Czy silnik jest uszkodzony?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#61

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 12:23

atlc pisze:
26 lut 2021, 12:11
Fajnie. A silnik jest zasilany z szyny DC? Czy może jednak sinusoidą?
Nie brnij w to proszę Cię :D

Do falownika podłączasz zmienne , które jest prostowane i podbijane przez kondensatory x 1,41.
I dopiero z tego napięcia tzn ~565V falownik wypluwa sinusoidę .
W sensie tranzystorami IGBT (teraz już chyba na mosfetach nie robią) kluczuje sobie to napięcie tak aby wartość szczytowa była taka jaką zaprogramowałeś i częstotliwość wyjściowa również , a pośrednio za pomocą generowanego napięcia kontroluje prąd....

Dodane 1 minuta 45 sekundy:
Ja Ci mówie co można ustawić na falowniku , i często np konfigurowałem falowniki na 60Hz i 440V aby wydusić więcej pary z silnika...

W każdym bądź razie mój falownik można ustawić max na 510V




atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#62

Post napisał: atlc » 26 lut 2021, 12:29

Wypluwa sinusoidę o napięciu skutecznym ... ?


pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 469
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#63

Post napisał: pitsky » 26 lut 2021, 12:32

Burza powraca...


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#64

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 12:42

atlc pisze:
26 lut 2021, 12:29
Wypluwa sinusoidę o napięciu skutecznym ... ?
Traktuj falownik jako przetwornicę kondensatorową .
Takową możesz zwiększyć napięcie na wyjściu.
Te falowniki co miałeś może faktycznie miały Uwyj = 0 do Uwyj
Mój maksymalnie w nastawach ma 510V
Z kolei zasilany z 230V ma maks 255 do ustawienia na wyjściu...

Dodane 6 minuty 33 sekundy:
pitsky pisze:
26 lut 2021, 12:32
Burza powraca...
Nie do końca .
Forum jest po to aby wymieniać poglądy , ale z kulturą .
Ja piszę o tym jakie mam doswiadczenia praktyczne.


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1437
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#65

Post napisał: lepi » 26 lut 2021, 12:57

Praktyczne to byś miał, gdybyś zmierzył to napięcie. A tak to teoria i to z błędami.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#66

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:00

Dokopałem się do info z ABB.
Silnik to 18,5kW
Przy 400V 50Hz ma 1477obr i prąd 34,5A co jest za dużo dla mojego falownika który ma max 31A
Przy 460V 60Hz ma 1781obr i prąd 30,2A co jest w sam raz dla mojego falownika.

Chyba spróbuję go tak podłączyć tym bardziej ,że silnik i tak jest z nadmiarem bo starczyłby 11kW w tym zastosowaniu...

Dodane 2 minuty 18 sekundy:
lepi pisze:Praktyczne to byś miał, gdybyś zmierzył to napięcie. A tak to teoria i to z błędami.

Nie kuś!
Mam miernik https://www.gotronik.pl/multimetry/protek506.html
Mierzy on TrueRMS. Więc nie będzie problemu jak zmierzę po podłączeniu...


Avalyah
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2351
Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#67

Post napisał: Avalyah » 26 lut 2021, 13:08

251mz pisze:Silnik to 18,5kW

Nie rozumiem, masz silnik 18,5kW, falownik 15kW. To jakim cudem chcesz puścić 18,5kW przez falownik 15kW? Co tu ma do rzeczy prąd i napięcie, przepraszam bardzo?


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#68

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:15

Avalyah pisze:To jakim cudem chcesz puścić 18,5kW przez falownik 15kW? Co tu ma do rzeczy prąd i napięcie, przepraszam bardzo?

Falownik 15kW daje przy nominalnych 400V i 50Hz.
Moc silnika to pochodna momentu po obrotach.
Zatem zasilając silnik z 460V przy częstotliwości 60Hz i prądzie takim jaki się mieści w ramach falownika to faktycznie wydusimy z niego 18,5kW , ale już przy nominalnej 50Hz silnik będzie wypluwał tylko te 15kW.

To tak jak samochodem . Diesel ma 200kM , a benzyna 250kM i się dziwią wszyscy ,że te auta jadą "tak samo" a jadą tak samo bo moment obrotowy jest podobny , a moc jest wynikiem tego ,że diesel kręci się do 4 tyś a benzyna do 6 tyś . Mnożąc ten sam moment przez obroty wychodzi dla diesla mniej niż dla benzyny.


atlc
Posty w temacie: 10

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#69

Post napisał: atlc » 26 lut 2021, 13:15

Idąc Twoją teorią falownik jednofazowy powinien mieć na wyjściu maksymalnie około 310-320V (tyle ile szyna DC).
Twój falownik ma dopuszczalne napięcie wejściowe (najpewniej) 380-480VAC -15, +10% co wypisz wymaluj daje Twoje magiczne 510V.
Falownik jednofazowy ma dopuszczalne napięcie wejściowe zazwyczaj w okolicach 240V, stąd też te 255V które mieści się tuż poniżej górnej granicy dopuszczalnego zasilania.
510V które ustawiasz to dopuszczalna granica, a nie napięcie które pojawią się na zaciskach. Większa moc mówisz? Tak, jak ZE Ci puści akurat 410V zamiast nominalnych 400, to falownik nie obcina napięcia, bo ustawiona granica jest wyższa. Zmierz napięcie skuteczne.

Falowniki podwyższające napięcie są dostępne w pewnym stopniu w USA. Odpowiedz sobie czemu. Odpowiedz jest analogiczna do tego, skąd u nas tyle w maszynach traf 400/230 3f.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Re: Czy silnik jest uszkodzony?

#70

Post napisał: 251mz » 26 lut 2021, 13:26

atlc pisze:510V które ustawiasz to dopuszczalna granica, a nie napięcie które pojawią się na zaciskach.

Nie ustawiam żadnej dopuszczalnej granicy .
Ustawiam to w parametrach pracy silnika...
Na dole jest anotacja ,że dla silnika 400V wartości są x2
Czyli max co można ustawić to 510V

Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”