Materiał na tłok silnika parowego

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1437
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#71

Post napisał: lepi » 13 lut 2019, 13:55

A może to jest panel do produkcji energii do zasilania solar trackera :) Nie wiem, bo nie oglądałem :D




Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#72

Post napisał: strikexp » 15 lut 2019, 18:55

Wracając do tematu, znalazłem taki kalkulator do siłowników:
https://www.sensorsone.com/piston-cylin ... alculator/
Niby całkiem spore wartości wychodzą przy tłoku ⌀ 50 i ciśnieniu 2 barów (w szybkowarze jest 2 bary) wychodzi 390N a w silniku 1kW przy 200obr/min jest około 60Nm. Albo źle myślę, albo to wygląda naprawdę obiecująco.

Z ciekawostek wystrugany na tokarce siłownik ⌀ 50 ma po podłączeniu sprężarki 8bar ma nawet 1400kg nacisku (nacisk 7bar) :mrgreen:
Zaczynam rozumieć że gość zabijający ludzi butlą z gazem z filmu "To nie jest kraj dla starych ludzi" nie był fantazją.


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#73

Post napisał: strikexp » 16 lut 2019, 12:52

Po przemyśleniach jednak ta siłą będzie znacznie mniejsza. Obliczenia zakładają stałe ciśnienie a w silniku jest rozprężanie. No ale można dać inne ciśnienie i długość tłoka.

Z takich ciekawostek, wpadłem na pomysł żeby zamiast pierścieni miedzianych/brązowych/mosiężnych które będą korodować. Zastosować pierścienie z tworzywa sztucznego. Co prawda jest problem z temperaturą pracy ale na granicy wytrzymałości da się znaleźć zwykłe materiały. A są też jakieś egzotyki o sensownych parametrach ale gdzie to kupić jak mi potrzebne 5cm wałka/tulei :mrgreen:
Z tego co znalazłem:
PP - do 120 stopni więc słabo
PC - do 120-135 stopni, już lepiej i robi się z tego płyty CD

Nie wiem co prawda jak się będą ślizgać takie tuleje. Ale plastik raczej jest śliski.


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#74

Post napisał: strikexp » 16 lut 2019, 16:46

No i jeszcze zapomniałem, przeciez jest teflon. Nie tani ale pracuje spokojnie do 200 stopni a nawet 260.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 8457
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#75

Post napisał: bartuss1 » 16 kwie 2022, 20:02

Odgrzewam kotleta.
I jak tam z tą oną parówą?
Pytam, bo się przymierzam od jakiegoś czasu i kombinuję nad materialami, najlepiej wstępnie przygotowanymi fabrycznie,np tuleja z tlokiem od jelcza itp. Koło zamachowe mam ułozyskowane o masie pol tony i srednicy 1,5m :D. reszta tam szczegóły ze stawidlem i korbowodami. przygotowanie"głowicy" to tam obróbka itd, Zastanawia mnie jeszcze sposób smarowania tłoka, może jakis otwór gwintowany w tulei i samrowniczka olejowa, wszak tłok zawsze zakrywa jakąś przestrzen cylindra.
Odnośnie kotła - coś jak w lokomotywie plomienicowy, opalany drewnem. rury plomienic kotlowe, czola z 12ki, plaszcz z 8ki itd itp. cisnienie użyteczne pary jakoś 6 bar.
No ale może ktoś wie coś, czego nie wiem. Pomijając już tę oną maszynkę, to również gdzies mam plany takiej łodkowej, stąd te zachwyty nad silnikami parowymi i kotlami, ktore to da sie wykonać, ale trzeba do tematu podejsc z głową, bez "kutego" żeliwa.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#76

Post napisał: strikexp » 18 kwie 2022, 19:12

Nie miałem czasu niestety pociągnąć tematu, covid odciął mnie od warsztatu. Mógłbym jedynie wydrukować na drukarce 3D. Ale z plastiku to wiadomo że tylko zabawka będzie.

Ja z tego co pamiętam to planowałem po prostu kawałek tulei aluminiowej (tańsze i łatwiej dostępne iż nierdzewka) przetoczyć od wewnątrz, do wewnątrz tłok z wałka aluminiowego (aby zmniejszyć bezwładność). A na tłoku zastosować tuleję z teflonu, tak żeby ten silnik był godny XXI wieku. Bo moje rozkminy opierały się właśnie o uzyskanie małego tarcia pomiędzy materiałami tłoka i korpusu.
A samą konstrukcję w dojrzałej formie znalazłem na jakimś włoskim filmie na youtube.

Generalnie jeśli myśli się o dużym silniku to przede wszystkim zawory bezpieczeństwa. Jak było chyba wcześniej wspomniane to jest energia i tysiące kotłów już rozerwało. Więc przydałoby się też awaryjne odcinanie powietrza w razie czego. Zrobiłbym też taki element który rozerwie do góry zanim cały kocioł pęknie.


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#77

Post napisał: strikexp » 19 kwie 2022, 20:28

@bartuss1
O tym filmie mówiłem, wkleiłem link w innym wątku. Wygląda na najbardziej przemyślaną konstrukcję:

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 8457
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#78

Post napisał: bartuss1 » 20 kwie 2022, 08:38

Kotły rozrywało z powodu zbyt malej ilosci wody i nadmiaru pary i cisnienia. Dzisiaj są sterowniki ktore utrzymują i poziom wody i temp pieca i cisnienie pary plus zawory bezp ma sie rozumieć. Mi tam zabawka do niczego nie potrzebna, bo zasada działania dwustronnego podawania czynnika nie jest żadną tajemnicą. Jedynie co, to trzeba sam silnik mechanicznie poskladać do kupy, a kocioł jak nie kupić, to zrobić.
Jeśli masz duzo odpadów drzewnych, to można wyprodukowac sobie energię pół darmo - w stosunku do cen energii dostepnych na rynku, mimo niskiej sprawności ukladu, to te 40 kW i 400v jest w zasiegu. A zużytą parę można w kaloryfery puscic i na koncu skraplacz, no ale to tam już bardziej fantasmagorie hehe.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2819
Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
Lokalizacja: Małopolska

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#79

Post napisał: koala.g » 20 kwie 2022, 10:59

Tłok i pręt łączący komorę zaworową z kołem zamachowym.
Uszczelnia się pakułami do silników parowych.


Obrazek

Druga sprawa silnik powinien być zasilany olejem do silników parowych. Nie może pracować na suchej parze.
Od tego jest mechanizm oleujacy w linii pary.
Obrazek

A jak mówimy o suchej parze to silnik powinien mieć też zawór do zlewania kondensatu mokrej pary po rozruchu. Zanim sie cylinder rozgrzeje do temperatury pracy para będzie się skraplać.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7590
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#80

Post napisał: pukury » 20 kwie 2022, 12:34

Hej.
No i Historia zatoczyła koło :mrgreen:
Znowu nastanie - wiek pary i elektryczności :shock:
Obrazek
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”