Grawerowanie w poliwęglanie

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce tworzyw sztucznych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
MikołajLach
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 02 lut 2024, 17:19

Grawerowanie w poliwęglanie

#1

Post napisał: MikołajLach » 02 lut 2024, 17:44

Witam,

Jestem początkujący użytkownikiem frezarki Cormak.
Proszę o podpowiedz, potrzebuję zrobić grawer (linie) w poliwęglanie transparentnym 3 mm grubości.
Mam frez grawerski 3,175 x 45 stopni x 0,2 mm 3 P
Grawer chciałbym aby był 0,5 mm.
Obroty mam 18000, przesuw 3000, zagłębienie 0,1 mm.
Ślad po frezie jest zapchany odpadem, który parametr mam zminić?



Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7728
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Grawerowanie w poliwęglanie

#2

Post napisał: tuxcnc » 02 lut 2024, 18:02

MikołajLach pisze:
02 lut 2024, 17:44
Ślad po frezie jest zapchany odpadem, który parametr mam zminić?
Poliwęglan to termoplast - od temperatury mięknie lub topi się.
Jeżeli będziesz używał nieodpowiedniego frezu, albo tępego, to żadna zmiana ustawień nie pomoże.
Natomiast jeśli masz pewność że frez jest dobry (np. polecony przez kogoś kto nim osiąga dobre wyniki), to i tak sam musisz zrobić próby na jakichś ścinkach, bo i materiały o podobnej nazwie mogą się różnić właściwościami...
Ogólnie to trzeba jechać tak szybko, jak tylko frez wytrzyma - czym grubszy wiór i większy posuw, tym mniejsza szansa że coś się będzie topić.

Awatar użytkownika

gluk
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 73
Rejestracja: 31 paź 2020, 10:59
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Grawerowanie w poliwęglanie

#3

Post napisał: gluk » 02 lut 2024, 18:59

w moich eksperymentach grawerskich na pcv, płytach CD, poliwęglanie nie udaje mi się uniknąć zastygających wiórów w grawerowanej ścieżce. Ale ja jestem ograniczony posuwem max. 450mm/min. Najlepsze co udało mi się wymyślić to powtórny przejazd tym samym programem po ścieżce który w większości przypadków oczyszcza grawer (taka partyzantka :)

przy okazji
MikołajLach pisze: frez grawerski 3,175 x 45 stopni x 0,2 mm 3 P
Grawer chciałbym aby był 0,5 mm.
[...] zagłębienie 0,1 mm.

przy tym frezie i zagłębieniu masz szerokość ścieżki 0,2+0,09=0,29mm. Aby uzyskać 0.5mm musiałbyś zagłębić frez na 0,36mm


Bbuli
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 869
Rejestracja: 10 mar 2007, 19:43
Lokalizacja: Rumia

Re: Grawerowanie w poliwęglanie

#4

Post napisał: Bbuli » 02 lut 2024, 19:18

Zmienić musisz frez. Ten 3P odłóż na półkę. Kup zwykły VHM grawerski ze stopką 0.2 . Z obrotami to połówę mniej. Tak jak koledzy powyżej-ciepło topi materiał.Takie materiały to wolne obroty i szybki posów. Czasem partyzantka-jedziesz jeszcze raz dwie trzy setki nizej. I polewaj -spryskuj- wodą z ludwikiem.


Autor tematu
MikołajLach
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 02 lut 2024, 17:19

Re: Grawerowanie w poliwęglanie

#5

Post napisał: MikołajLach » 02 lut 2024, 21:55

Dziękuję za podpowiedzi.
Kupię frez i wrócę z obserwacjami.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka tworzyw sztucznych”