Łożysko z tuleją wciąganą.

Sposób montażu

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 240
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#11

Post napisał: Wiktor57 » 03 cze 2021, 10:06

sebik1976 pisze:że jest to maszyna ze sporym wałem do rozdrabniania i na obu końcach są takie łożyska.
Czy spory znaczy długi? Jaka jest rozpiętość temperatur pracy? Czy obudowy są dzielone? Przy łożyskowaniu długich wałów jedno łożysko powinno być osadzone w obudowie na sztywno a drugie z możliwością minimalnego przesunięcia w obudowie wzdłuż wału. Przy obudowach dzielonych najczęściej łożysko usztywnia się w obudowie za pomocą pierścieni o średnicy równej zewnętrznej średnicy łożyska. Ale by coś więcej napisać to:
pitsa pisze:Trzeba wiedzieć jak pracują te łożyska i cała ta machina



Awatar użytkownika

prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#12

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 03 cze 2021, 11:41

Jak nic za mocno dowalaja młotkiem 🤣 te łożyska przez co są za mocno ściśnięta i szybko padaja?
A co się z nimi dzieje po tygodniu ?
Luzu dostają? Zacierają się?

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4693
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#13

Post napisał: pitsa » 03 cze 2021, 12:33

Rower to dobry przykład edukacyjny. ;-)
Mocno ściśnięte - czuć opory - zacierają się. Pojedziesz na ściśniętych kulki w stalowe grudki się zamienią, wyłuszczą powierzchnie.
Za luźno, od razu czujesz że się rower telepie. Wielotonową konstrukcją nie potrzęsiesz aby luz wyczuć.
W większych maszynach trzeba tak to dobrać by warunkach ruchowych było prawidłowo i przy rozruchu nie zniszczyć i na to są odpowiednie procedury bo ktoś to urządzenie zaprojektował, bo ktoś dobrał taki, a nie inny sposób łożyskowania. Na przykład przy rozruchu łożysko jest w jednym miejscu i powoli przemieszcza się do miejsca, w którym warunki pracy "stabilizują się".
A jak firma zapomniała, bo tych co pamiętają jak to się prawidłowo już nie ma, to zleca się to na zewnątrz. Przykład: zlecenie na wymianę panewek i całego układu smarowania w młynach kulowych do cementu i żużla: https://platformazakupowa.pl/transakcja/321912
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

Awatar użytkownika

prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#14

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 03 cze 2021, 13:29

Nie mam stożkowych łożysk w rowerze😂.


amator7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 915
Rejestracja: 16 wrz 2016, 17:37
Lokalizacja: centrum obróbcze

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#15

Post napisał: amator7 » 03 cze 2021, 15:57

to błąd, załóż w główkę ramy. będzie prawie jak w prawdziwym motocyklu. ;)
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić prawa do rozsądku.


Autor tematu
sebik1976
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 9
Rejestracja: 02 cze 2021, 18:16

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#16

Post napisał: sebik1976 » 03 cze 2021, 17:19

Witam.

Zużycie polega na zniszczeniu mosiądzu i baryłki przeważnie ustawiają sie poprzecznie...
Łozysko nosi ślady przegrzania również.
Jednym razem po zdjęciu przedniej kopuły ,osłony łożyska wypadł mały odlew w kształcie wewnętrznej obudowy tej pokrywy.
Jest to usmażony smar.
Smar jest odpowiedni zalecany przez producenta ...
Byćmoże tego smaru jest za dużo???...
Ostatnio padło pytanie odnośnie mierzenia luzu na łożysku podczas montażu..
Ktoś coś orientuje się ile luzu i gdzie i jak zmierzyć ?
Wszystkie rady mile widziane

I wracając do klucza hakowego do owych nakrętek tuleji..
Czy powinno się tylko tym kluczem dokręcać?? ( bez młotka).

Pozdrawiam


amator7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 915
Rejestracja: 16 wrz 2016, 17:37
Lokalizacja: centrum obróbcze

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#17

Post napisał: amator7 » 03 cze 2021, 17:30

sebik1976 pisze:Czy powinno się tylko tym kluczem dokręcać?? ( bez młotka).

można się posiłkować jakąś przedłużką na klucz w zależności od potrzeb.
a co do młotka to nie jest to zbyt profesjonalne narzędzie do dokręcania czegokolwiek, ale jak życie pokazuje z tym bywa różnie ;)
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić prawa do rozsądku.


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#18

Post napisał: orion32 » 03 cze 2021, 17:31

Przeczytaj materiał, do którego dałem link. Masz tam tabelę, i sposób pomiaru.
Jak dasz radę, to można,bez młotka, ale przy tej średnicy, to będą duże siły.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#19

Post napisał: Areo84 » 03 cze 2021, 19:00

sebik1976 pisze:Łozysko nosi ślady przegrzania


być może jak ktoś już chyba wspomniał zbyt mocno dokręcacie nakrętkę tulei wciąganej przy montażu przez co za zbytnio kasujecie wewnętrzny luz promieniowy łożyska. Wszystko się pewnie nagrzewa , i jeszcze bardziej kasuje ten luz. Wał ma sporą średnicę , załóżmy że ma 130mm, więc jak podgrzeje się tylko o 20 ° C to zwiększy swoją średnicę aż o 0,03mm .

Tam nie można kasować luzu wewnętrznego łożyska do zera .

Tu masz poradnik od NSK:
http://www.nsk-literature.com/pl/plumme ... wnload.pdf


Na stronach 21 -24 jest o montażu łożysk baryłkowych na tulei wciąganej. Na s.24 jest i tabela z wartościami wewnętrznego luzu promieniowego tych łożysk . Zwróć uwagę na rubrykę ,,luz resztkowy." Dla łożyska o średnicy wewnętrznej 140 mm z nominalnym luzem ten minimalny luz po zamontowaniu to 0,06 mm, a dla łożysk c3 - 0,1mm.

Jeśli wał maszyny osiąga zauważalnie wyższe temperatury w stosunku do gniazd łożysk warto dać łożyska c3 i zamontować tak żeby ten luz tam jednak był.


Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 240
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Łożysko z tuleją wciąganą.

#20

Post napisał: Wiktor57 » 03 cze 2021, 21:21

sebik1976 pisze:Zużycie polega na zniszczeniu mosiądzu i baryłki przeważnie ustawiają sie poprzecznie...
Łozysko nosi ślady przegrzania również.
Jednym razem po zdjęciu przedniej kopuły, osłony łożyska wypadł mały odlew w kształcie wewnętrznej obudowy tej pokrywy.

Oczywiście mogę się mylić, ale by młotkiem za mocno naprężyć tuleję w łożysku o średnicy wewnętrznej 140 a zewnętrznej pewnie ponad 200 to młot musiałby być ponad 5kg (chociaż jest to możliwe). Ja myślę, że jest to efekt braku luzu poosiowego, o czym pisałem poprzednio (na to wskazują opisane objawy). Przy nagrzewaniu wał się wydłuża i następuje boczne naprężenie łożysk. Czy ktoś coś w tych łożyskowaniach nie przerabiał, czegoś nie wyrzucił albo coś nie dodał? W jakim położeniu łożysk w obudowach mechanicy dokręcają nakrętkę tulei? Czy wał ma możliwość wydłużenia bez bocznego naprężenia łożysk?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”