Czy silnik jest uszkodzony?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.
Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#81

Post napisał: tuxcnc » 05 kwie 2021, 13:34

Mam takie pytanie, czy ktoś tutaj w ogóle ma pojęcie o tym, że silnik elektryczny jest równocześnie prądnicą i napięcie zależy od obrotów ?
Zależność napięcia od prędkości obrotowej jest wartością stałą, zależną od mechanicznej konstrukcji silnika.




pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 469
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#82

Post napisał: pitsky » 05 kwie 2021, 14:26

Napięcie świąteczne jak widać nie odpuszcza, czasami kończy się zejściem

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#83

Post napisał: ALZ » 05 kwie 2021, 14:38

?


andrjalo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 724
Rejestracja: 27 lut 2011, 14:15
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#84

Post napisał: andrjalo » 05 kwie 2021, 16:45

Silnik 15 kw połączony w trójkąt prawdopodobnie chodził na falowniku. Można go przepiąć na gwiazdę i puścić bez obciążenia. Sprawdzić prąd na każdej fazie i jak się nie będzie grzał jest ok.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#85

Post napisał: Andrzej 40 » 06 kwie 2021, 02:09

251mz pisze:
26 lut 2021, 12:23

Do falownika podłączasz zmienne , które jest prostowane i podbijane przez kondensatory x 1,41.
I dopiero z tego napięcia tzn ~565V falownik wypluwa sinusoidę .
W sensie tranzystorami IGBT ... kluczuje sobie to napięcie tak aby wartość szczytowa była taka jaką zaprogramowałeś i częstotliwość wyjściowa również , a pośrednio za pomocą generowanego napięcia kontroluje prąd....
Ja Ci mówie co można ustawić na falowniku , i często np konfigurowałem falowniki na 60Hz i 440V aby wydusić więcej pary z silnika...
W każdym bądź razie mój falownik można ustawić max na 510V
Odnośnie tego pogrubionego tekstu - ustawiamy wartość skuteczną. Jak rozumieć to generowane napięcie kontrolujące prąd ? W tych które rozbierałem był szeregowo rezystor który służył do pomiaru prądu.
To że falownik można ustawić na jakąś wartość nie znaczy, że się ją osiągnie. Falownik robi z tych 560V napięcie zbliżone do sinusoidalnego o wartości max 560V, bo więcej nie może. Wobec tego wartość skuteczna takiego "sinusoidalnego" napięcia wynosi max. 560V:1,41 czyli ca 398V. Wpisanie innych wartości nie zmieni tego, bo musiałby się znacznie zmienić kształt przebiegu.
Poprawka jednego z wpisów: opis na falownikach Uwy = 0 - Uwe, nie 0-Uwy ( Uout = 0 - Uin).
Pomiary True RMS zależą od jakości miernika, a stwierdzenie, że wynik dotyczy tylko przebiegu sinusoidalnego jest nieprawdą. Napięcie jest próbkowane i przeliczana przez mikroprocesor. Dobre firmy podają błąd dla przebiegów prostokątnych, trapezowych i trójkątnych. Również zakres częstotliwości dla których to obowiązuje, zależny od częstości próbkowania.
Podając 60Hz i 440V zmieniałeś nieco charakterystykę sterowania. Jeżeli w sieci będzie trochę wyższe napięcie, np. 420V, to falownik "puści " wtedy wyjście do tego napięcia, kiedy ustawisz 400V to się na nim zatrzyma.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7781
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#86

Post napisał: tuxcnc » 06 kwie 2021, 05:29

Andrzej 40 pisze:
06 kwie 2021, 02:09
To że falownik można ustawić na jakąś wartość nie znaczy, że się ją osiągnie.
Dokładnie tak.
Jeżeli uzwojenie silnika ma przykładowo jeden om rezystancji, to powinno być oczywiste, że nie da się przykładowo osiągnąć 100V i 10A na stojącym silniku. Aby osiągnąć taki prąd przy takim napięciu silnik musi się kręcić ze ściśle określoną prędkością, czyli mieć zadaną ściśle określoną częstotliwość przy ściśle określonym obciążeniu.


andrjalo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 724
Rejestracja: 27 lut 2011, 14:15
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#87

Post napisał: andrjalo » 06 kwie 2021, 17:11

To jest bocznik na na napięciu stałym. Ale jak chcesz sprawdzić silnik to nie robi się tego na falowniku tylko na sztywnym napięciu. Falownik właśnie przez ograniczenie prądowe może oszukać.


bartekn86
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 446
Rejestracja: 30 kwie 2018, 20:24
Lokalizacja: Radzionkow
Kontakt:

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#88

Post napisał: bartekn86 » 27 mar 2022, 14:08

Czy zakładając ze przetwornica napięcia ma zaimplementowany moduł step-up i napięcie DC jest podbijane powyżej ~600v kosztem pobieranego prądu, przebieg napięcia na wyjściu jest zbliżony do sinusoidalnego ? (takie przetwornice są dostępne od pewnego czasu) i zastanawiałem się w jaki sposób jest to realizowane (zasilanie 3x230 wyjście 3x400 [sic] przy zachowaniu kształtu sinusoidy)

Awatar użytkownika

TOP67
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2224
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#89

Post napisał: TOP67 » 27 mar 2022, 14:11

bartekn86 pisze:
27 mar 2022, 14:08
zastanawiałem się w jaki sposób jest to realizowane (zasilanie 3x230 wyjście 3x400 [sic] przy zachowaniu kształtu sinusoidy)
Na takiej samej, jak z 12V robi się 230V. Elektronika. Najpierw podbija się napięcie przy wysokiej częstotliwości, prostuje i robi z niego sinusoidę.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”