Postaram się przyjść Ci z pierwszą pomocą (pracowałem w pobliżu służby zdrowia) - trójkąt to jest to co widać na drzwiach WC dla mężczyzn, gwiazda to to co widać na górze choinki świątecznej . Jeśli pomogłem wciśnij "Pomógł" ( wiem, że nie można w tym wątku )kamar pisze:A ja nie odróżniam trójkąta od gwiazdy
Na macanta podłączam blaszki silnika równolegle przy falowniku jednofazowym a przy trzech fazach i falowniku trzyfazowym blaszki na razem a kabelki osobno
OUS 1 - wersja katowicka
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 25
- Posty: 2059
- Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
- Lokalizacja: Poznań
Tagi:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 122
- Posty: 1236
- Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Panowie, panowie, widzę, że najlepiej jak wzorem starych maszyn do szycia zrobię napęd nożny
Nie jestem elektrykiem, instalatorem, trochę prądu liznąłem - nawet organoleptycznie - ale tak na zdrowy rozum coś mi tu nie gra.
W necie jest wszystko, czy zawsze prawidłowo ?, bo na rysunku powyżej, dla trójkąta jest błąd. Jeśli Uf=230V, a tyle jest w sieci, to Up=Uf=230V, a nie 400.
Jaki byłby sens zmiany gw-tr, jeśli zawsze dostaje 400V. Dla mojego silnika wyszłoby 1,2 kW mocy.
Wg mnie, łącząc w gwiazdę, dostajemy 400V, ale 1,73A ( dla mojego silnika), co daje 690W x sprawność ok. 0,9 i mam 600W. na trójkącie dostaje 230V, ale 3A co też daje 690W x sprawność =600W i wtedy się zgadza.
W takim systemie jest sens przełącznia dla ochrony sieci - start-gwiazda-mały amperaż, po rozruchu-trójkąt-wyższy amperaż.
Normalnym trybem dla silnika jest trójkąt, gwiazda tylko rozruchowa, ale przy moim małym silniku sieć wytrzyma te 3A bez bólu, więc nie ma sensu go gwiazdować.
Nie jestem elektrykiem, instalatorem, trochę prądu liznąłem - nawet organoleptycznie - ale tak na zdrowy rozum coś mi tu nie gra.
W necie jest wszystko, czy zawsze prawidłowo ?, bo na rysunku powyżej, dla trójkąta jest błąd. Jeśli Uf=230V, a tyle jest w sieci, to Up=Uf=230V, a nie 400.
Jaki byłby sens zmiany gw-tr, jeśli zawsze dostaje 400V. Dla mojego silnika wyszłoby 1,2 kW mocy.
Wg mnie, łącząc w gwiazdę, dostajemy 400V, ale 1,73A ( dla mojego silnika), co daje 690W x sprawność ok. 0,9 i mam 600W. na trójkącie dostaje 230V, ale 3A co też daje 690W x sprawność =600W i wtedy się zgadza.
W takim systemie jest sens przełącznia dla ochrony sieci - start-gwiazda-mały amperaż, po rozruchu-trójkąt-wyższy amperaż.
Normalnym trybem dla silnika jest trójkąt, gwiazda tylko rozruchowa, ale przy moim małym silniku sieć wytrzyma te 3A bez bólu, więc nie ma sensu go gwiazdować.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 33
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
tomcat65 pisze:Jaki byłby sens zmiany gw-tr, jeśli zawsze dostaje 400V
a nie zauważyłeś kolego że te 400V w połączeniu ∆ idzie przez jedno uzwojenie a w połączeniu Y idzie przez 2 uzwojenia, więc na pojedynczym jakie będzie (tak w sumie sprowadza się do Prawa Ohma)?
Zresztą sam sobie poniżej podpowiedziałeś. Po prostu przy dużych silnikach obciążenie rozruchowe sieci przy ∆ byłoby ogromne. Przy małych nie stosuje się przełączania.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 18
- Posty: 1031
- Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
- Lokalizacja: ~ Kraków
Może jeszcze zatem usystematyzujmy jeszcze oprócz żródla napięcia także silnikiAndrzej 40 pisze:Nie zawsze 3x400 i nie wszystko. Konstrukcja silnika przewiduje zasilanie 3x230V dla połączenia w trójkąt i 3x400V przy połączeniu w gwiazdę. Przyłączenie silnika połączonego w trójkąt do sieci 3x400V spowoduje jego spalenie!pabloid pisze:Może usystematyzujmy:
Silnik zasilany jest zawsze takim samym napięciem: 3x 400V, chyba, że masz jakąś specjalną inną siec trójfazową- prawdopodobieństwo bliskie zeru, lub falownik zasilany z jednej fazy wtedy rzeczywiście będzie twoje trójfazowe żródło zasilania miało 3x230V.
Natomiat przy zasilaniu z normalnej sieci napięcie na uzwojeniach silnika wynosi 400V -jak go połączysz w trójkąt i 230v- jak go połączysz w gwiazdę. Ot i wszystko.
Odpowiadając Czesiowi - przy zasilaniu z 3 faz nie podłączamy zera do uzwojeń. Występują napięcia międzyfazowe 230V lub 400V i dlatego przy 230V łączymy w trójkąt a przy 400V w gwiazdę.
Skąd je bierzemy o nie jest istotne, może to być np. transformator trójfazowy 400V/230V lub falownik zasilany 230V.
Każdy silnik na tabliczce ma stosowne oznaczenia w jakim połączeniu (gwiazda/ trójkat) może pracowac przy jakim napięciu:
symbol tójkąt 400V oznacza, że może pracowac na międzyfazowym 400V w każdym połączeniu, przy gwieżdzie oczywiście będzie mniejsza moc, z reguły dotyczy silników większej od 2,2 kW mocy i połączenie w gwiazdę jest wtedy do rozruchu jedynie używane.
symbol: gwiazda 400/ trójkat 230V oznacza, że na międzyfazowym 400v może pracować tylko przy połączeniu w gwiazdę. Z reguły małe silniki- do ok. 2.2 Kw są właśnie takiej konstrukcji. Taki silnik może być zasilany z falownika dającego na wyjsciu 3x 230V połączony w trójkąt, a z falownika dającego na wyjściu 3x 400V tylko połączony w gwiazdę.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 33
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
No, i to byłoby wyczerpujące ten temat podsumowanie kwestii silników. Może nawet dałoby się to podpiąć na stałe dla potrzebujących informacji kolegów. Nie ma bezpośredniego działu ale może w dziale "ELEMENTY MASZYN" - "Przeniesienie napędu", lub innym?pabloid pisze:Może jeszcze zatem usystematyzujmy jeszcze oprócz żródła napięcia także silniki
pozdrawiam,
Roman
Roman