moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

StudentIB
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 501
Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
Lokalizacja: Poznań

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#11

Post napisał: StudentIB » 22 lis 2020, 18:06

Wojciechb pisze:
22 lis 2020, 17:28
zwyczajny, Student IB,
Właśnie w tym cały sęk - ja znam wzor, wiem jak powinny pracować części maszyn - ogólnie rzecz biorąc znam teorię. Chodzi mi jedynie o to aby ktoś rzucił okiem na cyferki z moich wyliczeń czy prawidłowo to liczę gdyż wartość momentu, która mi wyszła wychodzi mi bardzo mała stąd moje wątpliwości - zależy mi jedynie na sprawdzeniu przez inne mądre głowy :) A z tym moim stwierdzeniem 'z pewnością' to było tak rzucone "na oko" - rozsądek podpowiada mi, że tak jest aczkolwiek chciałbym mieć jakieś poparcie w teorii.

Dziękuję jeszcze raz za zainteresowanie i prosiłbym aby ktoś rzucił okiem na te obliczenia :) podkreślam - nie uwzględniając tarcia, sprawności itd.
Sprawdziłem te obliczenia w takim programie SMath Studio (darmowy odpowiednik MathCAD'a) i wszystko się zgadza:
łańcuchowa.JPG




Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#12

Post napisał: Adi123 » 22 lis 2020, 19:00

Prawdę mówiąc jak czytałem Twoje posty to umknęła mi część tego postu ze szkicami :/

Sama idea obliczeń, zakładając brak wszelkich oporów tarcia) jest OK,

Jak byś chciał się pobawić by mieć jeszcze trochę dokładniejsze wyniki to musiał byś podzielić łańcuch na 2 proste odcinki (o długości rozstawu osi każdy)- i je policzył jako punkt materialny, i 2 kolejne odcinki, odwzorowujące kształt łańcucha na kołach zębatych- a te liczone już z bezwładności i ruchu po okręgu.

Tylko to już byłby przerost formy nad treścią moim zdaniem :D

Masz bardzo małe prędkości i przyśpieszenie. Przy dojść zwartym układzie, jaki masz (fi 313 nie jest ogromną wartością też), to wiele nie potrzeba, by pokonać bezwładność tego układu, w warunkach bez tarcia.


Autor tematu
Wojciechb
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:50

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#13

Post napisał: Wojciechb » 22 lis 2020, 19:34

Panowie jeszcze jedna rzecz mi sie nasunęła, nie wiem czy nie popełniłem jakiegoś faux pas:

do obliczeń wziąłem prędkość PO zredukowaniu obrotów silnika przez reduktor. Czy nie powinienem wziąć prędkości PRZED zredukowaniem przez reduktor? Wówczas wynik wychodzi 200x większy (silnik 1400rpm, ja mam na wyjściu 7rpm) więc we wzorach podstawiając za omegę wartość 1400 wychodzi ok. 80Nm. Którą wartość więc powinienem wziąć?

Dziękuję bardzo za szczegółowe sprawdzenie, naprawdę doceniam pomoc i zaangażowanie!


drzasiek90
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1765
Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
Lokalizacja: Jodlowa
Kontakt:

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#14

Post napisał: drzasiek90 » 22 lis 2020, 19:37

A moment obrotowy napędu masz podany przed reduktorem czy na wyjściu?


zwyczajny
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 220
Rejestracja: 25 gru 2017, 16:26

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#15

Post napisał: zwyczajny » 22 lis 2020, 19:44

Bez sensu.
Policzyłeś moment zawieszonych w próżni elementów napędzanych z reduktora. Teraz bierz sprawności, tarcie itp. i wyjdzie ci parę procent z silnika jaki dobrałeś.


Autor tematu
Wojciechb
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:50

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#16

Post napisał: Wojciechb » 22 lis 2020, 19:55

drzasiek90 pisze:
22 lis 2020, 19:37
A moment obrotowy napędu masz podany przed reduktorem czy na wyjściu?
w katalogu na wyjściu.

Ok, teraz sprawność silnika IE1 - 70%, sprawność przekładni - 50%, tarcie prowadnica-lancuch 0,2 (w praktyce nawet mniej bo nie będzie super mocno napięte). Tarcie prowadnicy pominę bo i tak na koncu dam sobie wspolczynnik bezpieczenstwa jakis, ale sprawność całego układu = 0,35%. To i tak niewiele mi daje bo nie wiem, którą prędkość powinienem uwzględnić w obliczeniach a więc i od którego momentu odbierać. Więc nadal zostaję z problemem :/


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#17

Post napisał: Adi123 » 22 lis 2020, 21:15

Wojciechb pisze:
22 lis 2020, 19:34
Panowie jeszcze jedna rzecz mi sie nasunęła, nie wiem czy nie popełniłem jakiegoś faux pas:

do obliczeń wziąłem prędkość PO zredukowaniu obrotów silnika przez reduktor. Czy nie powinienem wziąć prędkości PRZED zredukowaniem przez reduktor? Wówczas wynik wychodzi 200x większy (silnik 1400rpm, ja mam na wyjściu 7rpm) więc we wzorach podstawiając za omegę wartość 1400 wychodzi ok. 80Nm. Którą wartość więc powinienem wziąć?

Dziękuję bardzo za szczegółowe sprawdzenie, naprawdę doceniam pomoc i zaangażowanie!
W zasadzie to na wyjściu reduktora masz 7 obrotów na minutę, i jakiś tam określony przez producenta moment obrotowy. Licząc tak jak liczyłeś powinieneś odnieść się do wyjścia tego (moto?)reduktora, przy założeniu że silnikma takie parametry jakie przewidział producent.

Jest jeszcze możliwość policzenia wszystkiego, w odniesieniu nawet do samego silnika, który jest za przekładniami nawet. W dużym skrócie odnosi się to do wyznaczenia jakby zastępczego modułu bezwładności całego układu.
Niestety, nie mam obecnie pod ręką swoich starych notatek ze studiów, ale tak na szybko to masz tu przedstawioną ideę tego

www.jakubmozaryn.esy.es/wp-content/uplo ... d-2_JM.pdf

Jest to znaleziony PDF z Politechniki Warszawskiej


Autor tematu
Wojciechb
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:50

Re: moment potrzebny do napędzenia przekładni łańcuchowej

#18

Post napisał: Wojciechb » 23 lis 2020, 08:26

Panowie,
już wszystko jasne. Zostawiam obrazek dla potomnych. Dziękuję wszystkim za pomoc i zaangażowanie. Obrazek

Wniosek taki, że i tak zostaje silnik 250W :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”