Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

Spawalnictwo i obróbka cieplna
Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7874
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#11

Post napisał: tuxcnc » 09 sie 2021, 15:45

DamianN pisze:
08 sie 2021, 23:08
Czy mogę grzać taką głowice do np.150stC
Trzeba by wiedzieć jaki to stop, poszukać informacji o przemianach fazowych, starzeniu, odpuszczaniu itd....
Ale bardzo ważny jest też czas, co innego szybko nagrzać (np. indukcyjnie), a co innego męczyć w piekarniku.
Trzeba się też do takiej operacji odpowiednio przygotować, być może wykonać jakiś przyrząd, bo liczą się dosłownie sekundy, a spieprzona robota jest nienaprawialna, o czym się już przekonałeś.
Głowica silnika to odlew, więc nie powinna bać się temperatury, nawet sporo wyższej niż 150 °C, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach...




Autor tematu
DamianN
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 8
Rejestracja: 08 sie 2021, 22:45

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#12

Post napisał: DamianN » 09 sie 2021, 15:51

Ile setek wcisku proponujecie?
Wymyśliłem sobie, że jak wszystko podgrzeje się razem do 100stC to nadal tuleja będzie większa o 2 setki od otworu (+dodatkowo klej) ale tą wartość z du.. wziąłem.
Chyba zakupię na allegro butle r290 co mi powinno dać okolice -30stC na tulei.

Przyrzad prowadzący oczywiscie będę też wykonywał do teko młotek w ręku

Awatar użytkownika

JacekBelof
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 532
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
Lokalizacja: Tarnów MP
Kontakt:

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#13

Post napisał: JacekBelof » 09 sie 2021, 16:02

Temperatura i sposób grzania — nie więcej niż do maksymalnej temperatury pracy i na wskroś.

Tulejki — schłodzić... może być zamrażarka, może byś suchy lód, a może być i gaśnica śniegowa. Jedna uwaga — schładzać stopniowo, albo w jakiś inny sposób ograniczyć osiadanie szronu... powierzchnia "zmatowiona" przez szron jest nawet atutem — wytworzy się warstwa smarna podczas wkładania, ale zbyt gruba warstwa utrudni proces montażu.

Proces montażu — tu jest w zasadzie cały myk... najlepiej dorobić sobie przyrząd montażowy (najlepiej z jakiegoś materiału słabo przewodzącego ciepło), który umieści tuleję współosiowo z otworem... obstawiam, że na tym etapie wystąpiły problemy w próbie... ciężko było naprowadzić, kilka razy sklinowało, a w końcu gdy zaczęło wchodzić, to "czas minął" - cholerna entropia. Przyrząd ma jeszcze jeden plus... dobrze pomyślany obsłużysz i w grubych rękawicach, a te się przydają w pracy ze skrajnymi temperaturami.

"Postprodukcja" — na koniec warto jeszcze wrzucić całość do pieca na kilkanaście minut (wystarczy zagrzać do dolnej temperatury pracy), a następnie wolno studzić — zmniejszy ewentualne zwichrowania.

W taki mniej więcej sposób uzyskiwaliśmy 12 setek wcisku na produkcji wojskowej (co prawda były to dwa różne gatunki stali, ale zasada jest zasadą).
Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. :lol:


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1240
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#14

Post napisał: bear » 09 sie 2021, 22:12

Jeszcze trochę to dojdzie do tego że trzeba będzie głowice wysłać do analizy składu a później zlecić jakiemuś profesorowi aby obliczył wymagany ścisk najlepiej w tysięcznych a całą operację wykonać w jakimś laboratorium.
W rzeczywistości człowiek w zakładzie bierze tulejkę, dotoczony sworzeń, młotek, wali dwa-trzy strzały i gotowe a takich "operacji" wykonuje pewnie kilkanaście jak nie kilkadziesiąt dziennie... Gniazdo docelowe należy regulowanym źródłem podgrzać punktowo a tulejkę wcisnąć ręcznie lub przy pomocy miękkiego młotka z tworzywa. Kiedyś takich operacji wykonywałem kilka dziennie dzień w dzień i nigdy nie miałem reklamacji czy poprawki.


FTW
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 716
Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
Lokalizacja: śląsk

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#15

Post napisał: FTW » 09 sie 2021, 22:28

bear pisze:
09 sie 2021, 22:12
Jeszcze trochę to dojdzie do tego że trzeba będzie głowice wysłać do analizy składu a później zlecić jakiemuś profesorowi aby obliczył wymagany ścisk najlepiej w tysięcznych a całą operację wykonać w jakimś laboratorium.
W rzeczywistości człowiek w zakładzie bierze tulejkę, dotoczony sworzeń, młotek, wali dwa-trzy strzały i gotowe a takich "operacji" wykonuje pewnie kilkanaście jak nie kilkadziesiąt dziennie... Gniazdo docelowe należy regulowanym źródłem podgrzać punktowo a tulejkę wcisnąć ręcznie lub przy pomocy miękkiego młotka z tworzywa. Kiedyś takich operacji wykonywałem kilka dziennie dzień w dzień i nigdy nie miałem reklamacji czy poprawki.
Tak się dzieje, jak się pozna trochę teorii chociażby na studiach. Pozornie proste problemy od razu wydają się skomplikowane, bo masz świadomość pewnych zjawisk, które tam zachodzą, gdzie osoba nie posiadająca tej wiedzy po prostu robi to na czuja. Ale z drugiej strony jak coś się zacznie pieprzyć, to masz tą wiedzę, żeby wpaść na to dlaczego tak jest.

Awatar użytkownika

MiziAir
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 137
Rejestracja: 31 gru 2018, 13:20
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#16

Post napisał: MiziAir » 09 sie 2021, 22:54

Klej przy takim montażu jest zbędny moim zdaniem... Do obniżenia temp. są środki zmrażające w spray'u, popryskasz po tulejce i masz -50* albo i mniej. Grzanie bloku aluminiowego bezpieczna max temp. do 160*C, zależy dużo od tego czy występują cienkie ścianki gdzieś w obrębie głowicy, albo wady odlewnicze typu pęcherzyki, jak są to po przekroczeniu 180* mogą się wydarzyć bardzo dziwne rzeczy.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1240
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#17

Post napisał: bear » 10 sie 2021, 13:52

FTW pisze:Tak się dzieje, jak się pozna trochę teorii chociażby na studiach. Pozornie proste problemy od razu wydają się skomplikowane, bo masz świadomość pewnych zjawisk, które tam zachodzą, gdzie osoba nie posiadająca tej wiedzy po prostu robi to na czuja. Ale z drugiej strony jak coś się zacznie pieprzyć, to masz tą wiedzę, żeby wpaść na to dlaczego tak jest.

Masz rację ale takie operacje wykonywane w zakładach są codziennie i nikt tam się nie doktoryzuje nad każdą jedną głowicą. Reklamacje na te prace to rzadkość i jedynie jakie miałem to od hanldarza który zawsze marudził na kolor tulejek w gniazdach popychaczy :D


Autor tematu
DamianN
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 8
Rejestracja: 08 sie 2021, 22:45

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#18

Post napisał: DamianN » 13 sie 2021, 20:18

No to zamrażacz w spayu chyba bedzie- propan czyli czynnik r290 jak dobrze pamietam. Do tego prowadzenie na przyrzadzie metalowym z tulejka z tworzywa i oringiem aby za bardzo nie odbietalo temperatury- tak to sobie wymyslilem:) grzać mogę poprzez kanały wodne do 95st.C- juz mam dorobianą płytę z uszczelką bo szczelność płaszcza sprawdzałem.
Klej dam bo wymagana jest pelna szczelność połączenia. Tulejka ma kanał odprowadzający paliwo pod ciśnieniem ok. 1bar.


Autor tematu
DamianN
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 8
Rejestracja: 08 sie 2021, 22:45

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#19

Post napisał: DamianN » 15 wrz 2021, 10:57

Operacja zakonczyla się sukcesem- tulejki siedzą na miejscu.
Nie obyło się bez wpadki. Loctite w karcie produktu twierdzi, że jeśli jedną część grzejemy, a drugą chłodzimy, to smarujemy klejem część chłodzona. W rzeczywistości klej zamarza przy dotknięciu tulejki...
Tak więc grzana glowica w piekarniku 150st. bez termoobiegu :lol: przez godzinę. Tulejki w temperaturze pokojowej. Posmarować klejem i "chlup" i siedzi na miejscu. Oczywiscie montaż z użyciem przyrządu prowadzacego. Tulejki wytoczone na 5setek wcisku. Myślę ze 7 setek też byłoby ok.
Kilka fotek bo wydaje mi się, że ktoś dalej myśli o gniazdach zaworowych a nie o gniazdach pompowtrysków. Widać przyrząd do montażu i przyrząd do wiercenia kanału paliwowego.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika

the.bear
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 311
Rejestracja: 16 wrz 2020, 20:48
Lokalizacja: Widawa/Łódzkie

Re: Pasowanie skurczowe/grzanie głowicy cylindrów z aluminium

#20

Post napisał: the.bear » 15 wrz 2021, 11:11

Brawo Ty! :-)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”