Czy silnik jest uszkodzony?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#71

Post napisał: atlc » 26 lut 2021, 13:34

251mz pisze:Nie ustawiam żadnej dopuszczalnej granicy .

I ustawiasz napięcie znamionowe silnika powyżej którego falownik zgodnie z charakterystyką U/f ciągnie wyżej już tylko częstotliwość bez zwiększania napięcia. Czyli ustawiasz górną granicę napięcia na zaciskach silnika. Od tego momentu silnik zwiększa obroty, ma maksymalną moc a moment obrotowy już tylko maleje.




Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#72

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:36

atlc pisze:Od tego momentu silnik zwiększa obroty, ma maksymalną moc a moment obrotowy już tylko maleje.

No tak , ale jeśli ustawimy 460V przy 60Hz to silnik tyle dostanie :)


atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#73

Post napisał: atlc » 26 lut 2021, 13:38

Co do multimetru - na 99% pokaże on bzdury, TrueRMS w multimetrach mierzy poprawnie sinusoidę. Ty na wyjściu masz poszatkowany z częstotliwością kilku kHz sygnał którego szpilki tworzą aproksymowaną sinusoidę.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#74

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:45

atlc pisze:Ty na wyjściu masz poszatkowany z częstotliwością kilku kHz sygnał którego szpilki tworzą aproksymowaną sinusoidę.

Skoro tak mówisz ...
Ok to mogę jeszcze sprawdzić aktualne napięcie podawane przez falownik na silnik w czasie pracy na panelu falownika...
Czy takie coś Cię satysfakcjonuje?

To może inaczej , jak wyjaśnisz to ,że po przestawieniu falownika z 50Hz na 60Hz i na wyższe napięcie silnik zyskał więcej pary przy 60Hz?
Może dlatego ,że falownik dawał przy 60Hz te 460V zamiast 400V które wcześniej ucinał już przy 50Hz?


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1449
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#75

Post napisał: lepi » 26 lut 2021, 13:54

:mrgreen: Czym mierzysz parę?


tristar0
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2847
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#76

Post napisał: tristar0 » 26 lut 2021, 13:55

haha to lutowanie nie będzie ?
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#77

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:58

lepi pisze: Czym mierzysz parę?

Parometrem :D a czym ;)

Tak na serio to miałem aplikację na pile taśmowej.
Silnik seryjny 1,5kW na 100Hz przy maksymalnym posuwie na płaskowniku 10mm na sztorc zaczynał zwalniać.
Po przeprogramowaniu na wyższe napięcie i 60Hz przy zadanej 100Hz pracował bez zwalniania.
Magia?


atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#78

Post napisał: atlc » 26 lut 2021, 14:00

Przy 100Hz silnik miał połowę momentu obrotowego.
Zmieniłeś charakterystykę silnika, wytrzymał to dobrze, ale wcale nie musiał.
Ustaw mu jako nominalne 25Hz i sprawdź co się stanie :)


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#79

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 14:09

atlc pisze:Ustaw mu jako nominalne 25Hz i sprawdź co się stanie

No mogę mu ustawić nominalnie 25Hz , ale muszę też zmienić nominalne napięcie na 200V żeby zachować ch-kę!
Nic się nie stanie ! Do 25Hz będzie miał moment który powyżej będzie już spadał bo napięcie nie będzie rosło...
A czego się spodziewałeś?

Jeszcze z innej beczki.
Silnik chciałem zabezpieczyć termicznie.
Orientuje się ktoś jakiego typu PTC się wkłada do silników?
Oraz czym wkleić i w którym miejscu już w gotowym silniku?

Dodane 1 minuta 52 sekundy:
atlc pisze:Zmieniłeś charakterystykę silnika, wytrzymał to dobrze, ale wcale nie musiał.

Musiał! Producent dopuszcza parametry napięciowe i prądowe dla 60Hz więc musiał.


atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#80

Post napisał: atlc » 05 kwie 2021, 13:11

251mz pisze:Nie brnij w to proszę Cię

Jednak pobrnę, nie dla Ciebie, tylko dla innych którzy tu zajrzą.
pitsky pisze:A wiesz tak trochę jak napęd zwany falownikiem działa?

Zapraszam również Ciebie, żebyś mi wytłumaczył.

Pochwaliłeś się w innym temacie, że Twój miernik True RMS pokazał Ci na wyjściu 500V.
Mówiłem Ci, że ten multimetr kompletnie się do takiego pomiaru nie nadaje.
Ze specyfikacji Twojego miernika wynika, że dokonuje on pomiarów napięcia AC o częstotliwości 50-500Hz.
Poniżej zrzut ekranu z instrukcji do tego Proteka.
Obrazek
Częstotliwość kluczowania w falowniku (nie mylić z częstotliwością sinusoidalnego przebiegu prądu na wyjściu falownika) to kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt kHz. Także Twój miernik posiada zbyt mały zakres pomiarowy o minimum jeden rząd wielkości.
To jest jednak pierwszy i to mniejszy z problemów takiego pomiaru.
Przebieg napięcia na wyjściu falownika to przebieg prostokątny o zmiennej szerokości impulsu. Ten przebieg to przebieg odkształcony, a multimetry prawidłowo mierzą napięcie skuteczne nie dość że w określonym paśmie, to jeszcze tylko o przebiegu sinusoidalnym, ponieważ nie potrafią całkować, a tylko mierzą napięcie szczytowe, a następnie dzielą je przez pierwiastek z dwóch - bo taki jest współczynnik kształtu dla sinusoidy.
Przy tak dużej częstotliwości i modulacji szerokości impulsu miernik ma po pierwsze problem z ustaleniem połówki okresu, a po drugie do przeliczenia napięcia stosuje błędny współczynnik kształtu.
Jeśli nie wierzysz - przeczytaj, może coś Ci się rozjaśni:
https://ep.com.pl/files/10857.pdf
http://www.kmet.agh.edu.pl/wp-content/u ... rukcja.pdf
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3611902.html
https://axiomet.eu/pl/pl/page/1729/TRUE-RMS/

Powyższe mam nadzieję, że wyjaśni Ci czemu ten pomiar jest nic nie warty.

Teraz kwestia druga - na wejściu falownika masz 3 fazy o przebiegu sinusoidalnym i napięciu skutecznym 400V. Prostujesz je, filtrujesz, kluczujesz tranzystorami.
Napięcie średnie tego przebiegu to 0V (w końcu to sinusoida), więc nim nie zajmujemy sobie głowy.
Ok, jest sinusoida mamy więc współczynnik kształtu 1.41, napięcie skuteczne 400V, czyli po wyprostowaniu mamy te nasze około 564V napięcia stałego.
Teraz idziemy w kierunku definicji napięcia skutecznego, pójdziemy za wikipedią: "Napięcie skuteczne – wartość skuteczna napięcia elektrycznego okresowego równa stałemu napięciu przyłożonemu do danego oporu, powodującemu wydzielanie się na tym oporze takiej samej energii, jak przy napięciu zmiennym."

Już z definicji wynika, że nie jest możliwe otrzymanie sinusoidalnego przebiegu prądu o wartości napięcia takiej samej jak wartość kluczowanego napięcia stałego. Jedyny przebieg, który to umożliwia to przebieg prostokątny. Dla niego współczynnik kształtu to 1. Jak spojrzysz na przebieg prostokątny to zobaczysz że w zasadzie w każdej chwili wartość szczytowa napięcia wynosi tyle ile wartość napięcia stałego które jest kluczowane tranzystorami(pomijam moment przejścia przez 0 i wynikający z tego czas martwy dla ochrony tranzystorów). Wszak tranzystor w kluczu działa jak włącznik, podaje pełne napięcie lub jest zamknięty.
No dobra, to może zasilić silnik przebiegiem prostokątnym lub trapezowym..? Wtedy będzie można zbliżyć się do współczynnika kształtu 1 i otrzymać na wyjściu wartość skuteczną napięcia większą niż po stronie zasilającej?
NIE! Wynika to z budowy silnika trójfazowego asynchronicznego. Silnik będzie się nadmiernie grzał, będzie miał obniżoną sprawność, może nierówno pracować i przy tak dużym odkształceniu przebiegu prądu zapewne ulegnie szybkiemu uszkodzeniu. Dolegliwości akustyczne pominę.
Tu masz grafikę ze strony która w przystępny sposób opisuje zagadnienie, może sobie doczytasz:
https://teoriaelektryki.pl/prad-przemienny-od-podstaw/
Obrazek
Ten wykres pokazuje przebieg prądu, jednak ta sama zasada dotyczy napięcia.
Nałóż sobie te wykresy na siebie, linia ciągła po lewej stronie to będzie napięcie stałe za mostkiem prostowniczym w falowniku o wartości 564V. Wykres po prawej to przebieg napięcia o wartości szczytowej 564V, a więc skutecznej 400V.
W jaki sposób chciałbyś kluczować napięcie 564V, żeby uzyskać napięcie skuteczne 500V przy zachowaniu współczynnika kształtu dla przebiegu sinusoidalnego? Musiałbyś dysponować napięciem stałym 700V lub zrezygnować z przebiegu sinusoidalnego, w stronę prostokątnego, żeby osiągnąć napięcie skuteczne 500V.

Skąd w ustawieniach Twojego falownika bierze się 500V już Ci tłumaczyłem w poście #69.
Są oczywiście falowniki podnoszące napięcie, ale zawierają w sobie dodatkową przetwornicę napięcia.
Na naszym rynku to nisza, w zasadzie nieistotna z praktycznego punktu widzenia.
Przemyślenia zostawiam Tobie.
Gdyby ktoś nie zrozumiał treści posta #56 - to szyderstwo - chcesz większego napięcia, po prostu pomnóż przez pierwiastek z większej liczby. Tu by się zgadzało - dostałby 692VDC i hurra, 500V skutecznego jak malowane, a że liczby z sufitu.. :)

Ze swojej strony kończę ten temat jak również pragnę się ze wszystkim użytkownikami forum pożegnać.
Spędziłem tu trochę czasu, całkiem miło w większości. Dużo się od Was dowiedziałem, za co bardzo dziękuję.
Kiedy tylko mogłem starałem się pomagać. Poznałem tu też wiele naprawdę wartościowych osób z którymi mam nadzieję zachować kontakt.
Wszystkich których jakkolwiek uraziłem - przepraszam.
Z tego miejsca proszę o usunięcie mojego konta z forum lub wyjaśnienie jak mogę to zrobić samodzielnie.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że treść postów zostanie zachowana.
Proszę o spełnienie mojej prośby - @chaos
Pewne etapy się zaczynają, inne kończą, nie zamierzam rozmawiać na temat powodów zakończenia mojej tu obecności.
Wielu ta decyzja z pewnością ucieszy :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”