Co to za tokarka

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#11

Post napisał: pioterek » 27 sty 2014, 09:20

grzechu79

Komplet gitary z uszczerbionymi dwoma zębami wydaje mi się, że jest nie całkiem kompletny. Dobrze jednak, że są duże koła bo te są zwykle drogie. Gdy ujawnisz ile mają zębów to obliczę jakie posuwy można za ich pomocą uzyskać i jakie by wypadało dokupić aby dało się ustawić inne. Do tego trzeba jeszcze podać jaki jest skok gwintu śruby pociągowej. Najlepiej podaj wymiar jaki zajmuje 20 nitek gwintu od lewej wystającej krawędzi pierwszej nitki do lewej wystającej krawędzi dwudziestej pierwszej nitki. Przydatny był by też widok na koła gitary od lewej strony i określenie odległości pomiędzy osiami na gitarze. Podaj też średnicę zewnętrzną największego lub dowolnego koła, tak jednak aby było wiadomo ile konkretne koło ma zębów.



Tagi:


Autor tematu
grzechu79
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 26
Posty: 72
Rejestracja: 08 mar 2013, 14:27
Lokalizacja: Elbląg

#12

Post napisał: grzechu79 » 01 lut 2014, 09:39

Decodrew pisze:http://www.lathes.co.uk/

W sumie to może być jakakolwiek firma.
Typu szwarc mydło i powidło.
tu identycznej nie znalazłem :( ale podobna jest do South Bend )
i zaczynam remont:

już wiem że jest na łożyskach tocznych stożkowych z obu stron

Obrazek

Obrazek

Obrazek

tu mimośród na.. no i nie wiem jak to sie fachowo nazywa - jakaś podpowiedź

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

śruba była urwana od uchwytu tokarskiego wiec dorobiłem
Obrazek

Obrazek

Obrazek

a to łożysko z wałka koła pasowego pośredniego, myślałem że to przedwojenny model a le wymieniłem na takie same nowe

Obrazek

Obrazek
pioterek pisze:grzechu79

Komplet gitary z uszczerbionymi dwoma zębami wydaje mi się, że jest nie całkiem kompletny. Dobrze jednak, że są duże koła bo te są zwykle drogie. Gdy ujawnisz ile mają zębów to obliczę jakie posuwy można za ich pomocą uzyskać i jakie by wypadało dokupić aby dało się ustawić inne. Do tego trzeba jeszcze podać jaki jest skok gwintu śruby pociągowej. Najlepiej podaj wymiar jaki zajmuje 20 nitek gwintu od lewej wystającej krawędzi pierwszej nitki do lewej wystającej krawędzi dwudziestej pierwszej nitki. Przydatny był by też widok na koła gitary od lewej strony i określenie odległości pomiędzy osiami na gitarze. Podaj też średnicę zewnętrzną największego lub dowolnego koła, tak jednak aby było wiadomo ile konkretne koło ma zębów.
ok popołudniem będą wszystkie dane :wink:

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#13

Post napisał: pioterek » 01 lut 2014, 11:55

"Ten mimośród na.. no " - jakaś podpowiedź - to "ODBOCZKA, bo tak się to zwie" jest to też zwane "przekładnia dodatkowa". "ODBOCZKA" dość znacznie zmniejsza obroty wrzeciona, przeważnie 8 razy, ale nie w każdej maszynie. Aby ją używać, trzeba wysprzęglić koło pasowe z dużym kołem zębatym, za pomocą bolca który widać na fotce o jedną powyżej ( taka śrubka z kwadratowym łebkiem). Ważne, że nie może być jednocześnie włączona odboczka i bolec sprzęgający, bo się koła zębate zblokują i mogą się w nich sypnąć ząbki.
Moja tokarka jest bardzo podobna, ale ta jest może troszkę większa.


Autor tematu
grzechu79
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 26
Posty: 72
Rejestracja: 08 mar 2013, 14:27
Lokalizacja: Elbląg

#14

Post napisał: grzechu79 » 01 lut 2014, 14:34

wrzeciono po nowemu :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

ale od razu awaria podczas przykręcania do łoża oberwałem nóżke, widoczna dziura pod kołem pasowym :cry: widać że z żeliwa - pospawam zwykłą spawarką MIG/MAG?

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#15

Post napisał: pioterek » 01 lut 2014, 16:47

Żeliwo przed spawaniem musi być dobrze rozgrzane palnikiem gazowym, nie wiem po co, ale tak jest. Do żeliwa są teź specjalne elektrody. A nakrętką tego nie złapiesz?


Autor tematu
grzechu79
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 26
Posty: 72
Rejestracja: 08 mar 2013, 14:27
Lokalizacja: Elbląg

#16

Post napisał: grzechu79 » 01 lut 2014, 22:23

też nad tym myślałem musiałbym tylko zamiast podkładki od góry położyć jakiś pasek płaskownika grubości 5mm wygiąć w lekki łuczek co by pasował do obudowy i skręcić - bedzie dobrze :wink:

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#17

Post napisał: panzmiasta » 02 lut 2014, 00:05

O konkretne postępy , jak jeszcze możesz to przyszpachluj ten spory ubytek wrzeciennika z 1go zdjęcia , kuje strasznie w oko , spawanie od biedy może być też na zimno , teraz takie elektrody robią że same spawają - ale jest zasada ... " najpierw trzeba wyczerpać wszystkie inne możliwości a na koniec zostaje dopiero spawanie " nieumiejętnym położonym spawem możesz doprowadzić do pęknięcia wrzeciennika , jak nie od razu to po pewnym czasie zacznie pękać - zawsze obok spawu . :mrgreen:
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam


Autor tematu
grzechu79
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 26
Posty: 72
Rejestracja: 08 mar 2013, 14:27
Lokalizacja: Elbląg

#18

Post napisał: grzechu79 » 02 lut 2014, 11:12

zauważyłem że poprzedni właściciel zamiast sobie wstawić złotego zęba oddał wszystko co miał i wolał wstawić tokarce w tryby :mrgreen: :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

a tu wkręcane :lol: według mnie dobry patent nie wiem na jak długo ale na razie trzyma :roll:

Obrazek

Obrazek
pioterek pisze:grzechu79

Komplet gitary z uszczerbionymi dwoma zębami wydaje mi się, że jest nie całkiem kompletny. Dobrze jednak, że są duże koła bo te są zwykle drogie. Gdy ujawnisz ile mają zębów to obliczę jakie posuwy można za ich pomocą uzyskać i jakie by wypadało dokupić aby dało się ustawić inne. Do tego trzeba jeszcze podać jaki jest skok gwintu śruby pociągowej. Najlepiej podaj wymiar jaki zajmuje 20 nitek gwintu od lewej wystającej krawędzi pierwszej nitki do lewej wystającej krawędzi dwudziestej pierwszej nitki. Przydatny był by też widok na koła gitary od lewej strony i określenie odległości pomiędzy osiami na gitarze. Podaj też średnicę zewnętrzną największego lub dowolnego koła, tak jednak aby było wiadomo ile konkretne koło ma zębów.
jeśli można pioterek to prosze :roll:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

to wszystkie koła które mam :cry:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

a tu dalsze prace

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Nie ma rzeczy niemożliwych - są tylko ciężkie w wykonaniu

a w garażu -
TSA 16 http://www.cnc.info.pl/topics56/tsa-16- ... t51418.htm
G.Karger Berlin 0.17 http://www.cnc.info.pl/topics56/renowac ... t62253.htm

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#19

Post napisał: pioterek » 07 lut 2014, 06:01

Obrazek

To jest nawrotnica, ale żeby zacząć liczenie trzeba by uzupełnić koło zębate na osi wrzeciennika z którym na zmianę powinny się zazębiać koła 25z. w dolnym położeniu dźwigni i 30z. w górnym jej położeniu. Podobnie jak w TSA-16, tylko tam są inne koła zębate. Te koło na dole ma 29z. czy może raczej 30z.?! Tyle samo powinno mieć te brakujące na osi wrzeciona. Śruba pociągowa mą 4zwoje (nitki) na cal długości, a koła zębate mają moduł m=1,5. Te dane potrzebne do liczenia już są pewne.

Obrazek

Tu mamy widok na koła gitary od lewej strony, czyli koła pod nawrotnicą, określ odległości pomiędzy osiam. Jest to potrzebne do policzenia jakie ustawienia gitary są realne do wykonania.
Czy wszystkie koła zębate mają taki sam otwór w środku? Podaj wymiary tego otworu, wydaje mi się, że koło 18z. wygląda inaczej.
Załączniki
stara-tokarka.pdf
plik
(21.34 KiB) Pobrany 522 razy


Autor tematu
grzechu79
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 26
Posty: 72
Rejestracja: 08 mar 2013, 14:27
Lokalizacja: Elbląg

#20

Post napisał: grzechu79 » 07 lut 2014, 16:42

Obrazek

odległość od koła A do koła C = 49,5mm
odległość od koła A do kołą B = 52,5mm
odległość od koła B do koła C = 49mm
odległość od koła B do koła D = 53 mm
odległość od koła C do koła D = 53mm
rozstawy kół B,C,D są stałe, koło B napędza koło D
zębatka na wrzecienniku zostaje bo nie pasuje nigdzie indziej
koła B i C jeśli zamienie to nie zazębiają mi sie z zębatką na wrzecienniku
reasumując tak jak jest na rysunku tak zostaje
i jeszcze jedno - jeśli dobrze myśle, koła B i C powinny być takiej samej wielkości :idea: :?:

Obrazek

zdjęcie u góry - jedna pięćdziesiątka ma średnice otworu 20mm a druga 16mm

natomiast zdjęcie u dołu zębatka z 18 zębami średnica otworu 17mm :?:

Obrazek
Nie ma rzeczy niemożliwych - są tylko ciężkie w wykonaniu

a w garażu -
TSA 16 http://www.cnc.info.pl/topics56/tsa-16- ... t51418.htm
G.Karger Berlin 0.17 http://www.cnc.info.pl/topics56/renowac ... t62253.htm

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”