Frezowanie wielowypustu

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
sharku111
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 6
Posty: 33
Rejestracja: 05 gru 2019, 14:47

Re: Frezowanie wielowypustu

#11

Post napisał: sharku111 » 29 paź 2020, 11:34

A będzie to miało dostateczną wytrzymałość do tego zadania, i się nie zetnie? Może bardziej wytrzymałe byłyby kołki z metalowym rdzeniem?
Niestety trudno oszacować wytrzymałość takiego tworzywa na ścinanie inaczej jak doświadczalnie. Kołków stalowych użyłbym bardzo chętnie, ale czy nawet frezarka numeryczna wykona "otwory" w obu częściach na tyle "zgodnie", żeby wszystkie kołki pasowały? Tym bardziej, że w każdej części z osobna nie ma "średnicy" którą można tolerować, żeby uzyskać wymagane pasowanie.

To połączenie to element napędu rowerowego własnej konstrukcji i na taki rząd obciążeń jest to pomyślane (ponad 60 Nm) Być może 6 kołków fi8 wytrzyma. Od czoła będzie jeszcze 2mm blacha stalowa przykręcana do obu części, żeby kołki się nie wysuwały i ona też powinna przenieść część obciążenia. Jeśli kołki się zetną nic nie stoi na przeszkodzie, żeby powiększyć wyfrezowania np. na fi10, bo miejsce jest.
Zawsze można wiercić i frezować pod wymiar złożone elementy
Właśnie też o tym myślałem, i chyba tak zlecę, jeśli da się to jakoś zgrabnie skręcić.
dodatkowo zastosowanie stalowych kołków sprężystych (patrz wujek Google) zapewni dostatecznie dokładne dopasowanie i wytrzymałość połączenia.
Dzięki za sugestię. Poczytam o tym.

Albo się nie cyrtolić z jakimiś kołkami tylko całe obciążenie przenieść przez dokręconą blachę kilkoma śrubami M8. Podczas pisania tego posta ciągle wpadam na nowe pomysły.




cyna's
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 159
Rejestracja: 11 mar 2012, 12:26
Lokalizacja: Łódzkie/Wielkopolskie

Re: Frezowanie wielowypustu

#12

Post napisał: cyna's » 29 paź 2020, 13:20

sharku111 pisze:
29 paź 2020, 11:34
To połączenie to element napędu rowerowego własnej konstrukcji i na taki rząd obciążeń jest to pomyślane (ponad 60 Nm) Być może 6 kołków fi8 wytrzyma. Od czoła będzie jeszcze 2mm blacha stalowa przykręcana do obu części, żeby kołki się nie wysuwały i ona też powinna przenieść część obciążenia. Jeśli kołki się zetną nic nie stoi na przeszkodzie, żeby powiększyć wyfrezowania np. na fi10, bo miejsce jest.
https://www.pkm.edu.pl/index.php/waly/337-01020101

Zerknij na te wzory, wprawdzie dla wpustów pryzmatycznych ale jakiś pogląd dają :wink:
Retrofit Fadal VMC 15 - LinuxCNC
fadal-vmc-15-linux-cnc-t99497.html

Retrofit Elektrodrążarka drutowa SCX-2 / WBKX-6 ---> LinuxCNC
elektrodrazarka-drutowa-scx-2-wbkx-6-t98504.html


Autor tematu
sharku111
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 6
Posty: 33
Rejestracja: 05 gru 2019, 14:47

Re: Frezowanie wielowypustu

#13

Post napisał: sharku111 » 29 paź 2020, 15:04

Zerknij na te wzory, wprawdzie dla wpustów pryzmatycznych ale jakiś pogląd dają :wink:
Dziękuję. Ale to są wzory do obliczeń nacisków Hertza (powierzchniowych). Napisano, że "wpusty znormalizowane maja tak dobrane wymiary, aby ten warunek był bardziej restrykcyjny od warunku wytrzymałościowego na ścinanie", co oznacza, że wpust zerwie się szybciej, niż odkształcą się powierzchnie, więc te obliczenia nie rzucą światła na wytrzymałość połączenia.

Szukałem rozwiązania w Poradniku Mechanika i okazuje się, że tego ścinania nie da się policzyć jak w połączeniu sworzniowym lub nitowym bo naprężenia działają w zupełnie inny sposób. Nie pozostaje chyba nic innego niż analiza MES.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”