Planowanie produkcji w małej firmie

Tu można porozmawiać na dowolny temat nie koniecznie związany z tematyką maszyn i CNC

bartoszmista
Posty w temacie: 9

#81

Post napisał: bartoszmista » 07 sie 2017, 20:03

nowycrteam pisze: W produkcji jednostkowej każdy system zawodzi. Za dużo klikania, i wpisywania danych aby wydać na produkcję tulejkę fi 12 z otworem 5,5. Samo wprowadzanie trwało 5 min (...)
Dokładnie. Dlatego właśnie system ERP nie ma zastosowania w małej firmie. Tak jakoś się dyskusja rozwinęła, ale sam odradzam.

Jestem na etapie pomysłu stworzenia prostego arkusza w exelu który pomógłby zebrać wszystkie wiadomości do "kupy" i pomógł mi w ogarnięciu tego wszystkiego....

A jak zdaniem kolegi miałby taki arkusz wyglądać? I przepraszam, że się tak wtrącam do tematu, ale bardzo mnie to zagadnienie interesuje. Też myślę nad czymś podobnym (chociaż firma trochę większa, ale nie moja).

Do tej pory widuje w różnych firmach Excel - no i różnie firmy sobie z tym radzą. Przeważnie jest to prosty arkusz - zestawienie zleceń. I tyle. W sumie przeniesienie prostego planu z kartki do komputera (tylko tyle że estetyczniej i w jednym miejscu, mało funkcjonalnie).

Żeby działało jak ERP, przynajmniej te podstawowe funkcje (np. zapotrzebowanie na materiał, czasy, stany magazynowe) to chyba trochę za bardzo skomplikowane? Te wszystkie elementy bazodanowe, makra... raczej zadanie dla informatyka :smile:



Tagi:

Awatar użytkownika

nowycrteam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 108
Rejestracja: 01 sty 2012, 17:55
Lokalizacja: Wodzisław
Kontakt:

#82

Post napisał: nowycrteam » 07 sie 2017, 23:47

Zapotrzebowanie... nie wiem co rozumiesz przez samo Zapotrzebowanie....
Stany magazynowe jak najbardziej... da to wgląd na materiały które aktualnie posiadamy...

Arkusz ma być prosty ograniczony do minimum... tak aby wprowadzanie danych było proste i nie za długie...

1. Wprowadzamy tylko zamówione pozycje... nie prowadzimy historii zamówień, zapytań, statystyk...

2. Podstawowy główny plik exel... z ogólnymi informacjami...
pierwsza opcja filtrowania po zaznaczeniu wykonanych/niewykonanych
- klient (nazwa)
- ilość aktualnych niezamkniętych zleceń (liczba)
- status fakturowania
- najbliższy zbliżający się termin

3. W każdego klienta będziesz mógł wejść poprzez kliknięcie w hiperłącze
- każdy klient będzie miał osobno założony plik w którym będą poszczególne zlecenia z numerami zleceń np. 1/08/2017_NAZWA_ZLECENIODAWCY (w każde zlecenie będzie można wejść poprzez hiper łącze)
- status zlecenia wykonane/niewykonane
- ilość pozycji w zleceniu + ilość zakończonych i niezakończonych pozycji
- szacowany czas zlecenia (niezakończonych pozycji, informacja na temat czsu potrzebnego do zakończenia zlecenia)
- status fakturowania

4. Każde zlecenie będzie opisane osobistym numerem (tak jak pisałem wyżej)
w pliku tym będziemy wprowadzać elementy po numerach lub po nazwie zleconych detali.
poszczególne kolumny:
lp/nr.rys.-nazwa/ilość szt/czas realizacji (zakładany)/ czas realizacji (realny)/materiał (koszta)/dodatkowe (koszta kooperacji, narzędzi, itd...)

Tutaj poprzez kopiowanie powstanie plik o podobnej nazwie dla produkcji z dopiskiem np./obróbka
który będzie miał za zadanie wprowadzanie danych do wyżej wymienionego pliku ale bez zbędnych pozycji...
lp/nr.rys.-nazwa/ilość szt/czas realizacji (zakładany)/ czas realizacji (realny) oraz opcja do odznaczenia - zakończone.
....


Nie chcę rozpisywać się dokładnie o co mi chodzi myślę że każdy z nas chce czegoś prostego dla siebie ja wyobrażam sobie początek tak jak wyżej... Oczywiście wyobrażam sobie o wiele więcej opcji ale o tym może z osobami zainteresowanymi....

W chwili obecnej wdrożyłem plik exel do pomocy w fakturowaniu oraz wycenianiu elementów.
Co ten plik posiada ?
Bardzo dużo funkcji :
w dokumencie posiadam 3 arkusze 1. główny 2. Obliczenia końcowe 3.cennik
1. podstawowe dane do wyliczeń
2. Końcowa cena netto/brutto razem z danymi do fakturowania
3. cennik w którym ustalam godzinę roboczą za poszczególne operacje

w pliku 1. który jest podstawą mamy takie opcje :
lp - tutaj nie będę tłumaczył
Nr rys. - nr. elementu/nazwa elementu widoczna w obliczeniu końcowym
nr zlecenia - nr. zlecenia klienta który nam go zlecił i również jest widoczny w obliczeniu końcowym
UWAGI - uwagi co do elementu (najczęściej używam tej opcji do wycen)
ilość szt.
(tutaj szczególnie opcja potrzebna do wycen oraz zapotrzebowania)
mat/szt (mb) - tutaj podaję ilość potrzebnego materiału na sztukę z naddatkiem na np. cięcie piłą
mat. Łącznie (mb) - exel wylicza ilość potrzebnego materiału na komplet w mb na np.100szt
cena/mb (tutaj wpisujemy cenę materiału za mb w hurtowni
Materiał cena mat/szt - tutaj exel pokazuje nam cenę za materiał dla 1 sztuki
Materiał: ta opcja jest potrzebna gdy np. półfabrykat jest cięty na wodzie/laserze wpisuje łączną kwotę za materiał w kooperacji w danej pozycji
Kooperacja: Dodatkowe pole w którym wpisujemy kwotę np. hartowania/anodowani... itd w danej pozycji
Narzędzia: - tutaj podaję koszta narzędzi specjalnie zakupionych pod daną pozycję
rodzaj Materiału - tutaj poprzez pole wyboru wybieram sobie gatunek materiału, jest to bardzo ważne pole ponieważ w arkuszu cennik podaję cenę obróbki/ h roboczą
....

Opcji jest o wiele więcej wrzucam screena z moje pliku do wycen/fakturowania który sam stworzyłem :
1.Widok na ogólne opcje do wypełnienia
Obrazek
2.Dalsza część
Obrazek
3. przykładowe wypełnienie
Obrazek
4. Opcje do wypełnienia/zaznaczenia
Obrazek
5. Dalsza cześć opcji
Obrazek
6. Widok na podsumowanie/ sumy końcowej za detal/ element
Obrazek
7. Podsumowanie z widokiem na ceny końcowe + status fakturowania oraz status wykonania elementów
Obrazek
8. Cennik który pomaga nam w określeniu cen za obróbkę w danym materiale
Obrazek

Jeśli nadal interesuje cię wspólne rozwiązanie problemu to zapraszam :)


bartoszmista
Posty w temacie: 9

#83

Post napisał: bartoszmista » 09 sie 2017, 18:00

Nieźle to wykombinowałeś :smile: Do wyceny wszystko co trzeba.

Nie chce mi się teraz tworzyć arkusza ale z tymi zapotrzebowaniami chodzi o to, żeby utworzyć bazę materiałów (stany magazynowe). A drugi arkusz który by na podstawie wystawionego zlecenia wyliczał i "ściągał" ilość materiału ze stanu magazynowego. Ewentualnie wyświetlał stan minusowy - czyli trzeba dany materiał kupić (i ile kupić). Tak działa MRP (planowanie zapotrzebowania materiałowego).


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#84

Post napisał: mc2kwacz » 13 sie 2017, 14:43

Arkusz kalkulacyjny to kalkulator i do tego służy. Do celów planowania nadaje się tak samo jak Corel który miałby być użyty do projektowania mechaniki. Ogolić można się i łańcuchem od pilarki, ale jest to narzędzie dalekie od odpowiedniego.
Do planowania i wiązania zdarzeń używa się baz danych. Do tego zostały wymyślone i mają wbudowane odpowiednie mechanizmy.


bartoszmista
Posty w temacie: 9

#85

Post napisał: bartoszmista » 13 sie 2017, 18:16

mc2kwacz pisze:Do planowania i wiązania zdarzeń używa się baz danych. Do tego zostały wymyślone i mają wbudowane odpowiednie mechanizmy.
Może w MS ACCESS by coś pokombinował? Ale teraz już go nie ma w pakietach biurowych. Nawet już zapomniałem jak się tym posługiwać :mrgreen: W arkuszu to rzeczywiście taka prowizorka... ale lepiej taka organizacja jak żadna. Zawsze to jakoś poukładane.

Im dalej w las, tym bardziej przekonujemy się że jednak "gotowy" ERP byłby niezbędny. Chociaż podstawowe jego moduły. A to nic innego jak arkusze kalkulacyjne i bazy danych - tylko graficznie inaczej wyglądają. Można sobie samemu coś stworzyć w arkuszu czy bazie danych... tyle że wtedy nie ma różnicy (czas wprowadzania danych taki sam) i może lepiej byłoby kupić coś gotowego (sprawdzonego), niż wymyślać koło od nowa. Czyli wniosek: albo nie planujemy... albo jeśli chcemy planować to już potrzebny ERP. No nic, trzeba poczekać aż firma "dorośnie" i wdrożyć system...


Adam324
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 4
Rejestracja: 04 wrz 2017, 06:45
Lokalizacja: Prudnik

Program do zarządzania projektami

#86

Post napisał: Adam324 » 05 wrz 2017, 06:25

Dzień dobry,
Posiadam własną firmę, w której ostatnio panuje niestety chaos. Problem polega na dokładnym monitorowaniu pracy moich pracowników. Liczne projekty, które przeprowadzamy poniekąd zmuszają mnie do zainwestowania w jakieś narzędzie do zarządzania nimi. Czy ktoś mógłby polecić mi jakiś program? Zależy mi, aby była możliwość testowania – nie lubię kupować kota w worku.


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#87

Post napisał: mc2kwacz » 06 wrz 2017, 01:50

Przeczytaj wątek, było.

Awatar użytkownika

viper
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 490
Rejestracja: 23 wrz 2013, 13:44
Lokalizacja: Polska

zarządzanie produkcją, jaki program?

#88

Post napisał: viper » 12 wrz 2017, 21:55

Witam koledzy

Przydałby mi się jakiś program DARMOWY i bardzo prosty do zarządzania produkcją (ilość sztuk z zamówienia, aktualny stan detali po każdym dniu, termin wykonania), magazynem stali (ilość dostępnych prętów/odkuwek) i magazynem wyrobów gotowych (dostępne wyroby na stanie magazynowym)

Wie ktoś coś może na ten temat??

Zacząłem coś ściągać z neta niby darmowe (m.in Modus) ale takie to darmowe że, trzeba podać wszystkie swoje dane np. maila, firma, nip, adres.... może jeszcze im napisać kiedy z żoną to robie :shock:
a potem na mailu się od ich reklam nie odczepię...

Też coś na youtubie widziałem że, w Exelu coś tam kombinują ale nie wiem czy to co ja chcę jest w tym programie realnie no i nie wiem czy ja dałbym radę to ogarnąć :oops:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 5344
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#89

Post napisał: jasiu... » 13 wrz 2017, 18:28

viper, z całym szacunkiem, ale zawsze słowo "darmowy" jest synonimem słowa "zapłacony inaczej". A poważnie, komu by się chciało takie rzeczy za darmo robić. Masz darmowe programy, tyle że po wpisaniu określonej liczby czynności proszą cię o zakup pełnej wersji. Druga możliwość, działa, ale nie do końca. Albo nie robi wydruków, albo czegoś ważnego nie liczy, albo masz wywalone na wydruku "wersja demonstracyjna". Z drugiej strony, skoro ty bierzesz pieniądze za swoją robotę, daj zarobić programiście :grin:


bartoszmista
Posty w temacie: 9

Re: zarządzanie produkcją, jaki program?

#90

Post napisał: bartoszmista » 13 wrz 2017, 19:13

viper pisze:ilość sztuk z zamówienia, aktualny stan detali po każdym dniu, termin wykonania), magazynem stali (ilość dostępnych prętów/odkuwek) i magazynem wyrobów gotowych (dostępne wyroby na stanie magazynowym)
Z taką funkcjonalnością darmowego to nie będzie... chociaż słyszałem o jednym - qcadoo - ale nie testowałem (pewnie tak całkiem za darmo też nie jest).

Poza tym "aktualny stan detali po każdym dniu" wiąże się z dodatkowym modułem MES (manufacturing execution system) oraz z meldowaniem wykonanej pracy przez pracowników na stanowiskach.

A przede wszystkim żeby ci coś konkretnego doradzić to trzeba by poznać specyfikę produkcji. Zresztą poczytaj temat, było o tym.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Na luzie”