Problem z jakością reliefu utworzonego z bryły

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
araish
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2014, 20:19
Lokalizacja: Rzeszów

Problem z jakością reliefu utworzonego z bryły

#1

Post napisał: araish » 23 sty 2017, 21:49

Witam.

Jak tworzę relief z importowanej bryły 3D to znacznie spada jakość (widać załamane powierzchnie w kształcie trójkąta, gdzie w tym miejscu powinna być idealna krawędź). Jak tworze trajektorie to to wszystko wychodzi.

Czy są jakieś ustawienia rozdzielczości tych reliefów, albo co trzeba zrobić by ta jakość była lepsza?



Tagi:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#2

Post napisał: lajosz » 23 sty 2017, 23:59

Poniższy opis dotyczy Artcama w wersji wyższej niż 9.1

Utwórz nowy model (nie nowy projekt) o wymiarach niewiele większych niż docelowy wymiar przyszłego reliefu i ustaw rozdziałkę prawie na MAX-a.
Dopiero teraz zaimportuj bryłę 3D (menu RELIEF --> Importuj Model 3D), oczywiście ustawiając ją w modelu tak jak chcesz (odpowiednie okno się pojawi) , a następnie wklej bryłę.

Jakość powinna być znacznie lepsza, ale .... niekoniecznie musi.

Otóż wszystko zależy od rodzaju wklejanej bryły 3D.

Bryły powierzchniowe nie mają rozdzielczości, czyli zawsze wyglądają dobrze.
Takie bryły można (od biedy) porównać z grafiką wektorową w której jak powszechnie wiadomo, coś takiego jak rozdzielczość nie istnieje.

Natomiast bryły triangulowane, już posiadają coś na kształt rozdzielczości, czyli są swego rodzaju "bitmapą".
Inaczej pisząc, składają się z trójkątów (stąd triangulacja) , a im mniejsze są te trójkąty i im jest ich więcej, tym "rozdzielczość" takiej bryły jest większa, czyli jest dokładniejsza/gładsza.

Niestety Artcam pracuje TYLKO w oparciu o bryły triangulowane, więc podczas importu bryły powierzchniowej (np. STP, IGS i inne), najpierw musi ją ztriangulować, czyli zamienić na trójkąty.
Jeśli więc ustawisz na wejściu większą rozdzielczość modelu, to algorytm triangulujący będzie próbował się dostosować do ustawionej rozdzielczości i w efekcie relief powinien być lepszej jakości.

Jeśli jednak będziesz importował bryłę triangulowaną (np. plik STL), a jej "rozdzielczość" jest niska, to NIC NIE POMOŻE zwiększanie rozdzielczości modelu podczas jego tworzenia na początku i po imporcie takiej bryły, nadal będzie ona wyglądała dokładnie tak samo jak przed importem.
To dokładnie tak samo jak z bitmapą, czyli jeśli masz obrazek w niskiej rozdzielczości, to sztuczne zwiększenie rozdziałki niczego nie poprawi, a jedynie niepotrzebnie zwiększy wagę pliku.

Zapewne widziałeś nie raz model/bryłę 3D, która składała się z zaledwie 100 trójkątów, a mimo to wyglądała całkiem przyzwoicie jeśli nałożona została na nią tekstura.
Otóż nałożenie tekstury na bryłę, znacząco poprawia jej wygląd i potrafi (optycznie) ukryć bardzo dużo niedokładności czy kanciastości modelu.
To bardzo pożądana cecha, ale do wykorzystania np. podczas tworzenia modeli 3D na potrzeby gier czy filmów 3D.
Natomiast w przypadku chęci obróbki (CNC) takiej bryły, tekstura nie ma absolutnie żadnego zastosowania i albo masz porządnie (czyli gęsto) ztriangulowany model 3D, albo model/bryłę powierzchniowy, albo kiepski model 3D z którym nic sensownego nie można zrobić.

Kończąc, mam nadzieję, że powyższa "tyrada" na coś się przydała :)


Autor tematu
araish
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2014, 20:19
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: araish » 24 sty 2017, 16:17

Dzięki za pomoc i jasność w temacie.

Faktycznie w raz ze wzrostem rozdzielczości jakość reliefu rośnie.

Stworzyłem sobie ostrosłupy w inventorze z zaokrąglonymi krawędziami o boku ok. 20 mm i importowałem do ArtCAMa tak jak mi podpowiedziałeś. Zauważyłem jedną rzecz. Jeśli utworzę sobie model o pełnej rozdzielczości, ale małych wymiarów np. 100 mm x 100 mm to jakość reliefów jest rewelacyjna natomiast jeśli utworzę model o wymiarach 1000 mm x 1000 mm i przy pełnej rozdzielczości to jakość reliefów jest tak samo słaba jak przy modelu o wym. 100 mm x 100 mm i bardzo niskiej rozdzielczości.

Moje pytanie brzmi następująco: Jak utworzyć model o dużych wymiarach np. 1000 mm x 1000 mm (bo taką mam potrzebę) z dobrą jakością reliefów? A może przesadzam? Może jak wykonam obróbkę w drewnie frezem kulistym R4 i ścieżki co 0,1 mm to w rzeczywistości relief będzie dobrej jakości?


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#4

Post napisał: lajosz » 25 sty 2017, 07:53

araish pisze:Jak utworzyć model o dużych wymiarach np. 1000 mm x 1000 mm (bo taką mam potrzebę) z dobrą jakością reliefów?
Niestety .... nijak.
Artcam ma zamkniętą strukturę, czyli ograniczoną (na sztywno) rozdzielczość reliefu.
To tak jak z bitmapą którą chcesz wydrukować na drukarce, czyli jeśli bitmapa ma rozdziałkę np. 600 dpi i wymiary np. 100 x 100mm, to drukując ją w tych wymiarach, otrzymamy całkiem dobrą jakość, ale jeśli zwiększymy rozmiar bitmapy (bez zmiany rozdzielczości) do np. 1000 x 1000mm, to po wydrukowaniu (załóżmy, że dysponujemy tak dużą drukarką) będzie wyraźnie widać pojedyncze piksele.
To samo z reliefem, czyli na małej powierzchni (małe wymiary), przy sztywno zdefiniowanej rozdzielczości, trójkąty tworzące relief są malutkie i upakowane gęsto obok siebie, więc widzimy gładką powierzchnie, ale jeśli nie zmienimy (a nie zmienimy bo nie możemy) rozdzielczości na wyższą, jednocześnie zmieniając wymiar, to w ekstremalnych przypadkach, nawet w najwyższej rozdzielczości będzie wyraźnie widać pojedyncze trójkąty tworzące relief.

araish pisze:A może przesadzam? Może jak wykonam obróbkę w drewnie frezem kulistym R4 i ścieżki co 0,1 mm to w rzeczywistości relief będzie dobrej jakości?
Zawsze można spróbować, ale zanim cokolwiek wykonasz fizycznie, to przecież w Artcamie jest symulacja obróbki, która (moim zdaniem) bardzo dobrze oddaje jakość powierzchni po obróbce.
Poza tym, piszesz o frezie kulistym R4 (czyli średnica 8mm) , czyli dość sporym i ścieżce co 0.1mm.
Jak pisałem, po prostu zasymuluj sobie obróbkę, ale moim zdaniem, ścieżka co 0.1mm to przesada, czyli (to moja subiektywna opinia) zdecydowanie za gęsto.
Obrabiałem reliefy (w drewnie) formatu A4, frezem stożkowym o kącie 60 stopni (po prostu szpic na ostro) ze ścieżką co 0.5mm i wychodziło bardzo przyzwoicie, tzn. było widać przejścia freza, ale z odległości 30cm od wyfrezowanej powierzchni.
Jako że to miał być obrazek wiszący na ścianie, to z odległości 1 metra było widać już tylko piękną płaskorzeźbę.

Moim zdaniem, powinieneś spróbować ustawić obróbkę właśnie co 0.5mm, zwłaszcza, że będziesz obrabiał dość sporym frezem i to w dodatku kulistym, czyli na dole freza (przy średnicy 8mm) będzie i tak dość "płasko" żeby niejako "zniwelować" niedokładność reliefu.

Po prostu spróbuj symulacji i już będziesz wszystko wiedział.


Autor tematu
araish
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2014, 20:19
Lokalizacja: Rzeszów

#5

Post napisał: araish » 25 sty 2017, 16:05

Dzięki za wyjaśnienie.

Jeśli chodzi o freza kulistego to pomyliłem się, miałem na myśli średnicę D4.
Spróbuję to wyfrezować w rzeczywistości i zobaczymy jak to wyjdzie, może nie będzie tak źle.
Symulacja daje możliwość przybliżania obrobionego reliefu co odstrasza (duży zoom - widać załamania), ale w rzeczywistości może być całkiem nieźle. Także zrobię próbę.

PS: Są może inne programy o lepszej rozdzielczości do tworzenia takich reliefów (nie muszą mieć modułu obróbki, ją mogę wykonać np. w EdgeCAMie)?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”