Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

KARABIN
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 198
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#21

Post napisał: KARABIN » 08 sty 2023, 21:37

12 bolec z boku na przelot wystarczy.Sprawdzone w praktyce.




maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 662
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#22

Post napisał: maciek95k » 08 sty 2023, 23:38

Tak. Mało tego, dwa otwory 18mm wywiercone w osi obojętnej mogą paradoksalnie mniej osłabić belkę niż jeden otwór wywiercony na jednym jej "krańcu". Mogą, bo trzeba by to przeliczyć. Mówiąc mniej fachowo i łopatologicznie. Jeśli boisz się o wytrzymałość profila to nie powinieneś w ogóle myśleć o wierceniu na dole lub na górze profila. Pomyśl o tym profilu jak o dwuteowniku albo o kratownicy. O np. takiej:
Obrazek
Pomiędzy dwiema belkami masz tylko wiązania górnej i dolnej belki i... powietrze. W dwuteowniku także pionowa ścianka jest najcieńsza a to dlatego że im bliżej osi tym mniejsze siły rozciągające / ściskające tam działają. W samej osi tych sił nie ma i możesz sobie tam spokojnie wiercić tak jak w kratownicy po środku masz powietrze i nic się z nią nie dzieje. Mówiąc w dużym skrócie oczywiście żeby za chwilę jakiś purysta się nie czepiał słówek :)
Więc generalnie w twoim przypadku albo powinieneś wiercić z boku albo wcale.


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#23

Post napisał: tomasz2 » 09 sty 2023, 08:57

maciek95k pisze:Więc generalnie w twoim przypadku albo powinieneś wiercić z boku albo wcale.
Dziękuję Ci bardzo za poświęcony czas. Twoje argumenty są bardzo po mojej myśli, gdyż od początku zakładałem wiercenie z boku a pomysł "od spodu" wpadł pod koniec i wydawał się też słuszny. Wydawało mi się też, że poziome płaszczyzny płaskownika (czyli te węższe) mają mniejsze znaczenie w wytrzymałości na odkształcenia niż boczne.

Jeżeli ktoś miałby jeszcze coś do dodania to bardzo proszę.


maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 662
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#24

Post napisał: maciek95k » 09 sty 2023, 09:21

No to nie jestem pewny czy Cię dobrze zrozumiałem, ale jeśli tak i ta płaszczyzna profila/ścianka którą widać na rysunku ma 50mm to tutaj niestety popełniłeś błąd i powinieneś ten profil przekręcić o 90 stopni.


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#25

Post napisał: tomasz2 » 09 sty 2023, 09:24

Ta którą widać (czyli boczna) ma 80mm :), więc jest ok.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”