silnik+falownik

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Autor tematu
spawtech
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 251
Rejestracja: 15 lut 2007, 20:49
Lokalizacja: 123

silnik+falownik

#1

Post napisał: spawtech » 24 lip 2012, 18:08

Witam,mam do wymiany napęd w wiertarce stołowej,zamiast wariatora chcę zastosować falownik,silnik będzie1,5-2,2kw trójfazowy,pytanie czy nada się zwykły silnik 1460 obr/min,słyszałem,że powinien mieć dodatkowy wentylator, czy z falownikiem są do uzyskania większe obroty silnika niż standardowe?



Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#2

Post napisał: KAJOS » 24 lip 2012, 21:29

Jezeli obrity beda takie jak znamionowe z tabliczki i wyzsze to potrzeba jakies dodatkowe zewnetrzne chlodzenie.Ja zwykłe silniki kreciłem sporo ponad obroty znamionowe ,przy silniku 2800RPM cisnołem około 12000RPM - kwestia łozysk i wywazenia.Jezeli obroty maja byc nizsze niz znamionowe pamietaj ze jak je obnizysz poprzez falownik to spadnie Ci moc silnika.
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7861
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#3

Post napisał: tuxcnc » 24 lip 2012, 21:41

Wariator przenosi stałą moc, czyli mniejsze obroty ale większy moment, albo mniejszy moment ale wyższe obroty.
Natomiast falownik daje znamionową moc tylko przy znamionowych obrotach.
Jak obroty są mniejsze, to falownik zmniejsza napięcie, jak obroty są dużo wyższe od znamionowych, to drastycznie spada prąd, wszystko z uwagi na zależność impedancji uzwojeń od częstotliwości i inne zjawiska fizyczne.
W skrócie : możesz być niemile zaskoczony.

.


einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 595
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#4

Post napisał: einstein » 27 lip 2012, 19:12

Możesz dać silnik 1400rpm i dobrać przekładnię tak by uzyskać połowę maksymalnych obrotów wiertarki. Silnik 1400rpm możesz spokojnie pogonić do 3000rpm, spadnie co prawda moment obrotowy, ale przy maksymalnych obrotach nie potrzebujesz dużego momentu.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: Andrzej 40 » 24 paź 2012, 00:26

KAJOS pisze:Jezeli obrity beda takie jak znamionowe z tabliczki i wyzsze to potrzeba jakies dodatkowe zewnetrzne chlodzenie.
Kolego nie pisz bzdur. Dodatkowe chłodzenie potrzebne jest jedynie w przy niższych obrotach !!!!

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#6

Post napisał: KAJOS » 24 paź 2012, 15:47

Andrzej 40, - nie bede sie sprzeczal bo mam do czynienia z osoba która sie zna.Tylko niech kolega mi powie dlaczego u mnie przy wzroscie obrotów silnik zamieniał sie w grzejnik ? ,jakies kosmiczne ustawienia na falowniku wprowadziłem ? Nie wyssałem tego z palca tylko napisałem jak u mnie silnik sie zachowywał...
PS nie wiem jak silnik by sie zachowywał przy niższych obrotach bo takich nie użwałem.
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 24 paź 2012, 17:48

KAJOS pisze:Andrzej 40, - nie bede sie sprzeczal bo mam do czynienia z osoba która sie zna.Tylko niech kolega mi powie dlaczego u mnie przy wzroscie obrotów silnik zamieniał sie w grzejnik ? ,jakies kosmiczne ustawienia na falowniku wprowadziłem ? Nie wyssałem tego z palca tylko napisałem jak u mnie silnik sie zachowywał...
PS nie wiem jak silnik by sie zachowywał przy niższych obrotach bo takich nie użwałem.
Grzanie przy 3000obr.( to ok. 100Hz) - grzanie blach wskutek histerezy oraz być może kiepska (magnetycznie) jakość blach silnika, Ale w tym momencie większe obroty wentylatora na wale silnika (chyba taki jest w tym silniku) powinny to skompensować przez zwiekszony nadmuch. Przy niższych obrotach wydajność tego wentylatora maleje, prąd pozostaje na poziomie nominalnego lub ciut większy i trzeba wtedy dołożyć wentylator zewnętrzny. Oczywiście przy dłuższej pracy ciągłej, nie na kilkanaście minut.
!00Hz to dla zwykłego silnika, być może starszego, to dość duża częstotliwość. Mnie się udawało utrzymywać jakieś przyzwoite parametry pracy do ca. 75Hz. Nie stwierdzałem przy tym nadmiernego grzania się silnika.

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#8

Post napisał: KAJOS » 29 paź 2012, 22:04

Wyjaśniło sie czemu wrzecionko z jamnika sie grzało przy wysokich obrotach :) to były ŁOZYSKA i one doprowadzały do "wrzenia" całe wrzecionko ...
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”