę precyzyjną.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.


Autor tematu
NEO
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 7
Rejestracja: 10 cze 2006, 17:53
Lokalizacja: Urszulin

#19

Post napisał: NEO » 16 cze 2006, 10:57

Przeanalizowałem trochę temat, ponieważ jest to moja pierwsza frezarka, wogóle pierwsza maszyna, którą konstruuję.

Zdecydowałem, że przy tej dokładności zrobimy całą konstrukcję na bazie profili KANYA (firma Tabal jest po sąsiedzku za płotem :mrgreen: ) Będzie to dla nas o wiele prostsze. Mamy co prawda możliwości i znajomych z branży obróbki stali ale uważam, że budowa modułowa będzie szybsza i łatwiejsza.

Elementy ruchome będą zamocowane na podpartych prowadnicach. Szczególnie oś X, która będzie miała ponad 2000mm długości.

Napęd X zębatkowy, Y i Z śrubowy.

Silniki krokowe ponieważ serwa są jednak zbyt drogie.

Konstrukcja nie będzie jednak bramowa tylko inna ze względów praktycznych. Niebawem pokażę o co chodzi.

I teraz następne pytanie. W jaki sposób dobrać silniki krokowe i ich moment obrotowy? Czy są gdzieś instrukcje na ten temat?

NEO


olo_3
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1249
Rejestracja: 31 sie 2004, 22:25
Lokalizacja: EU

#20

Post napisał: olo_3 » 23 gru 2006, 17:27

Krzysiek pisze:hej takie kasowanie luzu między listwą zębatą a kołem widziałem w komputerowym napędzie DVD. wyglądało to tak: były dwa koła zębate (jednakowe) na wspólnej osi dosunięte do siebie(jak dwie monety leżące jedna na drugiej) koła mogły się względem siebie obracać i były napięte sprężyną która wymuszała obrót jednego koła względem drugiego. oba koła współpracowały z listwą. w ten sposób był wykasowany luz w plastikowej przekładni z DVD

pozdrawiam[/scroll]

Podobne kasowanie luzu stosuje się w napędach sprzęgieł motocyklowych (ze względu na hałas i zużycie, przy częstej i szybkiej zmianie prędkości obrotowej, gdzie prędkości obrotowe to kilka tysięcy (blisko 10, prędkość obrotowa silnika może osiagnac około 17tys.) i mocach bliskich 200KM.
Pogrzebie w DTR może znajdę przekrój takiego patentu.
Z doświadczenia – nie jest łatwo założyć takie koło, te sprężyny są dosyć mocne.
Zwątpienie jest oznaką, że podążasz w dobrym kierunku.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”