Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 983
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#11

Post napisał: kolec7 » 16 paź 2020, 11:57

Coś tu kolego nie gra mocno.
Popatrz na współczesny suport (bo tak się nazywa oś pedałów), choćby taki mocno odciążony Octalink.
nie jest on wcale wałkiem, tylko rurką o średnicy około 24mm i grubości ścianki 3mm.
Do tego oprócz skręcania dochodzi do mocnego zginania, więc masz do rozważenia kwestie wytrzymałości złożonej (wytężenie).
A mimo wszystko oś suportu wytrzymuje bez problemu. A masa rowerzysty na poziomie 100kg, to wcale nie jest jakiś maks!


"W życiu piękne są tylko chwile...."


Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 523
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#12

Post napisał: Duszczyk_K » 16 paź 2020, 13:44

Zaraz zaraz, żeby były tam takie naprężenia to tylne koło musiało by być "zamurowane w betonie" tak by nie drgneło i dopiero wtedy - stojąc na pedale otrzymamy takie siły skręcające. Ktoś powie, że można ulgnąć w błocie - rzeczywiście, ale czy błoto będzie trzymało tak mocno koło by nie "zabuksowało" czyli nie wpadło w poślizg? Albo inna sytuacja gość jest na rowerze, a z przodu za kierownicę trzyma go osiłek który chce go zatrzymać, facet stając na pedale przeniesie część swojego ciężaru na koło przednie, koło tylne zostanie odciążone i straci przyczepność - skoro straci przyczepność to nie można przyjmować Ms takiego jaki obliczyłeś.


mareq_bb
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 246
Rejestracja: 26 wrz 2016, 14:10
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#13

Post napisał: mareq_bb » 16 paź 2020, 15:24

No to kolejny przykład obciążeń: stoisz w miejscu. Nogi na pedałach ustawionych poziomo i lekko podskakujesz i próbujesz utrzymać równowagę. Podobna sytuacja jes przy lądowaniu po skoku. Owszem częściowo amortyzujesz w kolanach siłę upadku ale nacisk na końcach korb będzie bardzo duży.
Mi się osobiście zdarzało, że wjeżdżając na wzniesienie rzędu 18-20% musiałem całym ciężarem stawać na jednym pedale. Mało tego dociągałem się rękami do kierownicy, żeby uzyskać większy nacisk. Tak jakbym się podciągał na drążku, tylko w dół.


Leopold
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 31
Rejestracja: 13 paź 2015, 17:41
Lokalizacja: Zamość

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#14

Post napisał: Leopold » 16 paź 2020, 18:50

Sharku111 coś ty tutaj dziwaczysz. Typowy wałek suportu ma średnicę 16 mm, "kwadrat" to stożek długości 17 mm od 12,5 do 13,5 mm oczywiście z otworem na gwint do mocowania korby. Oś - wałek suportu ma długość od około 110 do około 137 mm długości. Wałek ten podpierają łożyska o rozstawie zewnętrznym około 68 do 70 mm. Oczywiście jest on ulepszany cieplnie - hartowany powierzchniowo i kuty. Mówimy cały czas o masowym wałku suportu. W napędach typu midrive przy prawej korbie występuje wspomniany przez Ciebie wolnobieg pozwalający na to by silnik elektryczny nie ciągnął bez przerwy nogi. żeby zająć się obliczeniami obciążeń zapoznaj się najpierw z mechaniką rowerową a potem przystąp do budowania założeń teoretycznych i obliczeń. Ot co - bo inaczej to Ty nic nie zbudujesz.
Leopold


Autor tematu
sharku111
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 33
Rejestracja: 05 gru 2019, 14:47

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#15

Post napisał: sharku111 » 20 paź 2020, 09:43

zapoznaj się najpierw z mechaniką rowerową a potem przystąp do budowania założeń teoretycznych i obliczeń. Ot co - bo inaczej to Ty nic nie zbudujesz.
No przecież po to założyłem ten post, żeby się dowiedzieć o wymiary kwadratu. Z czym masz problem?

Awatar użytkownika

prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#16

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 08 sty 2021, 01:06

Nie moje zdjęcia ale pęka pęka.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


atlc
Posty w temacie: 3

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#17

Post napisał: atlc » 08 sty 2021, 01:46

sharku111 pisze:Pisałem z tym problemem na forum rowerowym i oni z kolei piszą, że wielowypustów się praktycznie nie stosuje,
FTW pisze:Przejrzyj to co jest faktycznie w sklepie, tak jak pisałem nie siedzę w temacie rowerów, ale wiem, że jest wybór jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne połączenia korba suport.

Wybór jest, ale ludziki z forum rowerowego mają rację - w ujęciu procentowym suport z osią na kwadrat to zdecydowana większość rowerów. Pamiętaj że większość sprzedawanych rowerów to dolna półka, ewentualnie średniaki.


sebasbox
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 225
Rejestracja: 16 mar 2019, 10:54

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#18

Post napisał: sebasbox » 08 sty 2021, 06:21

sharku111 pisze:
16 paź 2020, 10:18
Wracając jeszcze do tematu no to być może faktycznie w realnym użytkowaniu rozkłady tych sił są korzystniejsze. Jeśli ktoś jedzie rowerem nawet "pedałując na jednym pedale" to przecież znaczna część jego masy jest podparta na kierownicy - inaczej wywaliłby się z całym rowerem.
Znaczna część masy nie jest podparta na kierownicy, wlasnie chodzi o to by maksimum masy i siły mięśniowej przekazywać na padał.
Mam wrażenie że probujesz coś konstruować nie mając najmniejszego pojecia o tematyce.
Jezdziles w ogóle na rowerze?


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#19

Post napisał: Adi123 » 08 sty 2021, 07:46

sharku111 pisze:Maksymalne naprężenia skręcające tau_max=Ms/Ws = 166,77 / 965 * 1000[mm] = 172,8 MPa (= 99,1% tau_dop).

Dodam swoje 3 grosze.. realnie wyjdzie naprężeń skrecających mniej- korba dociśnięta jest jednak do czoła okrągłej części wałka, i część Ms przeniosą siły tarcia. Nie mniej i tak naprężenia tnące będą sporo większe niż te wyliczenia.

Czy jak wytrenowany kolarz jedzie w pochyłej sylwetce, to on się nie zapiera dodatkowo o kierownicę? Wydaje mi się, że wtedy może generować sporo większy nacisk na pedały, niż tylko swoją wagą, ale prawdę mówiąc to nie znam się tak na kolarstwie, by znać niuanse ich techniki jazdy..


atlc
Posty w temacie: 3

Re: Naprężenia skręcające przy korbie rowerowej

#20

Post napisał: atlc » 08 sty 2021, 09:08

Adi123 pisze:korba dociśnięta jest jednak do czoła okrągłej części wałka

Nie jest.
Korba ustala się na stożku, kąt 4 stopnie. Np. Wikipedia podaje 2 stopnie, ale to wartość nachylenia pojedynczej płaszczyzny do osi wałka suportu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”