Maksymalne podkręcenie silnika

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
r955
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 186
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:59
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#11

Post napisał: r955 » 17 lut 2019, 22:18

Dzieki wszystkim za odpowiedzi.
Ale oni testowali aż do rozerwania silnika. A tu pewnie chodzi o pracę ciągłą?
W zasadzie docelowo myślałem o wykorzystaniu falownika do wiertarki stołowej 550W, bo te przekładanie pasków jest uciążliwe.
Musiałbym tylko silnik podmienic bo tamten jest chyba jeszcze z lat sześćdziesiątych :)
Pytałem o wysokie Hz bo na dużych wiertłach przy 20Hz można silnik przegrzać, a jak się ustawi np pod wierło 12 40Hz i w górę to powinno byc ok :)
Pozdrwaiam




drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#12

Post napisał: drhambone » 18 lut 2019, 18:06

r955 pisze:Musiałbym tylko silnik podmienic bo tamten jest chyba jeszcze z lat sześćdziesiątych

Jak nie masz przebić na uzwojeniach to wymień łożyska, tylko nie na chińczyki, i śmigaj. Tak jak pisałem u mnie lata silnik AEG z 59r. :)
KEEP CALM AND AUTOMATE


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#13

Post napisał: strikexp » 18 lut 2019, 18:23

Silnik się przegrzewa ponieważ wentylator nie pracuje a tzw straty cieplne są takie same. Standardowo omija się ten problem montując dodatkowy wentylator. na silniku. Możesz go nawet włączać stycznikiem gdy silnik główny rusza.

Moim zdaniem lepiej kupić tańszy silnik (małe mocy kosztują sporo jeśli mają mniejszą prędkość) ale za to większej mocy na 1500obr/min.
W ten sposób będziesz miał zapas mocy bo 0,55kW to jest mało dla wiertarki pomimo że na swojej wiertłem 20mm wiercę ale na podwójnej przekładni (ZX7016).
Z tym silnikiem wszystko zależy jakie masz właśnie przekładnie w wiertarce. Najlepiej mieć dość małą przy falowniku i duży silnik, wtedy będziesz miał obroty na małe wiertła, ale też moment dla dużych wierteł.
W niektórych falownikach masz programy na przyciskach. Możesz ustawić falownik np na moc 0,37kW-0,55kW do nawiercania/wiercenia małymi średnicami, ale jednym przyciskiem podbijasz w tryb turbo do 0,75-1kW i już masz moc do wierteł 12mm czy nawet więcej.

Dodane 2 minuty 12 sekundy:
drhambone pisze:
18 lut 2019, 18:06
Jak nie masz przebić na uzwojeniach to wymień łożyska, tylko nie na chińczyki, i śmigaj. Tak jak pisałem u mnie lata silnik AEG z 59r. :)
Kolega dobrze gada. Dobry markowy silnik asynchroniczny będzie pracował tak długo dopóki jego uzwojenie nie zostanie spalone lub uszkodzone starzeniem. Warunkiem jest jedynie wymiana łożysk.
Rocznika '59 Made in Poland to bym się obawiał. Jednak te robione w latach 80/90 gdy już zbadano starzenie lakierów to popracują i do 2180 jak nie dłużej.


Autor tematu
r955
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 186
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:59
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#14

Post napisał: r955 » 19 lut 2019, 22:54

Ciekawe co piszesz z tymi mocami, czeka mnie dokładna lektura instrukcji falownika :)


drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#15

Post napisał: drhambone » 19 lut 2019, 23:25

Kolego ważna jest moc silnika nie falownika. Jak masz silnik 1kW to nawet jak go podłączysz do falownika 15kW to więcej niż 1kW z tego silnika nie wyciągniesz.
Pewnie, możesz podbijać napięcie i wg uproszczonego wzoru P=U*I będzie większa moc, ale ta moc to będą straty cieplne, zobacz co wtedy stanie się z momentem falownika, jak zwiększysz napięcie nie zwiększając częstotliwości. Prąd wzrośnie, a impedancja uzwojeń nie, bo przecież jest zależna od częstotliwości a tej nie zmieniasz.
Jak to mówią, na krzywe drzewo to i Salomon nie naleje ;)

Co innego podbicie momentu przy niskich prędkościach, falowniki oferują takie funkcjie i pewnie o to chodziło koledze strikexp.

Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
r955
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 186
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:59
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Maksymalne podkręcenie silnika

#16

Post napisał: r955 » 20 lut 2019, 20:48

Tak też to zrozumiałem.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”