Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

Z serii "durne pomysły"

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#21

Post napisał: Andrzej 40 » 03 gru 2017, 01:41

Skoro ma być mała moc to można zostawić gwiazdę i dać falownik zasilany 230V. Mamy gwarancję, że nie uzyskamy pełnej mocy silnika :-). Zastosowanie falownika jest optymalnym sposobem na regulację obrotów.




fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#22

Post napisał: fulcrum29 » 04 gru 2017, 22:55

pitsa a tak wogole to temat twojego postu jest zupełnie inny niz te idiotyzmy ktore tu testujesz i szukasz pomocy do przyklaskiwania tym bzdurom
Zastanawiam sie czy ty jestes niedouczony i załozyłes temat o ktorym nie masz bladego pojecia?czy masz fantastyczne poczucie humoru i chcesz pozartowac sobie...

Naprawde poczytaj w necie...w starych ksiazkach o zasadzie dzialania silnika klatkowego 3 fazowego i jak mozna zasilic go z jednej fazy.
Kilka osob wyzej mowi Ci wprost ze twoj pomysł jest idiotyczny...a ty dalej brniesz w jakis dziwne metne tlumaczenia.
Posłuchaj ich-tylko falownik moze to uczynic-zmiejszyc obroty tegoz silnika na wymagane.
Zasilajac silnik przez jakies transformatorki aby byl,cichy?....totalny idiotyzm...Jak na moderatora zacnego i szanowanego forum CNC osmieszasz sie, a Admin powinien ten post wywalic do smietnika.bo nie wnosi nic konstruktywnego ani przydatnego
Reasumujac pitsa nie zanizaj poziomu tego forum bo naprawde sie osmieszasz.
Jak cie nie stac na kupno falownika to sobie sam takowy zbuduj..a jak nie masz o tym bladego pojecia to nie porywaj sie z motyka na słonce i nie zajmuj sie wogole silnikami klatkowymi bo soibie krzywde zrobisz...

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#23

Post napisał: pioterek » 05 gru 2017, 05:50

Mam taki pomysł na tego rodzaju zabawę z silnikiem, wziąć wzmacniacz akustyczny audio i połączyć do jego wyjścia zamiast głośników ten twój silnik. Sygnał do wzmacniacza podawać z generatora akustycznego. Przydało by się, żeby fazy prądu i napięcia kanału lewego i prawego były przesunięte w fazie ale akurat nie wiem jak spełnić ten warunek.


antybeton
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 99
Rejestracja: 17 lis 2016, 22:59
Lokalizacja: Gżdawa

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#24

Post napisał: antybeton » 05 gru 2017, 08:06

Gdzieś na elektrodzie czytałem że ktoś podłączył do wzmacniacza silnik i nawet dało się regulować, niestety wzmacniacz zdaje się spalił. Trzeba by jeszcze zachować stały stosunek U/f. Tyle że typowy wzmacniacz pracuje w klasie AB i straty mocy byłyby duuuże. Znowu wzmacniacze w klasie D to z silnikiem to nie za bardzo. Pitsa piszesz że programujesz, to może lepiej zbudować prawdziwy falownik? Uproszczony ale zawsze to lepsze niż te wynalazki.


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#25

Post napisał: fulcrum29 » 05 gru 2017, 18:16

Chciałbym to zobaczyc...a mianowicie jak ktos podłacza silnik 3 fazowy do wyjscia wzmacniacza...Czy wy wogoile rozumiecie zasade działania silnika klatkowego 3 fazowego???ozesz k....a ...widze ze kompletnie NIE!!!
Ok w skrocie-silnik ma stojan w ktorym sa nawiniete 3 uzwojenia.wirnik nie ma wogole uzwojen a jedynie klatke z pretow w ktorych na wskutek wirowania pola elekromagnetycznego indukuje sie SEM-czyli siła elektromotoryczna.wzajemne odpychanie sie pol magnetycznych powoduje obrot wirnika..
Jak mozna podlaczyc do tego wzmacniacz?...nawet pod jedne z uzwojen silnik nie wykona zadnego ruchu...moze jedynie wydawac z uzwojenia dziwne dzwieki.
Ech ludziska....rece opadaja..
Silnik 3 fazowy ma jak juz wspominalem 3 uzwojenia-mozna je polaczyc w gwiazde lub w trojkat-gwiazda to 2 uzwojenia w szeregu zasilane z dwoch faz .trojkat to kazde z uzwojen zasilane jest z napiecia miedzyfazowego.skutek?.-gwiazda to mniejdze prady rozruchu.ale i mniejsza moc znamionowa.trojkat to wieksza moc i moment.Dlatego czasem przy duzych mocach silnika uzywa sie przelacznika rozruchowego "gwiazda trojkat".
Silniki klatkowe maja pewna zalete ze uzyskuja pełny moment i moc w momencie załaczenia napiecia zasilajacego.Kiedys niemozliwe byla regulacja ich obrotow.W Maszynach ktore byly nimi napedzajace stosowało sie przekladnie mechaniczne-np tokarki.
Teraz mamy do dyspozycji fallowniki-to nic innego jak generatory niskiej czestotliwosci z regulacja od zera do powiedzmy 100 procent.ale w kazdym czasie przegiegu wytwarzaja prad znamioniowy potrzebny do zasilania silnika.
W silniku klatkowym jego obroty mozna zmiejszyc tylko w jeden sposob-( bez zmiany ich budowy czyli przezwojenia ) zmiana szybkosci wirowania pola elekromanetycznego czyli zmiana czestotliwosci zasilania.Wszystkie sa policzone na 50 Hz-bo taka jest czestotliwosc pradu w sieci energetycznekj poza kilkoma krajami gdzie jest to 60 Hz.
Falowniki wlasnie wywtarzaja prad o napiecui 3 razy 400V i z zapasem pradu pobieranego..ale wlasnie w płynna regulacja czestotliwosci tegoz pradu i napiecia-mowie tu o falowniku 3 fazowym.bo sa tez jednofazowe.
Wiec gdy czytam ze ktos..ma wiaderko transformatokow i zapragnal z nich zasilic silnik 3 fazowy klatkowy...to jakaz moze byc reakcja?..ze albo dyletant,albo wariat...albo po prosyu nie ma bladego pojecia o dzialaniu takowego silnika.
Na cale szczescie oprocz mnie kilka osob wyzej mowi mu to samo...ale narazie nie dociera....Moze teraz dotrze..

Awatar użytkownika

Autor tematu
pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4693
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#26

Post napisał: pitsa » 05 gru 2017, 23:23

fulcrum29 pisze:nie zanizaj poziomu tego forum bo naprawde sie osmieszasz.

No i kto tu na forum wątki rozwala, pokazami samoświadomości nadzwyczajnej "wiedzy" pseudopraktycznej? ;-)

Nie mam jeszcze potrzeby budowania własnego falownika.
Z eksperymentami jestem na etapie softstartów, planowania użycia innych transformatorów i czytania instrukcji falownika, który dzisiaj od kolegi Steryda dostałem.

Jak będę robił dalsze eksperymenty, zamieszczę ich opis tu w "moim durnym wątku". ;-)

Widziałeś jak latałem już na jednym silniku? :)

Gdyby było za mało zobacz jeszcze to: z moich badań nad dokładnością silników krokowych.


Pomysł z zastosowaniem wzmacniacza jest dość ciekawy. Ile to jednak wymagałoby kombinacji, no i co z zakłóceniami jakie to by generowało? Transformatorki chyba są pod tym względem znacznie czystsze od falowników.

Z odrzuconych pomysłów, o których tu nie pisałem, rozważałem jeszcze wpływ kondensatora i możliwość równoległego dołączania dodatkowych kondensatorów, ale informacje stąd przekonały mnie, że nie jest to wpływ znaczący:

Rys. 7 pokazuje wyniki obliczeń momentu użytecznego (składowa stała) na wale silnika,
ale w jednostkach bezwzględnych, czyli w Nm. Odpowiednio do rys. 3, dla pojemności C=105uF otrzymano największy moment użyteczny na wale równy 13,06Nm, a dla C=80uF moment wynosi 12,58Nm.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#27

Post napisał: Andrzej 40 » 06 gru 2017, 01:12

fulcrum29 pisze:
05 gru 2017, 18:16
Silnik 3 fazowy ma jak juz wspominalem 3 uzwojenia-mozna je polaczyc w gwiazde lub w trojkat-gwiazda to 2 uzwojenia w szeregu zasilane z dwoch faz .trojkat to kazde z uzwojen zasilane jest z napiecia miedzyfazowego.skutek?.-gwiazda to mniejdze prady rozruchu.ale i mniejsza moc znamionowa.trojkat to wieksza moc i moment. Dlatego czasem przy duzych mocach silnika uzywa sie przelacznika rozruchowego "gwiazda trojkat".
Szanowny kolego - piszesz kompletne bzdury. Silnik połączony w gwiazdę zasilany z 3x400V ma taką samą moc przy zasilaniu z 3x230V i połączeniu w trójkąt. Tak przy okazji sprawdź pisownię. Równie niechlujna jak Twoje informacje.


antybeton
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 6
Posty: 99
Rejestracja: 17 lis 2016, 22:59
Lokalizacja: Gżdawa

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#28

Post napisał: antybeton » 06 gru 2017, 01:39

fulcrum29 pisze:Silniki klatkowe maja pewna zalete ze uzyskuja pełny moment i moc w momencie załaczenia napiecia zasilajacego.
Nieprawda, zobacz sobie w tej Twojej książce do elektrotechniki jak wygląda charakterystyka mechaniczna silnika asynchronicznego.
fulcrum29 pisze:W silniku klatkowym jego obroty mozna zmiejszyc tylko w jeden sposob.
Też nieprawda, sprzedawane są transformatorowe trójfazowe regulatory prędkości obrotowej silników indukcyjnych. Co prawda zasadniczo do wentylatorów, ale jednak.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#29

Post napisał: pioterek » 06 gru 2017, 06:04

Przecież patrząc na schemat uzwojeń silnika pralki Polar PS 663 Bio, widać na stykach 1, 4, 3, ( wolne obroty )że jest to uzwojenie trójfazowe i chula naprzemiennie w lewo i w prawo aż miło. Już kupę lat temu to wymyślono.
Obrazek


fulcrum29
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 67
Rejestracja: 12 lis 2017, 14:08
Lokalizacja: Swietokrzyskie

Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?

#30

Post napisał: fulcrum29 » 06 gru 2017, 16:15

Andrzej 40 pisze:
06 gru 2017, 01:12
fulcrum29 pisze:
05 gru 2017, 18:16
Silnik 3 fazowy ma jak juz wspominalem 3 uzwojenia-mozna je polaczyc w gwiazde lub w trojkat-gwiazda to 2 uzwojenia w szeregu zasilane z dwoch faz .trojkat to kazde z uzwojen zasilane jest z napiecia miedzyfazowego.skutek?.-gwiazda to mniejdze prady rozruchu.ale i mniejsza moc znamionowa.trojkat to wieksza moc i moment. Dlatego czasem przy duzych mocach silnika uzywa sie przelacznika rozruchowego "gwiazda trojkat".
Szanowny kolego - piszesz kompletne bzdury. Silnik połączony w gwiazdę zasilany z 3x400V ma taką samą moc przy zasilaniu z 3x230V i połączeniu w trójkąt. Tak przy okazji sprawdź pisownię. Równie niechlujna jak Twoje informacje.
Naprawde?...Hmmm...w takim razie Szanowny kolego powiedz jakie mamy napiecia w naszej sieci energetycznej w RP?..Tzn ile Voltow jest miedzy faza a zerem i ile miedzy fazą i fazą...Moze to Ci uswiadomi ze jednak dobrze napisalem.Poprostu wziałem to za pewnik ze kazdy o tym wie.
Jak rowniez-uwazasz za bzdure przelacznik gwiazda trojkat uzywany do rozruchu silnikow sporej mocy?
Co do niechlujstwa mojej pisowni pokornie schylam siwa glowe.Tak .macie racje.Postaram sie to zmienic.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”