Montaż ABS i ASR do samochodu.

Do modelu który nigdy nie miał tych systemów

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 238
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#11

Post napisał: Wiktor57 » 18 wrz 2020, 07:33

Steryd pisze:Otóż nie tylko. Podczas normalnej jazdy każde koło obraca się z określoną prędkością, na zakrezakrętach każde z inna, ale jeśli różnice wychodzą poza określony margines to oznacza awarię i wyłącznie systemu sygnalizowane kontrolką.
Przeto pisze:A co ma prędkość obrotu koła do ABS'u który reaguje w momencie w którym koło przestaje się obracać?

A prawda jak zwykle leży po środku. ABS w najprostszej postaci działa głównie przez wykrywanie zatrzymania obrotów konkretnego koła, czyli jego poślizgu. Nie potrzebuje do tego czujników skrętu kierownicy, czujnika obrotu w osi pionowej itp. Natomiast do diagnostyki układu system cały czas zbiera dane o prędkości kół i je porównuje. Tu wszystko zależy od oprogramowania sterownika. Widziałem kiedyś taki przypadek, że mechanik przy wymianie przegubów w starej Vectrze założył różne zębniki. Pomimo, że system widział prędkość lewego koła dwa razy większą niż prawego, usterka ABS-u zapaliła się dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Oczywiście mówimy tu tylko o ABS. ESP to już znacznie bardziej złożony system. Istniało jeszcze kiedyś ASR (bez połączenia z ESP), czyli kontrola utraty przyczepności przy napędzaniu. Przydatność tego systemu jest moim zdaniem niewielka. Chyba częściej przeszkadza niż pomaga. Przy ruszaniu pod górę Fordem Mondeo, na mało przyczepnej nawierzchni, lepiej było go wyłączyć bo zaduszał silnik.




barex
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 33
Rejestracja: 14 lip 2014, 23:33
Lokalizacja: xxx

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#12

Post napisał: barex » 18 wrz 2020, 09:45

Upchnięcie ASR do poloneza jest nie realne ze względu na sterowanie silnikiem
ABS jest w zasięgu. Jeśli chodzi o ABS z A4B5 to jeśli to jest wersja przedliftowa bez CAN to z licznikiem połączenie ma tylko do kontrolki.
X1 jest to złącze diagnostyczne.
S13 to czujnik położenia pedału hamulca. On przekazuje tylko informacje o tym czy pedał jest wciśniety. Nie o jego dokładnej pozycji. Zwykły przełącznik NO.
Nie jestem pewien jak to jest w A4 ale połączenie ABS z ECU moze przekazywac informacje o prędkości samochodu pobraną z czujnika zamontowanego w skrzyni biegów.
Prościej będzie zamontować ABS np. z golfa 3 tam były silniki które nie miały elektronicznego sterowania i współgrało to z ABS. Więc łatwiej to bedzie pogodzić ze sobą.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#13

Post napisał: kubus838 » 18 wrz 2020, 11:23

Witam

Montaż abs w polonezie można jak najbardziej zrobić. Ale raczej bym użył systemy z włoskich aut niż z niemieckich. Tam jest system nie zależny - mówiąc prościej można go odłączyć i jeździć bez niego. Ale do poloneza musisz użyć systemy który działa na cztery koła a nie tego co działa po przez wał napędowy. Ale to już będzie ingerencja w układ hamulcowy tzn do każdego zacisku idzie osobna rurka od pompy abs. Z tego co pamiętam w polonezie był montowany abs w tej wersji z silnikiem 1,4 na wtrysku. Oczywiście polonez był homologowany dla systemy abs. I teraz nie wiem czy nie prościej będzie poszukać abs z takie właśnie poloneza niż kombinować składaka. Systemy abs z reguły były produkowane na pewno przez boscha i jeszcze inne firmy. Ale one są produkowane pod wagę która ma bardzo duży wpływ na ruszenie i zatrzymywanie auta

System kontroli trakcji taki jak asr czy esp możesz sobie odpuścić. Te systemy są produkowane specjalnie dla aut w których mają pracować w żaden sposób ich nie przerobisz tak aby założyć do innego auta. Sterowniki tych systemów muszą otrzymywać informacje: o prędkości pojazdu, kącie położenia kół przednich itd. Jeżeli system wyjmiesz z samochodu który waży 1,8 tony i założysz go do auta które waży 1,5 tony to możesz być pewny, że system będzie źle odczytywał dane z czujników w kołach sumując je z czujnikiem położenia poprzecznego. Co da jednocześnie efekt, że system nie będzie prawidłowo reagował na uślizgi podczas ruszania. Efekt końcowy: samochód jednym kołem napędowym stoi na plamie lodu i nie zjedzie z tej plamy bo oba koła będą wyhamowane.

Kiedyś mój kolega bawił się w założenie abs+esp do fiata 125p. Efekt był taki, że nie mógł ruszyć z miejsca. Ale kiedy wyłączył kontrole trakcji w sposób bardzo inwazyjny to nawet fiacik z abs bardzo ładnie hamował na śliskiej nawierzchni. Powiem więcej nawet bez problemowo przechodził przegląd techniczny.

robert


Autor tematu
Tales
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 70
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#14

Post napisał: Tales » 18 wrz 2020, 19:48

kubus838 pisze:
18 wrz 2020, 11:23
Witam

Montaż abs w polonezie można jak najbardziej zrobić. Ale raczej bym użył systemy z włoskich aut niż z niemieckich. Tam jest system nie zależny - mówiąc prościej można go odłączyć i jeździć bez niego. Ale do poloneza musisz użyć systemy który działa na cztery koła a nie tego co działa po przez wał napędowy. Ale to już będzie ingerencja w układ hamulcowy tzn do każdego zacisku idzie osobna rurka od pompy abs. Z tego co pamiętam w polonezie był montowany abs w tej wersji z silnikiem 1,4 na wtrysku. Oczywiście polonez był homologowany dla systemy abs. I teraz nie wiem czy nie prościej będzie poszukać abs z takie właśnie poloneza niż kombinować składaka. Systemy abs z reguły były produkowane na pewno przez boscha i jeszcze inne firmy. Ale one są produkowane pod wagę która ma bardzo duży wpływ na ruszenie i zatrzymywanie auta

System kontroli trakcji taki jak asr czy esp możesz sobie odpuścić. Te systemy są produkowane specjalnie dla aut w których mają pracować w żaden sposób ich nie przerobisz tak aby założyć do innego auta. Sterowniki tych systemów muszą otrzymywać informacje: o prędkości pojazdu, kącie położenia kół przednich itd. Jeżeli system wyjmiesz z samochodu który waży 1,8 tony i założysz go do auta które waży 1,5 tony to możesz być pewny, że system będzie źle odczytywał dane z czujników w kołach sumując je z czujnikiem położenia poprzecznego. Co da jednocześnie efekt, że system nie będzie prawidłowo reagował na uślizgi podczas ruszania. Efekt końcowy: samochód jednym kołem napędowym stoi na plamie lodu i nie zjedzie z tej plamy bo oba koła będą wyhamowane.

Kiedyś mój kolega bawił się w założenie abs+esp do fiata 125p. Efekt był taki, że nie mógł ruszyć z miejsca. Ale kiedy wyłączył kontrole trakcji w sposób bardzo inwazyjny to nawet fiacik z abs bardzo ładnie hamował na śliskiej nawierzchni. Powiem więcej nawet bez problemowo przechodził przegląd techniczny.

robert
W polonezie nigdy nie było ABS. Nawet fabryka nie zrobiła takiego prototypu. Jestem pewny w 100%.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#15

Post napisał: kubus838 » 18 wrz 2020, 21:07

Tales pisze:
18 wrz 2020, 19:48

W polonezie nigdy nie było ABS. Nawet fabryka nie zrobiła takiego prototypu. Jestem pewny w 100%.
Nie jest to temat do sporu ale moim zdaniem się mylisz. Sam osobiście odbierałem takiego z Jagielońskiej. Samochód był z silnikiem jak pamiętam 1.4 i w złotym kolorze. Auto oczywiście z dołożonymi spojlerami na przednim i tylnym zderzaku, progach i klapie tylnej, fotele też już było inne, miał oczywiście elektryczne szyby. A co ciekawe miał zamontowaną przednią szybę atermiczną. I na pewno miał abs bo widziałem specyfikacje faktury i sam nim jeździłem. Samochód był przeznaczony na nagrodę którą wręczała "Fundacja Teraz Polska" podczas promocji polskich firm.

Jesteś pewien na 100% tak. To poszukaj opisu samochodu którym jeździł niejaki Waldemar Pawlak kiedy został premierem. On i jego obstawa jeździli polonezami - Pawlak miał taki kaprys i wymienił ówczesne będące w użytku samochodu (wtedy to chyba były lancie) właśnie na polonezy. Z tym, że te Pawlakowe oprócz abs miały jeszcze klimatyzacje i przyciemniane wszystkie szyby.

Ale fakt nigdy później z takimi polonezami się nie spotkałem w rękach prywatnych. Te które jeździły jako rządowe zostały przekazane dla jakiejś firmy z ulicy Al. Róż w Warszawie. A jeszcze później do takiego tworu jak Busisnes Center Club i na koniec złomowane. A ten co ja go obierałem jeździł w Katowicach do roku 2002 - dalej to już nie wiem. Z tego co rozmawiałem z ludźmi z fso to takie polonezy były już przygotowane do sprzedaży osobom prywatnym - a dokładnie stały już na parkingu gotowe do wywozu do salonów. A czy rzeczywiście trafiły do sprzedaży to już nie pamiętam. Zresztą za jakiś czas na teren fso weszło daewoo.

robert


Autor tematu
Tales
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 70
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#16

Post napisał: Tales » 18 wrz 2020, 21:25

Mozesz mieć rację. Ja nigdy o polonezach z abs nie słyszałem.
Co nie nie zmienia faktu że znalezienie teraz takiego poloneza graniczy z cudem.
Dlatego chcąc zamontować ABS trzeba zabazowac na kompontach z innego (najlepiej) popularnego auta.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#17

Post napisał: kubus838 » 18 wrz 2020, 21:55

Tales pisze:
18 wrz 2020, 21:25
Mozesz mieć rację. Ja nigdy o polonezach z abs nie słyszałem.
Mogło być też tak, że ten który ja obierałem na początku miał być sprzedawany jako pojazd "ekskluzywny" a dopiero później miał być sprzedawany jako pojazd ogólnie dostępny. A jak było naprawdę tego już się nie dowiemy.
Tales pisze:
18 wrz 2020, 21:25
Co nie nie zmienia faktu że znalezienie teraz takiego poloneza graniczy z cudem.
Oj masz stu procentową racje.
Tales pisze:
18 wrz 2020, 21:25
Dlatego chcąc zamontować ABS trzeba zabazowac na kompontach z innego (najlepiej) popularnego auta.
A na Twoim miejscy to bym się zgłosił do Muzeum Techniki w Warszawie lub Muzeum Motoryzacji też w Warszawie. Oni mają po jednym takim polonezie i to na chodzie. A jak mają takie egzemplarze to mają i dokumentacje lub powiedzą skąd ją można ściągnąć w postaci plików pdf. A kolejnym źródłem informacji jest firma zajmująca się odnowieniem starych samochodów z siedzibą w Otrębusach nie daleko Warszawy. Bo właśnie syn właściciela Patryk Mikiciuk prowadzi lub prowadził program w TVN na temat remontów oldcarów. A wiem, że w tvn pokazywał takiego dlatego myślę, że bez żadnego problemu udostępni Ci potrzebne informacje w postaci plików pdf.

robert


nanab
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 330
Rejestracja: 01 paź 2018, 22:34

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#18

Post napisał: nanab » 19 wrz 2020, 02:24

Tales pisze: Co ma rostaw osi do działania abs? Czujniki wykrywają tylko gdy koło się przestanie obracać.

Skąd taki pomysł?
Normalny abs mierzy prędkości kół, jakby wykrywał dopiero zatrzymanie to nie miałby żadnego sensu.
kubus838 pisze:Powiem więcej nawet bez problemowo przechodził przegląd techniczny.

W polsce każdy samochód przechodzi przegląd, czasami nawet samochodu nie trzeba brać, sam dowód wystarczy.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#19

Post napisał: kubus838 » 19 wrz 2020, 03:09

nanab pisze:
19 wrz 2020, 02:24
kubus838 pisze:Powiem więcej nawet bez problemowo przechodził przegląd techniczny.

W polsce każdy samochód przechodzi przegląd, czasami nawet samochodu nie trzeba brać, sam dowód wystarczy.
Ale to był jeszcze Fiat 125p a nie FSO 1500.

robert


Autor tematu
Tales
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 7
Posty: 70
Rejestracja: 26 maja 2013, 16:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Montaż ABS i ASR do samochodu.

#20

Post napisał: Tales » 19 wrz 2020, 13:49

Zrobiłem rozeznanie w które auto mogłoby być lepszym dawcą części niż Audi. Szukałem auta w którym abs nie komunikuje się ze sterownikiem silnika i wybór padł na golfa 3. Tyle że w golfie koronki są tego typu:
1.png
1.png (120.78 KiB) Przejrzano 765 razy
2.png
Natomiast mi lepiej by podpasywałby takie koronki:
3.png
3.png (53.26 KiB) Przejrzano 765 razy
4.png
Pytanie czy mogę zmienić koronki a reszta układu abs byłby z golfa 3?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”