Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

Dyskusje dotyczące serwonapędów i napędów serwokrokowych.

Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#11

Post napisał: Robert_K » 11 cze 2018, 22:09

Jeśli chodzi o wyłączanie czegoś po przekroczeniu prądu to dawniej robiło się takie rzeczy na RI-80:
https://www.google.pl/search?hl=pl&biw= ... A2bjOkrRCI
Bardzo fajnie to działało. Miałem do czynienia z układem, który wyłączał się jakieś 200 razy na zmianę 8 godzin i ani razu nie było z nim problemów. Stara dobra konstrukcja.

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 11 cze 2018, 22:11 przez Robert_K, łącznie zmieniany 1 raz.




rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#12

Post napisał: rdarek » 11 cze 2018, 22:10

strikexp pisze:
11 cze 2018, 22:02
Myślę że Tobie w głowie :wink:
Ba pewnie, że dzwoni z wrażenia :mrgreen: szczególnie jak zaczynasz "doradzać" :mrgreen:
Dobra wiem; jestem wredny ale uczciwie przyznaję, że czasami przez pomyłkę napiszesz coś z sensem :wink:
Yarec pisze:
11 cze 2018, 21:23
Ruch pokrywy liniowy, uchylny, inny,
Myślę, że można przyjąć ruch uchylny w innym wypadku będzie raczej zasuwa.
Robert_K pisze:
11 cze 2018, 22:09
Jeśli chodzi o wyłączanie czegoś po przekroczeniu prądu to dawniej robiło się takie rzeczy na RI-80:

Bardzo fajnie to działało. Miałem do czynienia z układem, który wyłączał się jakieś 200 razy na zmianę 8 godzin i ani razu nie było z nim problemów. Stara dobra konstrukcja.

Tutaj nie wiadomo do końca co w tej brudnej wodzie się znajduje dlatego fajnie było by zastosować oba sposoby np.: gdyby klapa nie domknęła się to układ przeciążeniowy wyłącza silnik i włącza alarm usterki. Ta sama zasada przy otwieraniu.
Ostatnio zmieniony 11 cze 2018, 22:20 przez rdarek, łącznie zmieniany 1 raz.


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#13

Post napisał: Robert_K » 11 cze 2018, 22:16

Poniżej układ funkcjonalnością podobny do omawianego w moim poprzednim poście, z tym że bardziej współczesny:
https://www.fif.com.pl/przekazniki-prad ... p-619.html

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#14

Post napisał: Yarec » 11 cze 2018, 22:33

rdarek pisze:w innym wypadku będzie raczej zasuwa.

a widziałeś "zasówy obrotowe" w czterech rurach elektrowni pompowo-szczytowej Żarnowiec ?
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


Autor tematu
orzelgorskiego
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
Lokalizacja: polska

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#15

Post napisał: orzelgorskiego » 12 cze 2018, 08:16

Witam,

Powinienem na poczatku opisac dokladnie co buduje, heh nie myslalem ze uzyskam az tak duzo odpowiedzi i watpliwosci.
Buduje maszyne do obrobki sciekow. Moze 60% to woda, reszta odpady, ciala stale. W zalaczniku zalaczam zdjecia pokrwy.

Pokrywa bedzie pracowala w tych sciekach (Otwieranie i zamykanie).

Pokrywa nie jest plaska, ma promien. Bedzie zatrzymywana za pomoca dwoch ograniczajacych przyspawanych profili 20x20mm w makxymalnej pozycji otwartej i zamknietej.

Czas otwierania pokrywy to 15 sekund i 750 mm do pokonania od otwarcia do zamknięcia.
Uzywam dwóch kół pasowych Ø160mm i Ø80mm. Prędkość wyjściowa motoreduktora ok. 12 obr./min.

Moze teraz bedzie prosciej :) Przepraszam ze na poczatku nie opisalem dostatecznie dobrze tematu.
Z gory dziekuje wszystkim za pomoc. Nie jestem elektrykiem a takie zamykanie musze zrobic :)
Załączniki
Small motor with stop start system.jpg
Open position of the outlet.png
Close position of the outlet.png


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#16

Post napisał: rdarek » 12 cze 2018, 08:59

Yarec pisze:
11 cze 2018, 22:33
a widziałeś "zasówy obrotowe" w czterech rurach elektrowni pompowo-szczytowej Żarnowiec ?
Nie byłem w żarnowcu choć mam relatywnie blisko :? . Coś mi się pałęta w tej makówce (chyba coś takiego było również stosowane w systemie ważenia mąki), jednak jest to dalej zasuwa nie klapa :wink: .
I okazało się, że kolega myślał o zasuwie pisał pokrywa :D. Przy takim zastosowaniu dalej bym optował nad zastosowaniem obu systemów kontroli czyli zabezpieczenie przeciążeniowe i krańcówki.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#17

Post napisał: Yarec » 12 cze 2018, 10:15

i wygląda na zawór spustowy/rewizyjny (?) i tu mi się nasówa rozwiązanie:
ta "ruchoma klapa" powinna mieć przełączniki krańcowe w pozycjach "open-close" które będą jednocześnie przełączać polaryzację/dostępny kierunek (CW/CCW) napędu - po dojechaniu do krańca >stop i możliwość działania jedynie w przeciwną stronę.
To tyle ja.

Dodane 21 minuty 42 sekundy:
I jeszcze: przeniesienie napędu (zębatka zasuwy i koło napędowe) poza "światłem" otworu spustowego - a dla czego to chyba nie trzeba pisać - uniknie się blokowania ruchu klapy w czasie "spustu zawartości"
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design

Awatar użytkownika

hansu2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 103
Rejestracja: 03 kwie 2006, 09:30
Lokalizacja: Żywiec

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#18

Post napisał: hansu2 » 12 cze 2018, 10:46

Witam. Popieram uwagi i propozycję kol. rdarek. Jest to rodzaj zasuwy a nie pokrywa. Jeżeli ma być układ sterowania zasuwą 2-stanowy czyli " otwarcie " i " zamknięcie " to wystarczą dwie krańcówki umieszczone przed blokadami końcowymi (mechanicznymi ) i tu użyłbym czujniki indukcyjne zbliżeniowe które mogą pracować w ciężkich warunkach ( duża wilgoć , zapylenie). Do zabezpieczenia silnika i sygnalizacji przekaźnik przeciążeniowy .
Mam wieloletnią praktykę pracując z układami sterowania od strony elektrycznej, hydraulicznej i pneumatycznej i miałbym kilka istotnych uwag co do samego projektu od strony mechanicznej ale nie wiem czy autor tematu życzy sobie aby oceniać jego projekt pod tym kątem.
Pozdrawiam.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#19

Post napisał: strikexp » 12 cze 2018, 10:54

Nie wiem jaka tam może występować siła ale na pewno trzeba wykorzystać motoreduktor dla takich prędkości. I nie używałbym tak małego jak ja, może nie dać rady przesuwać tak dużej pokrywy.
Obejrzyj sobie motoreduktory tego użytkownika allegro, może coś znajdziesz:
https://allegro.pl/uzytkownik/Discotech1?order=m
A jak nie to klasyczny motoreduktor który pokazywałem, sprzedawców mnóstwo ale brałbym markowy np Siemens itp Najlepiej zasilany trójfazowo bo ma znacznie lepszy moment pod obciążeniem, ale przekładnia w jednofazowych znacznie redukuje tą wadę.
Ogólnie z tymi napędami jest przerąbane. Sam też konstruuję i wychodzą cyrki potem, albo silnik ma 200% potrzebnej mocy albo nie daje rady :D Warto dać dużo większą moc żeby jakiś odpadek nie zablokowal pokrywy itp

Najładniej to by pracowało jakbyś dał porządne krańcówki w tych zderzakach(wybacz słownictwo) blokujących pokrywę. Np coś takiego:
https://www.tme.eu/pl/details/xckn2103g ... gLewfD_BwE
Wtedy te krańcówki można by tak wysunąć że pokrywa nie uderzałaby w zderzak i nie niszczyłaby się przekładnia motoreduktora.

Ale sterowanie tego ze zmianą obrotów jest trochę bardziej skomplikowane. Musisz mieć silnik jednofazowy z taką możliwością i zamieniać połączenia. Celowałbym w jakiś gotowy sterownik, może są na allegro?
Proponuję obejrzeć filmik o stycznikach na początek nauki elektryki.
Ostatnio zmieniony 12 cze 2018, 11:03 przez strikexp, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Potrzebny specjalistyczny silnik z systemem stop

#20

Post napisał: Yarec » 12 cze 2018, 11:00

hansu2 pisze:Mam wieloletnią praktykę

a co powiesz na moje uwagi ?
i można omijać "doradztwo" p. strikexp = będziemy zdrowsi
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Serwomotory / Serwonapędy / Napędy Serwokrokowe”