skmskm pisze: ↑19 gru 2021, 13:27
A odczytałeś z falownika jaki prąd silnik pobiera(one mają wbudowany miernik)?
Dzięki za uwagę, gdy będę robił pomiar prądu pomiędzy falownikiem a wrzecionem, wezmę ten odczyt pod uwagę, choć falownik to chinczyk, nie wiem czy można ufać tym wartościom które podaje falownik.
skmskm pisze: ↑19 gru 2021, 13:27
Może masz zużyte łożyska i przy większej prędkości zabezpieczenie z przeciążenia wywala.
Hmm, luzów na wale nie zaobserwowałem, samo wrzeciono kręci się cicho. Pracowało sporadycznie hobbistycznie przy grawerowaniu w drewnie lub aluminium. Nie podejrzewam aby padły łożyska, ale mogę się mylić.
tuxcnc pisze: ↑19 gru 2021, 13:21
Po pierwsze, zmierz opór samych przewodów pomiarowych.
Chińskie potrafią mieć około 1 Ω i ta wartość dodaje się do wartości mierzonej, bo jest włączona szeregowo.
Wtedy byłoby 0,6, 0,7 i 1, co w przybliżeniu wskazywałoby na
przerwę a nie przebicie.
Otóż uzwojenia są wpięte w
trójkąt co znaczy że koniec jednego uzwojenia jest zwarty z początkiem następnego.
Tutaj masz trójkąt i trójkąt z przerwą:
Jak widać, jakbyś nie podłączył miernika, to i tak zmierzysz jakiś opór.
Podobnie jest z pomiarem prądu, gdzie się nie wepniesz, to jakiś prąd zmierzysz.
Witaj tuxcnc, dziękuję za wyjaśnienie.
Powtórzyłem pomiary dla wrzeciona 2 miernikami (mam taki stary którego zdjęcie zamieściłem wcześniej oraz nowszy)
Pomierzyłem opór samych przewodów pomiarowych starszego miernika, jeden ma 0.2 [Ohma] a drugi ma 0.3 [Ohma]
Niestety nie mogłem pomierzyć oporu przewodów z nowszego miernika, ponieważ są na stałe wbudowane.
Pomiar starym miernikiem pokazał wyniki:
styki 1-2, rezystancja 1.7-1.8 Ohma
styki 1-3, rezystancja 1.4-1.5 Ohma
styki 2-3, rezystancja 1.9-2 Ohma
Nowym miernikiem wygląda to tak:
styki 1-2, rezystancja 1.6-1.7 Ohma
styki 1-3, rezystancja 1.2-1.3 Ohma
styki 2-3, rezystancja 1.9-2 Ohma
Tendencja jest taka, że styki 2-3 mają dużą rezystancję niż styki 1-3. Czyli pewnie już kabelki we wrzecionie się "właśnie przepalają" lub już jest przerwa.
Wykonałem też szybkie sprawdzenie falownika wg poradnika z tej strony:
https://elserw.pl/szybkie-sprawdzenie-falownika/
Jako że mój falownik jest zasilany jednofazowo, blok zasilający ma tylko wyprowadzenie L i N + GND, natomiast blok kondensatorów ma wyprowadzenie tylko na P+
Wyniki pomiarów napięcia na bloku zasilającym są następujące:
Pomiędzy stykami L i N: brak przewodzenia (nieskończony opór) czyli prawidłowo
Pomiędzy stykami L(+) oraz P+(-) napięcie jest 0.497 V
Pomiędzy stykami N(+) oraz P+(-) napięcie jest 0.509 V
Pomiędzy L(-) oraz P+(+) nie ma przewodzenia (opór nieskończony) czyli prawidłowo
Pomiędzy N(-) oraz P+(+) nie ma przewodzenia (opór nieskończony) czyli prawidłowo
Poradnik wskazuje że napięcia powinny być takie same: I tu mam pytanie do specjalistów od falowników, czy równica 0.497 a 0.509 jest dopuszczalna czy należy uznać że falownik jest uszkodzony ?
Na bloku wyjściowym (UVW do napędu wrzeciona), pomiary są następujące:
U(+)V(-) nieskończoność, V(+)W(-) nieskończoność, U(+)W(-) nieskończoność > czyli prawidłowo
U(-)V(+) nieskończoność, V(-)W(+) nieskończoność, U(-)W(+) nieskończoność > czyli prawidłowo
P+(+)U(-): 0.398 V
P+(+)V(-): 0.396 V
P+(+)W(-): 0.396 V
P+(-)U(+): nieskończoność
P+(-)V(+): nieskończoność
P+(-)W(+): nieskończoność
Czyli prawidłowo na bloku wyjściowym, (zakładam że różnica napięcia 0.002 V jest dopuszczalna).