olej wrzecionowy / maszynowy

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

kopciuch
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 74
Rejestracja: 06 cze 2007, 08:05
Lokalizacja: Radom

#11

Post napisał: kopciuch » 20 gru 2014, 02:43

golot pisze:
a ten co kupiłem to Olej wrzecionowy MOBIL Velocite 3 (VG 2).
Tego oleju u mnie w pracy używam do smarowania wrzecion na szlifierkach , tam obroty są około 2000 obr/min , ciśnienie oleju podawanego na panewki min 2 bary i przepływ 3 litry na minutę.



Tagi:

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

#12

Post napisał: warczp » 17 sty 2015, 21:22

golot pisze:
Areo84 pisze:Typowe oleje maszynowe LA-N są produkowane w ośmiu klasach lepkosci : 7, 10, 15, 22, 32, 46, 68, 100.
W serwisówce oznaczony jest on jako olej wrzecionowy W5 i norma PN-55/c96070
olej we wrzecienniku to olej maszynowy 6 i jego norma PN-55/c96071
Lepkości ISO VG 2, 3, 5, 7, 10, 15, 22, 32, 46, 68, (...) to znaczenia według aktualnej klasyfikacji i np. ISO VG 10 oznacza olej o lepkości 9.0 do 11.0 cSt (mm2/s) w temperaturze 40°C.
Przed tą klasyfikacją lepkość oleju odnosiło się do temperatur 20°C lub 50°C i podawało w cSt, a jeszcze dawniej w °E. Nie mam wprost tych podanych norm, ale norma PN-xx/C-96070 dotyczyła olejów maszynowych, a PN-xx/C-96071 maszynowych niskokrzepnących. W moim zestawieniu mam oleje maszynowe 4, 8, 10, 16, 26, 40 i 65 oraz maszynowe niskokrzepnące 4 Z, 10 Z, 16 Z, 26 Z i 40 Z. Nie mam tam olejów "5", ani "6". Jednak w obu tych grupach olej o lepkości "4" oznacza lepkość 4 do 5 cSt w temperaturze 50°C (czyli w przybliżeniu dzisiejszy ISO VG 7). Olej z pierwszej grupy "8" oznacza lepkość 8 do 10 cSt w temperaturze 50°C (czyli w przybliżeniu między dzisiejszymi ISO VG 10 i ISO VG 15). Olej z drugiej grupy "10" oznacza lepkość 10 do 14 cSt w temperaturze 50°C (czyli w przybliżeniu między dzisiejszymi ISO VG 15 i ISO VG 22).
Jeśli Twoje oznaczenia wpisują się w taki układ to zalecany miałbyś olej ISO VG 10.
Tak czy inaczej Velocite 3 ma zbyt małą lepkość (do domyślnej VG 10 brakuje mu 4 klas lepkości), a LAN 46 za dużą (cztery klasy w drugą stronę).


sawek.1990
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 9
Rejestracja: 02 maja 2013, 06:35
Lokalizacja: Dębica

#13

Post napisał: sawek.1990 » 10 kwie 2017, 18:51

Odkopuję.
Kupiłem tokarkę WFUM tr45 i pasowało by mi w niej wymienić olej. Olej ma normę taką jak podał kolega kilka postów wyżej, i jest problem bo w mojej okolicy w sklepie z olejami powiedzieli mi że tej klasy lepkości nie ma i tu moje pytanie który z tych co znalazłem będzie dobry do panewek i czy będzie się nadawał do smarowania trybów w przekładniach zębatych.
Normy, specyfikacje
PN-ISO 6743-1: 2009,
cz.1 Grupa A; (układy smarowania przelotowego) PN-ISO 6743-2: 2009,
cz.2 Grupa F; (wrzeciona, łożyska i sprzęgła współpracujące) PN-ISO 3448: 2009;
VG-6, (Jasovel 9),. WT/17//13/RWJ wyd.2
Normy, specyfikacje
PN-EN-ISO 6743-1, Rodzina L-AN
ISO 3448 VG: 10
DIN 51 501 L-AN
PN-89/C-96070
WT/16/13/RWJ wyd.1

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#14

Post napisał: warczp » 27 lut 2018, 15:04

Czy nie jest to czasem "VG 5"? Jeśli tak to byłby to prawdopodobnie olej wrzecionowy o lepkości VG 5 (ok. 5 cSt w 40°C) czyli np. Shell Morlina S2 BL 5.
"Olej maszynowy 6" t mógłby być (ale głowy nie dam - przyda mnie się jeszcze) olej o lepkości 6 cSt /40°C co byłoby bliskie "VG 5".
Jednak osobiście skłaniałbym się do wyższej lepkości gdyż dawniej lepkość podawana była w temperaturze 50°C, a tym samym owa "6" przekładałaby się bardziej na VG 10 (np. Morlina S2 BL 10) lub nawet wyżej. Tym bardziej, że obroty nie są wysokie, a lepkości oleju wrzecionowego VG 2 do VG 5 przeznaczone są odpowiednio do bardzo wysokich / wysokich prędkości obrotowych.
Niestety problemem (nawet w nowych DTR-kach) jest bezmyślne przepisywanie i podawanie zaleceń olejów niedostępnych już nawet od 40 lat (tak - nawet tyle).


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 570
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#15

Post napisał: Grzegorz53 » 27 lut 2018, 23:47

Dawno, dawno temu, był sobie olej wrzecionowy 5, 50 lat temu zastąpiono go olejem maszynowym 10, od 1985 r. jest to L-AN 22.
Podobnie z olejem maszynowym 6 . Od 1967 r. był to olej maszynowy 40, od 1985 r. jest L-AN 68.
Czekać tylko kiedy zmienią znowu normy i zamiast kupić 10 litrów będziesz kupował trzy razy 10 aż trafisz na właściwy.


Marles
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 24 maja 2017, 22:31
Lokalizacja: Polska

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#16

Post napisał: Marles » 03 mar 2018, 22:19

Witam poszukuję odpowiedniego oleju do przekładni mojej tokarki po remoncie zalałem ją zwykłym olejem 80w90 ale jest z nim taki problem że przy większych obrotach olej wylatuje ze sprzęgła płytkowego (zwykłe płytki stalowe).Szukałem w książce od tokarki i znalazłem tam takie oleje jak na zdjęciu w załączniku. Jedna z pozycji to vitrea 33 ale naw internecie taka informację Shell Morlina S1 B 100 (dawny Shell Vitrea). Czy taki olej był by dobry?
Obrazek


Marles
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 24 maja 2017, 22:31
Lokalizacja: Polska

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#17

Post napisał: Marles » 08 mar 2018, 20:08

Ktoś coś wie czym zalać? Próbowałem hydrauliczny HL 68 bez zmian.


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 570
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#18

Post napisał: Grzegorz53 » 08 mar 2018, 21:44

A jak było przed remontem ?
Oleje 80W90, Vitrea33 i HL68 mają zbliżoną lepkość, więc nie w oleju problem.
Czy poziom oleju jest właściwy ?


Marles
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 5
Posty: 44
Rejestracja: 24 maja 2017, 22:31
Lokalizacja: Polska

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#19

Post napisał: Marles » 08 mar 2018, 21:50

Przed remontem było super zero problemów. Tylko stary olej był gesty i lepki. Jeśli vitrea 33 to podobny do 80w90 to nie wiem już czym zalać


Heller
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 22 mar 2018, 12:34

Re: olej wrzecionowy / maszynowy

#20

Post napisał: Heller » 22 mar 2018, 12:54

Swego czasu miałem do czynienia z frezarką Heller MCH 250 i też pamiętam był problem z dobraniem oleju, po dłuższym rozglądaniu się, znaleźliśmy firmę https://organika.com.pl/produkty/chemia-przemyslowa/ w której jak się okazało, mieli olej spełniające wymogi.
Niestety problemem są nie które typy maszyn z uwagi na niedostępność chemii przemysłowej, trzeba zamawiać z daleka i płacić kolejne pieniądze za transport, no i oczywiście czekać zanim przyjedzie.
Pamiętam, że mieliśmy trudną sytuacje, zamówiliśmy płyn chłodniczy z drugiego końca Polski, przyjechał nie taki jaki powinien być. Maszyna stała kolejny tydzień.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”