moduł, średnica podziałowa, zazębianie

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
Kedar-88
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 125
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:44
Lokalizacja: katowice

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#21

Post napisał: Kedar-88 » 08 mar 2024, 16:42

Panowie nie jest tak, że ja tego nie podglądałem jak to jest zrobione. I wiem że robione są przeważnie na panewkach... Ale po prostu mierzyłem to tak żebym ja to mógł zrobić bezproblemowo, a koncepcja zrodziła mi się na łożyska szerokości 13mm to ja mogłem to na tokarce poroztaczać te otwory w bokach bez wytaczadła - a tak znowu kombinacją jak to zrobić, bo muszę wykonać otwór przez cała grubość detalu i nie zapnę tego w maszynę.

Tutaj są takie tulejki ślizgowe teflon z brązem spiekanym. Może to by się sprawdziło? Z tego co liczę to 140 N/mm2 dla średnicy 50mm i 20 mm długości daje nacisk 140kN więc ok 14 ton. Plus jest taki że tanie jak barszcz. brązu powinno być według deklaracji 0,2-0,3mm co chyba jest wystarczająco do tego ze jak się tyle wytrze to i tak panewka do wymiany niezależnie czy całą z brązu czy nie. A obecnie z tego co widzę to ceny brązu są jakieś kosmiczne. Chyba ze te tulejki w momencie się wycierają. Ma ktoś z tym jakieś doświadczenie?

Rozmawiałem z osobą która produkuje takie walce, to powiedział mi ze panewki są o tyle lepsze że nie rdzewieją tak po rozdzielaczu jakim jest woda z mydłem. Może ma racje?
allegro -> (linku nie mogę bezpośrednio) tup1 50x20 tuleja slizgowa 50x55x20mm ptfe

A liczyć tego nie liczyłem bo nie wiem jaka jest siła potrzeba bo zmiażdżenia wstęgi powiedzmy 5 mm na 1,5 mm, trzeba by było jakąś próbę przeprowadzić może - nawet wcześniej mi to jakoś do głowy nie przyszło




pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7601
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#22

Post napisał: pukury » 08 mar 2024, 16:59

Hej.
Przy łożyskach problem polega na tym - muszą być dokładnie w osiach - co nie jest takie oczywiste.
Więc powinny być wahliwe.
Poza tym - tulejki lepiej znoszą duża naciski.
W takim łożysku obciążenie idzie ( powiedzmy) na dwie kulki.
Jak już to już łożyska - np. - takie jak w kołach do osobówek.
One są dwurzędowe i wytrzymują spore siły.
Myślę że nie bez powodu ci którzy robią takie maszyny preferują tuleje.
Dawno temu zrobiłem kilka walcarek dla jubilerów - łożyska się kiepsko sprawdziły.
A że brąz drogi ? - to może żeliwo .
Zresztą cena walców i tak będzie boleć - zapewne.
pzd.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Kedar-88
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 125
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:44
Lokalizacja: katowice

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#23

Post napisał: Kedar-88 » 08 mar 2024, 17:04

A miałeś doświadczenie z tymi tulejkami o których wspominałem?


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7601
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#24

Post napisał: pukury » 08 mar 2024, 17:15

Hej.
Niestety nie miałem.
To będzie też problem - taka tulejka przyjmie - że tak powiem - to co w obudowie.
Jak będzie niedokładna obudowa to i tulejka też.
Są na allegro oprawy naciągowe - co by to nie oznaczało - wahliwe w obudowie.
Sprawdź co i jak.
pzd.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Kedar-88
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 125
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:44
Lokalizacja: katowice

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#25

Post napisał: Kedar-88 » 10 mar 2024, 19:50

Dzisiaj jako że lubię pochodzić po giełdach, trafiłem nowe panewki z brązu (pewnie jeszcze made in prl) jak na zawołanie 35x40x40 (rozetnę na połowę żeby było po 20 mm) i chyba się na nich skończy :) Myślę że oś 35 mm będzie aż i tak nadto.
W środku wału zrobię kanał do smarowania, smarownica i heja, jak za starych dobrych czasów :) A jakby się nie sprawdziło to można przerobić na wałeczkowe, chociaż pewnie mnie przeżyje.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7601
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#26

Post napisał: pukury » 11 mar 2024, 10:23

Hej.
Szkoda że nie masz 4 szt.
Nawiasem pisząc - jak rozetniesz na połowę to szerokość będzie 20mm - minus połowa szerokości noża :mrgreen:
Tak czy siak - do dzieła.
A jak skończysz to napisz na forum - komuś się może przydać informacja.
pzd.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Kedar-88
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 125
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:44
Lokalizacja: katowice

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#27

Post napisał: Kedar-88 » 11 mar 2024, 10:34

panewka ma dokładnie 41 mm, rozetnę je na pile taśmowej, więc odejdzie 1mm i to dopiero wyrównam nożem więc będzie ok 19,5 mm - chyba styknie.
Panewek mam więcej, ale boki będą miały 20 mm szerokości. Wiadomo że chciałoby się przesadzić, ale to tylko wosk. Nie powinno tam być nie wiadomo jakich nacisków.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7601
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#28

Post napisał: pukury » 11 mar 2024, 11:01

Hej.
No to spoko :mrgreen:
A czy naciski są duże to się okaże.
Masz przecież jakieś doświadczenie w tym temacie - więc wiesz lepiej.
pzd.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
Kedar-88
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 125
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:44
Lokalizacja: katowice

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#29

Post napisał: Kedar-88 » 12 mar 2024, 13:31

Gdybym miał doświadczenie to nie pytałbym :D Błądzę po omacku i pytam bardziej doświadczonych specjalistów. Ciągle po głowie chodzi mi że ta panewka 35x20 może być trochę za mała. Z takich ustaleń i prostych przeliczeń wyszło mi że nacisk nie powinien przekroczyć (w najgorszym scenariuszu) 3000 kg, czyli 1,5 tony na panewkę. Jak myślicie da to radę czy iść może bardziej w stronę 45x20 ? (tylko tu znowu trzeba kupić i kombinować tamte są na miejscu -ale z tyłu głowy ciągle jest bardziej bolsze :)


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7601
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: moduł, średnica podziałowa, zazębianie

#30

Post napisał: pukury » 12 mar 2024, 14:47

Hej.
Jak to mówią - zanim gruby zgłodnieje to chudy zdechnie :mrgreen:
Skoro masz już szersze panewki to zastosuj je.
Robisz coś - prawdopodobne - na lata .
Obcieranie d...y szkłem jest bolesne i " przeciw skuteczne "
Pooglądaj filmiki - zwróć uwagę na panewki - szerokość / średnica.
Swoją drogą - obawiam się że na forum mało jest Kol. mający doświadczenie w walcowaniu wosku :mrgreen:
pzd.
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”