Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

Z serii "durne pomysły"

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.
Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4686
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#41

Post napisał: pitsa » 09 gru 2017, 15:44

Uruchomiłem silnik z falownikiem. Porównywalna "moc" do układu transformatorowego występuje przy około 2Hz. Silnik zasilany falownikiem piszczy. Na transformatorach było cichutko. Oczywiście są to dwa zupełnie różne stany "pracy" silnika, które sprawdzałem tylko z ciekawości.

Uzupełnienie do minimalnego napięcia:
regulator do wentylatorów (toroidy.pl)ma stopnie regulacji: 0 - 115 - 135 - 155 - 180 - 230V.

Teoretyzowanie: :)
Różnica w zasilaniu może mieć wpływ nie tylko na hałas i drgania, ale i na trwałość urządzeń. Z doświadczenia wiem, że w wielkich silnikach występuje problem z korozją elektryczną w zespołach łożyskowych. Silnik to taki kocioł pól elektrycznych i magnetycznych, że prąd pojawia się również, tam gdzie wcale nie jest potrzebny. I jak sobie tak będzie przepływa przez łożyska to długo nie popracują. Tu przeczytasz więcej na ten temat: diagnostyka łożysk tocznych, Specjalne łużyska izolowane elektrycznie, 2, 3.

Podobnie jest z zakłóceniami w maszynach cnc. Stosujesz filtry EMC - dostaniesz napięcie na obudowie (gdy nie zadbasz o dobre uziemienie) albo upływ prądu który wywala różnicówkę.

I jeszcze jedna istotna informacja:
"Jeżeli prąd silnika nie jest sinusoidalny, to nie może on być obciążany w 100% przez cały czas pracy, ponieważ wyższe harmoniczne prądu powodują zwiększone straty i tym samym zwiększaną temperaturę silnika" Źródło: przemienniki częstotliwości i silniki trójfazowe


zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#42

Post napisał: fulcrum29 » 26 gru 2017, 00:40

Powrocmy do poczatku.Moze sprecyzuj jaki ma byc efekt koncowy i co chcesz uzyskac?
I co rozumiesz przez pojecie"jezeli prad silnika nie jest sinusoidalny"......
Przebieg napiecia w sieci 3 fazowej jest sinusoidalny i przesuniety w fazie o 120 stopni...prad nie moze byc sinusoidalny,prad jest zalezny od obciazenia silnika momentem hamujacym...Tak samo jak wpływ pradu i napiecia na łozyska na wale silnika...Przyznam szczerze ze cos nie kapuje...

Roznicowke Ci wywala jak uklad wykryje wiekszy uplyw pradu w jakiejs fazie-np jak ktos dotknie palcem- i zalacza uklad wywalajacy bezpiecznik aby nie doszlo do porazenia...Oczywiscie czasem jest falszywy alarm,bo np masz rozwniety dlugi przedluzacz do kosiarki na swoim ranczu i uklad wykryje blednie zawilgocenie-czyli uplyw pradu i wywali roznicowke.

Pogadamy spokojnie?

Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4686
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#43

Post napisał: pitsa » 26 gru 2017, 09:02

Mam, możliwość zrobienia urządzenia ale warunkiem jego użycia jest akceptowalny hałas. Żadnych pisków. Przykładowo w klimatyzacji stosuje się coraz częściej silniki BLDC - ekonomiczna i regulowalna cicha moc w małym urządzeniu - taka nowość. Odbiór hałasu zależy nie tylko od decybeli. Niektóre hałasy są nieznośne, a inne fizycznie głośniejsze mogą być akceptowalne. Duży silnik pod niższym obciążeniem i obrotach jest bardziej akceptowalny, a w moim przypadku wystarczy tyle ile daje zasilanie falownikiem w zakresie 15-20Hz. Falownik o wyższej częstotliwości nośnej (poza zakresem słyszalności) nie gwarantuje braku pisków, transformatory mogą się sprawdzić.

Już wymieniałem silniki w sposób pozornie "nielogiczny". Cichszą pracę urządzeń uzyskałem zmieniając napędy, sposób zasilania i punkt pracy silników ("przewymiarowane na ułamku możliwości"). I stąd wziął się ten eksperyment. Dostałem cenne podpowiedzi - np. trzeba sprawdzić wydajność prądową, przyda się sprzężenie zwrotne itp..

Niestety, nie mogę posługiwać się przykładami z mojego podwórka.

Offtop:
Stanowiska pracy w 2:50 z "zabawkami". Nie wygląda to dziwnie? :D
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4686
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#44

Post napisał: pitsa » 27 gru 2017, 21:58

Będę jeszcze próbował zastosować porady na temat doboru kondensatorów:

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1142319.html
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic46793.html

Mierzę prąd na uzwojeniu podłączonym bezpośrednio do fazy i dobieram kondensator na uzwojeniu zasilanym przez niego tak aby prądy te były w miarę równe

W Моделист-Конструктор 1986 год номер 2 jest artykuł o podłączeniu silników 3F do 1F i doborze kondensatora rozruchowego i roboczego:

http://publ.lib.ru/ARCHIVES/M/%27%27Mod ... 1986_.html
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


antybeton
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 98
Rejestracja: 17 lis 2016, 22:59
Lokalizacja: Gżdawa

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#45

Post napisał: antybeton » 27 gru 2017, 23:54

Przeważnie silniki jednofazowe bardziej hałasują niż trójfazowe, oczywiście o porównywalnej mocy.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#46

Post napisał: pioterek » 28 gru 2017, 20:24

Bardzo fajnie chałasuje silnik od pralki "wiatka" na wolnych obrotach, nawet po wymianie łożysk ten efekt jest bardzo uwypuklony.


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#47

Post napisał: fulcrum29 » 28 gru 2017, 20:27

Zgadza sie-ze jednofazowe "buczą",oczywiscie zalezy to od kondensatora rozruchu lub pracy-ale jeden jak i drugi zawsze powoduje "buczenie" silnika( 50 hercowym przydzwiekiem sieci)Jedynym sprawdzonym organoleptycznie sposobem jest wzbudzic czyli rozpedzic takowy silnik do obrotow znamionowych za pomoca kondensatora rozruchu,a potem go odłaczyc.Silnik wtedy pracuje znacznie ciszej..ale iloscia dcecybeli i tak mu daleko do zasilania z 3 faz.

No widzisz Pitsa,zle zaczelismy..Teraz co nieco zrozumiałem.
Transformatory...idealny do Twojego pomyslu byłby autotransformator ale 3 fazowy.
Transformatory z "wiaderka"trzeba by dobierac bardzo dokladnie-nawet te same tzn tego samego typu napiecia pierwotnego jak i wtornego nigdy nie beda identyczne,bo maszyna nawinie o poł zwoja mniej w jednym z nich,lub rdzen nie bedzie tak samo sklejony zywica-mowie tu o rdzeniu dwopołowkowym klejonym na zywice,lub na blachy permalojowe(transformatorowe),tez moze byc odchyłka w przenikalnosci.w impedancji itd itd.Bardzo trudno jest to dokladnie dobrac.tzn sparowac identycznie do 3 faz.skutek jest taki ze beda płynac prady wyrownacze wzajemnie sie znoszace co skutkuje hałasem(przydzwiekiem),lub grzaniem sie ponad norme danego silnika.Idealne bylo by zrobic 3 fazowy trafo na wspolnym rdzeniu i dokladnie je wykonac tzn nawinac.

Falowniki...to zbawienne rozwiaznie w maszynach CNC i tego typu podobnych do płynnej regulacji obrotow silnika bez znacznej utraty jego mocy i momentu ale oczywiscie sa i wady tegoz rozwiazania-jak sam podales powyzej 20 Hz piszczy-byc moze to taki egzemplarz i wyje,piszczy przetwornica.Trzeba by szukac lepszego ale co sie w tym wiaze napewno drozszego.
Jezeli jest w Twoim przypadku zabawa i sposob na "odmulenie mozgu",to metoda prpob i błedow postaraj sie sparowac te transformatory.lub zrob przetwornice na hmm np atmedze z regulacja czestotliwosci stopniami wykonawczymi na tranzystorach IGBT w mostkach...i sam zrobisz sobie falownik płynna regulacja wszystkiego,ale to oczywiscie kosztowna metoda...
Tak na szybko mi przychodzi do glowy-tzn co ja bym zrobił..ale oczywiscie ile głow...tyle pomysłow i sposobow-oby popłyneły z praktyki a nie z teorii ksiazkowej.
Moze inni forumowicze maja swoje ciekawe pomysly...Sam tez chetnie poczytam.

Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4686
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#48

Post napisał: pitsa » 01 sty 2018, 16:15

Dzięki, poczytam sobie o równoważeniu obciążenia. Muszę jeszcze o bezpieczeństwie myśleć (np. efekt przerwania/uszkodzenia przewodu neutralnego) i zakłóceniach. :-)

Kolejna porcja odrzuconych pomysłów:

1. Za falownikiem dać transformator 3F.
Inspiracją była ta oferta: transformator-3x400v-3x230v-3-15kva-t89941.html Prognozowana zaleta - wygładzenie "szumu" czyli oczyszczenie sinusiody. Dlaczego to się nie sprawdzi? Transformatory nie nadają się do pracy z "szumem" - to zwiększa straty w rdzeniu, a transformatory na 50Hz nie nadają się do pracy przy niższych częstotliwościach, do tego transformator nie jest dobrym odbiornikiem dla falownika. No i jeszcze dodatkowe straty na transformatorze..
Źródła:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1140292.html
"Istnieją filtry LC pomiędzy falownik a silnik, przy transformatorze taki filtr na pewno pomógłby wyeliminować wyższe częstotliwości."
https://ise.pl/forum/energoelektronika/ ... nika-10132
"w przypadku transformatora zasilonego z typowego falownika do silników niezbędne do poprawnej pracy są dławiki, a silnik praktycznie i tak pozbawiony będzie regulacji obrotów"

2. Kupić ten autotransformator: transformator-3x400v-3x230v-3-15kva-t89941.html i dać 3 żarówki jako softstart. ;-)
Ten pomysł bardzo mi się podoba. Idealnie pasuje do industrialnego baru zamiast kukułki. Duży stary silnik (mam taki na kółkach...), stare żarówy, załączane co kwadrans na bim, bam i co godzinę na kuku, kuku... :-)

3. Dodać dławik 3F między falownik a silnik.
Opcje są dwie 1x3F lub 3x1F. Szukam dławika - nie wiem jak dobrać parametry (chodzi o mH) bo napięcie i amperaż to nie wszystko. Przykład: http://allegro.pl/transformator-ndr-3ph ... 10438.html (widzę, że nie trzeba się znać aby sprzedać - gość sprzedaje dławki jako 100% sprawdzony transformator).
W wiaderku oprócz transformatorów mam dławiki 1F z zasilaczy komputerowych... Chyba nie zaszkodzi falownikowi to sprawdzić? Taki: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1983518.html na pewno nie zaszkodzi. ;-)

0. transformator-3x400v-3x230v-3-15kva-t89941.html - 400 na 230 to tylko trochę za duże napięcie ale moc transformatora zbyt wielka... muszę to przeliczyć "energetycznie".
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”