Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

JacekBelof
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 530
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
Lokalizacja: Tarnów MP
Kontakt:

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#11

Post napisał: JacekBelof » 08 sty 2023, 13:16

tristar0 pisze:
08 sty 2023, 13:08
tuxcnc pisze:Jaja sobie robisz, czy Ty tak na poważnie
on tak na poważnie robi ścisk którym będzie ściskał z siła 100 ton chyba skoro taki profil chce wygiąć .
Obstawiam 10 - jak chce mieć równe sklejki, to nie może dopuścić do odkształceń sprężystych.


Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. :lol:


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#12

Post napisał: tomasz2 » 08 sty 2023, 14:08

JacekBelof pisze:
08 sty 2023, 11:28
tomasz2 pisze:
08 sty 2023, 10:59
pepepe1 pisze:Na sprężynce płaskiej, ten trzpień?
Myślałem o czymś podobnym - odchylany zawias ze sprężyną i na końcu trzpień. Wydaje mi się tylko, że w takim przypadku na zawias też działałaby siła podczas ściskania, a tego chciałbym uniknąć.
Nie, jeśli trzpień będzie przechodził przez dwa otwory - jeden w części ruchomej i jeden w nieruchomej.
Trzpień nie będzie wchodził pionowo tylko trochę po skosie w otwór (przyspawany do płaszczyzny zawiasu), więc otwór musi mieć odpowiedni luz. Jeżeli ten luz będzie większy niż luz na zawiasie to wydaje mi się, że zawias będzie stanowił oparcie dla części ruchomej. Tak mi się wydaje ale może zrobię sobie jakiś model albo miałeś inny pomysł.
tuxcnc pisze:
08 sty 2023, 12:51
tomasz2 pisze:
08 sty 2023, 09:55
wydaje mi się że nawiercenie otworu ok. 15 mm z dwóch stron profilu bardzo go osłabi w tych miejscach i z czasem tu najprędzej profil się podda i wygnie.
(...)
Profil to 80x50x5
Jaja sobie robisz, czy Ty tak na poważnie?
Na poważnie. Z doświadczenia. Nie liczyłem tego ale nie chcę się rozczarować.

Awatar użytkownika

JacekBelof
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 530
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
Lokalizacja: Tarnów MP
Kontakt:

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#13

Post napisał: JacekBelof » 08 sty 2023, 14:51

Zrób model. Faktycznie luz musi być, ale od przeciwnej strony niż zawias i w części, do której ów będzie przytwierdzony, więc wiele zależy od umiejscowienia zawiasu.
Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. :lol:


KARABIN
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 213
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#14

Post napisał: KARABIN » 08 sty 2023, 15:04

Takie sobie zrób.


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#15

Post napisał: tomasz2 » 08 sty 2023, 15:34

KARABIN pisze:Takie sobie zrób.
Już niestety nie mogę pochylić tej części blokowanej. Musiałbym sporo przerabiać. Chciałbym znaleźć rozwiązanie jak to blokować od spodu bez pochylania.


maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#16

Post napisał: maciek95k » 08 sty 2023, 15:50

https://student.agh.edu.pl/~wytrzm/2-3/2-3-3/2-3-3.htm

W skrócie, powinieneś nawiercić profil z boku.
Słowo klucz - oś obojętna.


KARABIN
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 213
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#17

Post napisał: KARABIN » 08 sty 2023, 15:51

To zrób bolec odciągany na sprężynie.


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#18

Post napisał: tomasz2 » 08 sty 2023, 19:59

maciek95k pisze:W skrócie, powinieneś nawiercić profil z boku.
Dla rozkładu działających sił na blokadzie to wiem i tak miało być od początku ale problemem może być kilka dodatkowych dziur z boku profilu, które go osłabią.
KARABIN pisze:To zrób bolec odciągany na sprężynie.
Mam na to trochę mało miejsca (53 mm) ale to jeden z pomysłów do rozważenia.

Dodane 58 minuty 21 sekundy:
tomasz2 pisze:Mam na to trochę mało miejsca (53 mm)
43 mm


maciek95k
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 779
Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#19

Post napisał: maciek95k » 08 sty 2023, 20:03

To szukasz rozwiązania żeby nie nawiercać tego profilu wcale?
Jeśli tak to kombinuj. A jeśli chcesz zrobić blokadę na bolec (jaki by on nie był) to powinieneś wywiercić otwór w boku profilu.
Ten profil będzie tak naprawdę zginany. I jak każda zginana belka z jednej strony będzie się rozciągać a z drugiej ściskać. Im dalej od środka tym siła większa. A w środku? No w środku (na granicy tych dwóch obszarów) masz oś obojętną. Wiercąc tam otwór osłabisz profil naprawdę bardzo niewiele i to jest najlepsze miejsce żeby to zrobić.


Autor tematu
tomasz2
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 10
Posty: 21
Rejestracja: 18 sty 2021, 09:41

Re: Potrzebny pomysł na blokadę w ścisku stolarskim

#20

Post napisał: tomasz2 » 08 sty 2023, 21:14

maciek95k pisze:To szukasz rozwiązania żeby nie nawiercać tego profilu wcale?
nawiercać ale tak aby później podczas ściskania profil jak najmniej się odkształcał
maciek95k pisze:Wiercąc tam otwór osłabisz profil naprawdę bardzo niewiele i to jest najlepsze miejsce żeby to zrobić
Czyli uważasz, że lepiej zrobić dwa otwory np. 13mm na środku (w osi pionowej) na przelot z boku niż jeden na dole 18 mm? Dobrze rozumiem?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”