#12
Post
napisał: pitsa » 19 kwie 2018, 19:35
Ten pas może mieć luz na kołach zębatych. Inaczej układa się jadąc w jedną, a inaczej w drugą stronę.
Pas zębaty i cała konstrukcja poddają się obciążeniom. Drut tak samo - ugina się podczas jazdy w materiale. Wyczuwasz opory ruchu więc i silnik krokowy pod obciążeniem wcale tak dobrze nie trzyma swojego położenia jak się wydaje.
Nie masz przełożenia z silnika na kółko zębate więc na obrót kółka zębatego jest 200 kroków ale położeń stabilnych jest mniej. Pod obciążeniem niedokładność położenia wcale nie wynosi 3-5% jak w różnych miejscach skrótowo się podaje.
Można wybadać "skalę tej niedokładności" samemu ustawiając mały prąd na silniku i mocując na osi silnika jakąś poręczną dźwignę i wykonując nią pełny obrót poczujesz ile jest położeń stabilnych i jak dźwignia uchyla się pod różnymi obciążeniami. Policz sobie położenia stabilne co 7,2° czyli 1/50 obwodu, Dla kółka T5 10zębów, de=15.05mm, obwód wynosi 47mm czyli mamy prawie 1mm na "utratę kroku" np gdy wyłączymy maszynę i włączymy, a silnik ustawi się w innym położeniu stabilnym. Jeśli zapas momentu obrotowego silnika w stosunku do oporów ruchu jest mały to na tej odchyłce położenia silnika uzbiera się parę dziesiątek milimetra różnicy w położeniu drutu między ruchem drutu w jedną i w drugą stronę.
Możesz łatwo sprawdzić wykonując cięcie dołu jadąc w tą samą stronę co wcześniejsze cięcie górą.
Możesz też sprawdzić jak wyjdzie cięcie przy mniejszym prądzie silnika.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ